Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Firma z Denver pracuje nad wskrzeszeniem pasażerskich lotów ponaddźwiękowych.

Publikacja: 08.05.2016 21:00

Wyścig z dźwiękiem i pieniędzmi

Foto: Rzeczpospolita

W odróżnieniu od wycofanych w 2003 r. concordów, imponujących, ale zaporowo drogich (bilet w dwie strony przez Atlantyk kosztował ok. 20 tys. dol. ), nowe maszyny miałyby trafić do (prawie) masowego użytku. Zaprezentowany projekt przewiduje, że na pokładzie znajdzie się 40 miejsc. Prędkość przelotowa osiągać ma 2300 km/h, co znaczy, że podróż z Nowego Jorku do Londynu trwałaby 3 godz. i 24 min. A bilet w obie strony na tej trasie ma kosztować 5 tys. dol.

– Chcemy stworzyć samolot pasażerski, który gwarantowałby możliwość najszybszego przelotu w historii w cenie biletu klasy biznes – mówi Blake Scholl, założyciel firmy Boom Technology, która konstruuje maszynę. Scholl jest przedsiębiorcą z Doliny Krzemowej, jego poprzednią spółkę kupił za duże pieniądze Groupon. 35-letni Scholl postanowił zainwestować je w przełomowy projekt lotniczy, ściągając grupę specjalistów z doświadczeniem w tej branży. Sam jest pilotem amatorem z dziesięcioletnim doświadczeniem.

Według inżynierów firmy najnowsze materiały i technologie umożliwiają stworzenie bardziej opłacalnego następcy Concorde'a. Do jego budowy Boom zamierza wykorzystać włókno węglowe zamiast aluminium, dzięki czemu konstrukcja będzie lżejsza, umożliwiając rozwinięcie większej prędkości.

Codziennie przeprowadzane są miliony komputerowych symulacji, sprawdzających projekty, zamiast wielomiesięcznych testów w tunelach aerodynamicznych. A te wykazują jakoby, że nowy samolot będzie cichszy oraz o 30 proc. wydajniejszy od concorde'a.

Według Richarda Aboulafii, konsultanta ds. lotnictwa w Teal Group, Boom ma szanse na odniesienie sukcesu.

– 40 miejsc pasażerskich to intrygujący pomysł – twierdzi. – Możliwe, że znalazłaby się wystarczająca grupa klientów oraz odpowiednie trasy uzasadniające powstanie takiego samolotu – spekuluje. Sceptyczniej podchodzi jednak do kosztów badań i produkcji.

Na razie aeroplan jest jeszcze w powijakach. Blake Scholl zapowiada pierwszy lot testowy na przyszły rok.

Czy ponaddźwiękowe lotnictwo pasażerskie ma sens? – cały tekst w majowym numerze „Bloomberg Businessweek Polska".

W odróżnieniu od wycofanych w 2003 r. concordów, imponujących, ale zaporowo drogich (bilet w dwie strony przez Atlantyk kosztował ok. 20 tys. dol. ), nowe maszyny miałyby trafić do (prawie) masowego użytku. Zaprezentowany projekt przewiduje, że na pokładzie znajdzie się 40 miejsc. Prędkość przelotowa osiągać ma 2300 km/h, co znaczy, że podróż z Nowego Jorku do Londynu trwałaby 3 godz. i 24 min. A bilet w obie strony na tej trasie ma kosztować 5 tys. dol.

Biznes
Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta wreszcie na liście prac rządu
Biznes
Prezydent kontra rząd? Biznes wzywa do współpracy
Biznes
Co nowy prezydent powinien zrobić w obronności?
Biznes
Biznes liczy na prorozwojową współpracę rządu i prezydenta
Materiał Promocyjny
Obiekt z apartamentami inwestycyjnymi dla tych, którzy szukają solidnych fundamentów
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną