Roman Jamiołkowski: Biznes tytoniowy musi działać odpowiedzialnie

Wszystkie firmy mówią o ESG. My do tego komponentu dodajemy na początku H (od health – red.). Jako firma tytoniowa uważamy, że naszym obowiązkiem jest poruszanie tematu wpływu naszej działalności na zdrowie i otoczenie – mówi Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT.

Publikacja: 08.09.2022 03:00

Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT

Roman Jamiołkowski, dyrektor ds. korporacyjnych w BAT

Foto: Mariusz Szachowski, fototaxi.pl

„Rzeczpospolita” poświęca sporo uwagi odpowiedzialności biznesu w trudnym czasie nowych wyzwań. Dzisiaj, w kontekście doświadczeń wojny, pandemii i inflacji, trudniej biznesowi działać z poszanowaniem wartości?

W tym czasie uniwersalne wartości są tym bardziej ważne, szczególnie gdy musimy się skonfrontować z trudnymi warunkami zewnętrznymi, należy przyjrzeć się temu, jak otoczenie wpływa na nasz biznes i jak nasz biznes może wpływać na otoczenie.

BAT, także w Polsce, odpowiada za istotne wpływy budżetowe. Rynek tytoniowy w Polsce przynosi 23 mld zł rocznie z akcyzy, co stanowi blisko 30 proc. wszystkich wpływów akcyzowych. To także zasilający budżet państwa podatek CIT, miejsca pracy, inwestycje w Polsce. Dlatego nasza branża jest tak ważną częścią gospodarki.

Ostatni czas rzeczywiście redefiniuje odpowiedzialność społeczną biznesu. Z dużą satysfakcją obserwuję centralę swojej spółki, która otwarcie od początku wojny mówi o wyjściu z rynku rosyjskiego.

Co jest podstawową wartością waszego działania i strategii?

Wszystkie firmy mówią o ESG (E jak environment – środowisko, S jak social – społeczna odpowiedzialność, i G jak corporate governance – ład korporacyjny). My do tego komponentu dodajemy na początku H (health, zdrowie). Jako firma tytoniowa uważamy, że naszym obowiązkiem jest poruszanie tematu wpływu naszej działalności na zdrowie i otoczenie . To już nie są lata 90., istnieją alternatywy dla papierosów pozwalające ograniczać ryzyka zdrowotne związane z chorobami odtytoniowymi. Branża tytoniowa dokonała w ostatnich latach ogromnego kroku naprzód, bo istnieją takie nikotynowe alternatywy jak podgrzewacze tytoniu, e-papierosy, saszetki beztytoniowe, które nie wytwarzają aerozolu i ograniczają negatywny wpływ na organizm konsumenta. O tym chcemy mówić i rozwijać te technologie. Musimy też edukować w tym zakresie. To jest dzisiaj istotne, to nasza podstawowa odpowiedzialność.

Oczywiście nie zwalnia nas to z troski o pozostałe komponenty ESG.

„Istnieją alternatywy dla papierosów pozwalające ograniczać ryzyka zdrowotne związane z chorobami odtytoniowymi”

Roman Jamiołkowski

Oprócz wymiaru globalnego są lokalne uwarunkowania i potrzeby. Jak to wygląda w waszym działaniu?

Graniczymy z krajem, w którym trwa wojna, i dlatego z Polski koordynujemy pomoc dla naszych pracowników z Ukrainy. Pomagaliśmy m.in. w ich bezpiecznym przeniesieniu tutaj oraz organizacji ich życia i pracy.

W Augustowie mieści się jedna z największych fabryk BAT na świecie, w którą zainwestowaliśmy do tej pory ok. 3,5 mld zł. Produkujemy na 50 rynków. Do BAT należy też grupa Chic, w której produkujemy płyny do e-papierosów, oraz eSmoking Institute, który zajmuje się badaniami i rozwojem. Niezwykle istotny jest też dialog z z administracją państwową, zarówno jeśli chodzi o przewidywalność podatkową, jak i kwestie przeciwdziałania szarej strefie. Pamiętajmy bowiem, że Polska jako kraj UE ma najdłuższą zewnętrzną granicę Unii.

Czytaj więcej

Potrzebna elastyczność w terapiach

Czy firmy tytoniowe też chcą być elementem zrównoważonego rozwoju propagowanego przez biznes?

Zawsze nim były i pozostaną. Jeśli firma prowadzi działalność produkcyjną, zużywa wodę i energię, musi starać się stale ograniczać negatywny wpływ na środowisko, a biznes tytoniowy tym bardziej powinien być tego świadomy i podejmować stosowne działania.

—notował Grzegorz Balawender

Partner relacji: BAT Poland

rp.pl

„Rzeczpospolita” poświęca sporo uwagi odpowiedzialności biznesu w trudnym czasie nowych wyzwań. Dzisiaj, w kontekście doświadczeń wojny, pandemii i inflacji, trudniej biznesowi działać z poszanowaniem wartości?

W tym czasie uniwersalne wartości są tym bardziej ważne, szczególnie gdy musimy się skonfrontować z trudnymi warunkami zewnętrznymi, należy przyjrzeć się temu, jak otoczenie wpływa na nasz biznes i jak nasz biznes może wpływać na otoczenie.

Pozostało 87% artykułu
Biznes
Rodzina Mulliez pod lupą sędziów śledczych
Biznes
Zły pierwszy kwartał producentów samochodów
Biznes
Szwecja odsyła Putina z kwitkiem; rosyjskie rury zatopione na dnie Bałtyku
Biznes
Apple spółką wartościową? Rekordowe 110 miliardów dolarów na skup akcji
Biznes
Majówka, wakacje to czas złodziejskich żniw. Jak się nie dać okraść
Materiał Promocyjny
Dzięki akcesji PKB Polski się podwoił