Reklama

Uczelnie nie boją się wyzwań

Włączenie na stałe do programów nauki online oraz konieczność przygotowania uczelni na przyjęcie studentów i naukowców z Ukrainy to teraz najważniejsze dodatkowe zadania stojące przed polskimi szkołami wyższymi.

Publikacja: 28.03.2022 09:00

Uczelnie z sukcesem przetestowały kształcenie zdalne w czasie pandemii. Teraz część z nich nadal ma zamiar korzystać z tej formy, ale bez całkowitej rezygnacji z kształcenia stacjonarnego. Środowisko akademickie zgodnie twierdzi, że nauczanie online, zwłaszcza w przypadku uczelni technicznych, medycznych, artystycznych, nie zastąpi edukacji opartej na bezpośrednim kontakcie studenta z nauczycielem akademickim.

Jednak uwzględniając oczekiwania studentów, którzy już przyzwyczaili się do uczestniczenia w zajęciach z dowolnego miejsca i w dowolnych godzinach, właściwie wszystkie uczelnie przewidują kontynuację kształcenia zdalnego. Zwłaszcza że kadra dydaktyczna jest już przygotowana do pracy online, wykorzystywania internetowych platform edukacyjnych i nowoczesnych technologii.

Szkoły wyższe przygotowują się również na większe zainteresowanie studiami ze strony młodzieży z Ukrainy. Jak twierdzą, każdego dnia zgłaszają się do nich młodzi ludzie z pytaniem o możliwość kontynuowania edukacji. Na przykład na Politechnice Warszawskiej do 24 lutego studiowało ponad 300 osób narodowości ukraińskiej, a od wybuchu wojny do 23 marca przyjęto 125 zgłoszeń od kandydatów mających obywatelstwo ukraińskie (są w trakcie rozpatrywania). Co ważne, wiele uczelni (w Politechnika Warszawska) zatrudnia pracowników naukowych mówiących w języku ukraińskim, co w obecnej sytuacji będzie miało duże znaczenie.  

Uczelnie, już od pierwszych dni agresji rosyjskiej, włączyły się także w kompleksową pomoc uchodźcom. Udzielają pomocy socjalnej. Stworzyły nowe procedury dotyczące indywidualnego programu studiów i możliwości ubiegania się o zwolnienie z czesnego. Oferują darmowe kursy języka polskiego. Proponują stypendia, pomoc prawną i wsparcie psychologiczne.

Więcej w dodatku specjalnym Rzeczpospolitej „Rektorzy o swoich uczelniach”, który ukaże się 31 marca 2022 r.

Reklama
Reklama

W dodatku:

·      Jakie zmiany są planowane w programach edukacyjnych i organizacji pracy uczelni w kolejnym roku akademickim

·      Pozytywne i negatywne doświadczenia związane ze zdalnym nauczaniem: jak można je wykorzystać w przyszłości

·      Jak szkoły wyższe przygotowują się na większe zainteresowanie studiami ze strony młodzieży z Ukrainy

Uczelnie z sukcesem przetestowały kształcenie zdalne w czasie pandemii. Teraz część z nich nadal ma zamiar korzystać z tej formy, ale bez całkowitej rezygnacji z kształcenia stacjonarnego. Środowisko akademickie zgodnie twierdzi, że nauczanie online, zwłaszcza w przypadku uczelni technicznych, medycznych, artystycznych, nie zastąpi edukacji opartej na bezpośrednim kontakcie studenta z nauczycielem akademickim.

Jednak uwzględniając oczekiwania studentów, którzy już przyzwyczaili się do uczestniczenia w zajęciach z dowolnego miejsca i w dowolnych godzinach, właściwie wszystkie uczelnie przewidują kontynuację kształcenia zdalnego. Zwłaszcza że kadra dydaktyczna jest już przygotowana do pracy online, wykorzystywania internetowych platform edukacyjnych i nowoczesnych technologii.

Reklama
Biznes
Ogromna awaria internetu. Nie działa wiele popularnych aplikacji
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Materiał Promocyjny
Black Friday 2025 już niedługo. Co warto kupić?
Biznes
Trump daje szansę Putinowi, wydatki socjalne windują dług, Wlk. Brytania i OZE
Biznes
Imperium zbudowane przez Zygmunta Solorza bliskie ważnego rozstrzygnięcia
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
System kaucyjny w pytaniach i odpowiedziach. Wyjaśniamy, jak to działa
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama