Czesi pozbywają się Rosjan z firmy lotniczej

Omnipol Group, czeski producent elektroniki wykorzystywanej w samolotach wojskowych i technologii lotniczych wykupił rosyjskiego właściciela UMGK (Uralska Kompania Wydobywczo-Metalurgiczna) w producencie lekkich samolotów i helikopterów Aircraft Industries.

Publikacja: 01.05.2022 15:47

Czesi pozbywają się Rosjan z firmy lotniczej

Foto: materiały prasowe

Wartość transakcji nie została ujawniona.

— Musieliśmy to zrobić, bo nie można było dopuścić do zamknięcia tej firmy. A przecież nie mamy w Czechach wielu producentów sprzętu lotniczego. W tej sytuacji naszym obowiązkiem było przejęcie tej firmy i zwiększenie jej produkcji — mówił prezes Omnipolu, Jiri Podpera. Przyznał jednocześnie, że firmie groził upadek, ponieważ produkowała przede wszystkim na rynek rosyjski i tam miała swoich dystrybutorów. A ponieważ eksport do tego kraju został obłożony sankcjami, Aicraft Industries groziło bankructwo.

Nie jest to pierwsza taka transakcja Omnipolu, który wcześniej uratował czeskie Aero Vodochody. — Teraz mamy okazję uratować kolejną czeską firmę lotniczą — mówi Jiri Podpera.

Aircraft Industries bazowała głównie na komponentach sprowadzonych z Rosji, ale i Jiri Podpera i prezes firmy, Ilona Plskova uważają, że nie będzie problemów ze znalezieniem ich u innych dostawców. — W tej chwili musimy firmę ustabilizować i utrzymać produkcję na planowanym wcześniej poziomie. A porozumienie z Rosjanami zapewni załodze miejsca pracy — mówiła Ilona Plskova.

Rosjanie z UMGK weszli do Aircraft Industries w 2008 roku i przejęli w firmie 51 proc. udziałów. W 2013 roku wykupili resztę i stali się jedynymi właścicielami.

Aircraft Industries oprócz komponentów elektronicznych produkuje również zaprojektowane w Czechach samoloty turbośmigłowe L 410 i L 410 NG. Samoloty tego typu są certyfikowane do eksploatacji w Federacji Rosyjskiej, krajach WNP, Unii Europejskiej i w większości państw świata. Dzisiaj L 410 latają w Algierii, Estonii, Bułgarii i Gujanie Francuskiej, Kazachstanie, Dżibuti i Nepalu. Także w Polsce.

Odkupienie przez Czechów udziałów w Aircraft Industries stała się możliwa po wprowadzeniu przez Komisję Europejską zmian do rozporządzenia z 8 kwietnia 2022, które zezwala przejmowanie rosyjskich spółek, na które nałożono sankcje. Z kolei rosyjscy przedsiębiorcy i przedsiębiorstwa mogą sprzedawać prawa własności podmiotom zarejestrowanym w Unii Europejskiej do 9 października 2022.

Wartość transakcji nie została ujawniona.

— Musieliśmy to zrobić, bo nie można było dopuścić do zamknięcia tej firmy. A przecież nie mamy w Czechach wielu producentów sprzętu lotniczego. W tej sytuacji naszym obowiązkiem było przejęcie tej firmy i zwiększenie jej produkcji — mówił prezes Omnipolu, Jiri Podpera. Przyznał jednocześnie, że firmie groził upadek, ponieważ produkowała przede wszystkim na rynek rosyjski i tam miała swoich dystrybutorów. A ponieważ eksport do tego kraju został obłożony sankcjami, Aicraft Industries groziło bankructwo.

2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Kup teraz
Biznes
Szpitale toną w długach, a koszty działania rosną
Biznes
Spółki muszą oszczędnie gospodarować wodą. Coraz większe problemy
Biznes
Spółka Rafała Brzoski idzie na miliard. InPost bliski rekordu
Biznes
Naprawa samolotu podczas lotu
Materiał partnera
Przed nami jubileusz 10 lat w Polsce