Reklama

Rewolucja wsparta przez pandemię: rynek ekspresów do kawy wart 1 mld złotych

W ciągu kilku ostatnich lat na rynku dokonała się rewolucja, której impetu dodała pandemia. Polska jest dziś trzecim rynkiem ekspresów w Europie.

Publikacja: 05.12.2021 21:00

Rewolucja wsparta przez pandemię: rynek ekspresów do kawy wart 1 mld złotych

Foto: Bloomberg

Ba, nawet lepiej: w przypadku najdroższych ekspresów automatycznych Polska ustępuje tylko Niemcom – wynika z danych GfK, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza. – 64,4 proc. wydatków na ekspresy w Polsce przypada na stosunkowo drogie i zaawansowane technologicznie urządzenia – mówi Artur Noga-Bogomilski, starszy dyrektor w GfK. – Ogółem Polska jest trzecim co do wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie. Jego wartość w pierwszym półroczu 2021 r. wzrosła do 116,4 mln euro, za Niemcami (z 533 mln euro) i Francją (242,3 mln euro), ale daleko przed tak dużymi i rozwiniętymi rynkami jak Wielka Brytania, Włochy czy Hiszpania – dodaje.

Organizacja producentów AGD APPLiA Polska podaje, że w sumie rynek urządzeń (bez tych do zabudowy i kapsułkowych) na koniec października wart był już ponad 800 mln zł, a w całym 2020 r. wyniósł ok. 940 mln zł.

Ogromny potencjał

– Z naszych szacunków wynika, że w tym roku procentowy wzrost sprzedaży ekspresów jest nawet dwucyfrowy w porównaniu z 2020 r. Warto zwrócić uwagę na wzrost zainteresowania urządzeniami klasy premium – mówi Daniel Goszczyński z biura prasowebo BSH, oferującego marki Bosch i Siemens.

Taka popularność urządzeń przekłada się także na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów – w ciągu 12 miesięcy do końca września 2021 r. gospodarstwa domowe wydały na kawę niemal 3,2 mld zł. – Wciąż największe segmenty pod względem wartościowym i wolumenowym to kawa mielona i kawa rozpuszczalna total. Ich silna pozycja na rynku jednak już od jakiegoś czasu słabnie. Obserwujemy powolny, lecz systematyczny odpływ nabywców, średnio o ok. 1 pkt proc. rocznie – mówi Katarzyna Krajewska, manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Czarne chmury nad małą czarną. Kawa bardzo mocno drożeje

– Bardzo widocznym i utrzymującym się trendem jest dynamiczny rozwój segmentu kawy ziarnistej, wzrost 21 proc. w ujęciu wartościowym w tym okresie – dodaje. Z kolei kawa w kapsułkach, choć nieco zwiększyła bazę nabywców w ostatnim okresie, odnotowała również po raz kolejny obniżenie wartości zakupów do domu o 5 proc.

Zmiany widzą zarówno producenci, jak i sprzedawcy. – Pandemia niewątpliwie przyczyniła się do zmian zachowań konsumentów: z braku możliwości odwiedzenia ulubionych kawiarni w większej mierze zaczęliśmy przenosić te doświadczenia do swoich domów – mówi Marcin Rybarski, starszy specjalista ds. kategorii kawy Nestlé, firmy, do której należą takie marki kawowe, jak Nescafe, Nespresso i Starbucks, oferującej kawę mieloną, ziarnistą i w kapsułkach. – Jednocześnie pojawiają się nowe grupy konsumentów, którzy szukają urozmaiceń i nowych smaków – dodaje.

Zmiany w sklepach

– Kawa tradycyjnie należy do jednych z najczęściej wybieranych przez Polaków napojów ciepłych. Potwierdza to badanie instytutu Ipsos, według którego około połowy osób wybiera ten napój co najmniej raz w tygodniu – mówi Mikołaj Gala, dyrektor kategorii w sieci Biedronka, odpowiedzialny m.in. za ofertę kaw. – Najczęściej wybieranym rodzajem kawy w naszym kraju jest kawa rozpuszczalna, którą to 30 proc. respondentów spożywa częściej niż 25 lat temu. W przypadku kawy z ekspresu 1/3 badanych twierdzi, że ten rodzaj kawy spożywa częściej niż ćwierć wieku wcześniej – dodaje.

Inni detaliści potwierdzają główne trendy. – Kawa w ziarnach zdecydowanie staje się coraz częstszym wyborem klientów. Proponujemy szeroki asortyment tego produktu w ramach marki własnej Bellarom – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Do wyboru są ponadto kawy certyfikowane UTZ – oznaczenie to stanowi gwarancję jakości produktu, zrównoważonego podejścia na każdym etapie produkcji kawy oraz pośrednio wsparcia dla lokalnych rolników z różnych stron świata – dodaje.

Reklama
Reklama

Czytaj więcej

Od czego zależy smak dobrej kawy? Po pierwsze: od ziaren. Po drugie: od ekspresu
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama