Aleksandra Sroka-Krzyżak: Ponad granicami z Allegro

Allegro to tak naprawdę sprzedawcy. Jeżeli im idzie dobrze, to i nam. Robimy wszystko, aby pomóc im w efektywnym i ciągłym wzroście biznesu – mówi Aleksandra Sroka-Krzyżak, dyrektor ds. strategii i chief of staff w Allegro.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Aleksandra Sroka-Krzyżak

Aleksandra Sroka-Krzyżak

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

Od ubiegłego roku w Allegro sporo się zmieniło, zwłaszcza w ekspansji międzynarodowej. Przejęliście czołowego gracza e-commerce w Czechach, grupę MALL. Uruchomiliście też allegro.com. Na jakim jesteście etapie tworzenia międzynarodowej struktury i jakie kraje obejmuje?

W naszej międzynarodowej strategii dużo się dzieje. Przygotowywaliśmy się do tego przez kilka ostatnich lat. Przede wszystkim uruchomiliśmy allegro.com, czyli wersję serwisu, która pozwala sprzedawać w UE. Już dziś sprzedawcy oferują międzynarodowo ponad 70 mln produktów, a ta liczba ciągle rośnie. Obok tego stawiamy na akwizycje. W kwietniu przejęliśmy czołowego gracza czeskiego e-commerce – grupę MALL, działającą na pięciu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry i Chorwacja). Jest to silny gracz na tych rynkach, w Słowenii numer jeden. Aktualnie jesteśmy w trakcie integracji i tworzymy wspólną strukturę. Aktywnie również przygotowujemy się do startu Allegro w Czechach, która będzie oferować czeskim klientom te same możliwości, które mają Polacy.

Przez ostatnie lata rynek e-commerce rósł. Teraz wchodzimy w okres spowolnienia. Wpływa to na działalność Allegro?

Dla rynku e-commerce, a zwłaszcza platform typu marketplace, nie do końca są to złe wiadomości. Klienci, gdy chcą oszczędzać, szukają miejsca, gdzie znajdą wszystko i kupią produkty najtaniej. Takim miejscem jest Allegro. U nas znajdą 250 mln ofert z gwarancją jak najlepszej ceny. Widzimy, że klienci coraz więcej czasu wyszukują produktów w najkorzystniejszych cenach. Chcemy im w tym pomóc.

Czytaj więcej

Roman Jamiołkowski: Biznes tytoniowy musi działać odpowiedzialnie

Mamy jeszcze duże pole do popisu, szczególnie na rynkach Europy Środkowo-Wschodniej, gdzie nikt jeszcze nie pokazał takiej oferty oraz wygody robienia zakupów, jak Allegro. Głównym celem zakupu Grupy Mall było właśnie udostępnienie unikatowych funkcjonalności Allegro w całym regionie.

Rosną koszty działalności w biznesie. Wspieracie w tym zakresie swoich sprzedawców?

Allegro to sprzedawcy, sprzedaje u nas 135 tys. firm. Jeżeli im wiedzie się dobrze, to nam też. Nieustannie staramy się realnie pomagać im w biznesie. Najważniejsze jest to, żeby platforma, na której sprzedają, ułatwiała efektywny i ciągły wzrost. Np. jeśli wychodzimy na rynki zagraniczne, to sprzedawca nie musi robić nic więcej, tylko listuje swoją ofertę, która automatycznie może być dostępna na wszystkich rynkach, na których działamy. Mamy już 70 mln takich ofert. Ciągle dbamy o łatwiejsze i efektywniejsze narzędzia dla sprzedawców. Czy to porównywanie ceny czy podpowiadanie, co można zrobić, żeby biznes rósł.

Czytaj więcej

Firmy zielone i odpowiedzialne zyskują na wartości

Poza tym inwestujemy w klienta. Taką inwestycją jest program darmowych dostaw Smart, którego większość kosztów ponosi Allegro. Dzięki niemu klienci mają bezpłatne dostawy i mogą kupować coraz częściej. Allegro Pay pozwala zapłacić jak najszybciej, nawet jak się nie ma chwilowo środków. Sprzedawcy korzystają z tego za darmo.

Teraz premierę ma też Allegro Protect, czyli gwarancja, która sprawia, że cokolwiek złego stanie się z zakupem do 20 tys. zł, to Allegro odda pieniądze. To taka gwarancja najbezpieczniejszych zakupów u nas.

Co jest największym wyzwaniem w prowadzeniu ekspansji międzynarodowej? Jest chęć sprzedających wychodzić poza Polskę?

Chęć jest. Wielu z nich zdecydowało się wystawić swoje oferty na eksport. Część się jeszcze trochę waha lub nie ma wystarczających umiejętności. Tutaj widzimy również swoją misję – w edukacji i ułatwianiu procesu.

Największym wyzwaniem jest to, jak bardzo możemy się dostosowywać do lokalnego rynku versus tworzenie uniwersalnych rozwiązań, które działają wszędzie. Jak się ma uniwersalne rozwiązania, to jest taniej, szybciej i efektywniej. Jednak klienci nie są wszędzie tacy sami. Dodatkowo mamy różne metody płatności czy dostawy. Chcemy zapewniać klientowi większą wygodę niż lokalni gracze, a to wymaga inwestycji w wiedzę o lokalnym rynku. Generalnie, wychodzenie za granicę łatwiej jest narysować na slajdach, niż zrobić w rzeczywistości. Jednak jestem dobrej myśli, bo robimy coraz większe postępy. Wraz ze wspomnianą fuzją odziedziczyliśmy wspaniały zespół. Jestem pewna, że ekspansja zagraniczna Allegro pójdzie dobrze.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: Allegro

rp.pl

Od ubiegłego roku w Allegro sporo się zmieniło, zwłaszcza w ekspansji międzynarodowej. Przejęliście czołowego gracza e-commerce w Czechach, grupę MALL. Uruchomiliście też allegro.com. Na jakim jesteście etapie tworzenia międzynarodowej struktury i jakie kraje obejmuje?

W naszej międzynarodowej strategii dużo się dzieje. Przygotowywaliśmy się do tego przez kilka ostatnich lat. Przede wszystkim uruchomiliśmy allegro.com, czyli wersję serwisu, która pozwala sprzedawać w UE. Już dziś sprzedawcy oferują międzynarodowo ponad 70 mln produktów, a ta liczba ciągle rośnie. Obok tego stawiamy na akwizycje. W kwietniu przejęliśmy czołowego gracza czeskiego e-commerce – grupę MALL, działającą na pięciu rynkach Europy Środkowo-Wschodniej (Czechy, Słowacja, Słowenia, Węgry i Chorwacja). Jest to silny gracz na tych rynkach, w Słowenii numer jeden. Aktualnie jesteśmy w trakcie integracji i tworzymy wspólną strukturę. Aktywnie również przygotowujemy się do startu Allegro w Czechach, która będzie oferować czeskim klientom te same możliwości, które mają Polacy.

Biznes
Koniec niemieckiego raju? Hiszpańskie wyspy mówią dość pijackim imprezom
Biznes
Biały Dom przyśpiesza pomoc dla Ukrainy. Nadciągają Patrioty, Bradley’e i Javelin’y
Biznes
Start zapisów do Poland Business Run
Biznes
Cybernetyczna wojna nęka firmy i instytucje
Materiał Promocyjny
Dlaczego warto mieć AI w telewizorze
Biznes
Kierunek zielone miasta. Inwestorzy szansą dla metropolii