Ba, nawet lepiej: w przypadku najdroższych ekspresów automatycznych Polska ustępuje tylko Niemcom – wynika z danych GfK, które „Rzeczpospolita" opisuje jako pierwsza. – 64,4 proc. wydatków na ekspresy w Polsce przypada na stosunkowo drogie i zaawansowane technologicznie urządzenia – mówi Artur Noga-Bogomilski, starszy dyrektor w GfK. – Ogółem Polska jest trzecim co do wartości rynkiem ekspresów do kawy w Europie. Jego wartość w pierwszym półroczu 2021 r. wzrosła do 116,4 mln euro, za Niemcami (z 533 mln euro) i Francją (242,3 mln euro), ale daleko przed tak dużymi i rozwiniętymi rynkami jak Wielka Brytania, Włochy czy Hiszpania – dodaje.

Organizacja producentów AGD APPLiA Polska podaje, że w sumie rynek urządzeń (bez tych do zabudowy i kapsułkowych) na koniec października wart był już ponad 800 mln zł, a w całym 2020 r. wyniósł ok. 940 mln zł.

Ogromny potencjał

– Z naszych szacunków wynika, że w tym roku procentowy wzrost sprzedaży ekspresów jest nawet dwucyfrowy w porównaniu z 2020 r. Warto zwrócić uwagę na wzrost zainteresowania urządzeniami klasy premium – mówi Daniel Goszczyński z biura prasowebo BSH, oferującego marki Bosch i Siemens.

Taka popularność urządzeń przekłada się także na zmianę zwyczajów zakupowych konsumentów – w ciągu 12 miesięcy do końca września 2021 r. gospodarstwa domowe wydały na kawę niemal 3,2 mld zł. – Wciąż największe segmenty pod względem wartościowym i wolumenowym to kawa mielona i kawa rozpuszczalna total. Ich silna pozycja na rynku jednak już od jakiegoś czasu słabnie. Obserwujemy powolny, lecz systematyczny odpływ nabywców, średnio o ok. 1 pkt proc. rocznie – mówi Katarzyna Krajewska, manager w Panelu Gospodarstw Domowych GfK.

Czytaj więcej

Czarne chmury nad małą czarną. Kawa bardzo mocno drożeje

– Bardzo widocznym i utrzymującym się trendem jest dynamiczny rozwój segmentu kawy ziarnistej, wzrost 21 proc. w ujęciu wartościowym w tym okresie – dodaje. Z kolei kawa w kapsułkach, choć nieco zwiększyła bazę nabywców w ostatnim okresie, odnotowała również po raz kolejny obniżenie wartości zakupów do domu o 5 proc.

Zmiany widzą zarówno producenci, jak i sprzedawcy. – Pandemia niewątpliwie przyczyniła się do zmian zachowań konsumentów: z braku możliwości odwiedzenia ulubionych kawiarni w większej mierze zaczęliśmy przenosić te doświadczenia do swoich domów – mówi Marcin Rybarski, starszy specjalista ds. kategorii kawy Nestlé, firmy, do której należą takie marki kawowe, jak Nescafe, Nespresso i Starbucks, oferującej kawę mieloną, ziarnistą i w kapsułkach. – Jednocześnie pojawiają się nowe grupy konsumentów, którzy szukają urozmaiceń i nowych smaków – dodaje.

Autopromocja
FIRMA.RP.PL

Sprawdzona, pogłębiona i kompleksowa wiedza dla MŚP

CZYTAJ WIĘCEJ

Zmiany w sklepach

– Kawa tradycyjnie należy do jednych z najczęściej wybieranych przez Polaków napojów ciepłych. Potwierdza to badanie instytutu Ipsos, według którego około połowy osób wybiera ten napój co najmniej raz w tygodniu – mówi Mikołaj Gala, dyrektor kategorii w sieci Biedronka, odpowiedzialny m.in. za ofertę kaw. – Najczęściej wybieranym rodzajem kawy w naszym kraju jest kawa rozpuszczalna, którą to 30 proc. respondentów spożywa częściej niż 25 lat temu. W przypadku kawy z ekspresu 1/3 badanych twierdzi, że ten rodzaj kawy spożywa częściej niż ćwierć wieku wcześniej – dodaje.

Inni detaliści potwierdzają główne trendy. – Kawa w ziarnach zdecydowanie staje się coraz częstszym wyborem klientów. Proponujemy szeroki asortyment tego produktu w ramach marki własnej Bellarom – mówi Aleksandra Robaszkiewicz, rzecznik Lidl Polska. – Do wyboru są ponadto kawy certyfikowane UTZ – oznaczenie to stanowi gwarancję jakości produktu, zrównoważonego podejścia na każdym etapie produkcji kawy oraz pośrednio wsparcia dla lokalnych rolników z różnych stron świata – dodaje.

Czytaj więcej

Od czego zależy smak dobrej kawy? Po pierwsze: od ziaren. Po drugie: od ekspresu