Reklama

Szok nawozowy podbije ceny żywności

Zwykle ceny żywności rosną szybciej, niż potem spadają – mówi Jakub Olipra, ekonomista z Credit Agricole Bank Polska.

Publikacja: 26.10.2021 21:00

Jakub Olipra, ekonomista z Credit Agricole Bank Polska

Jakub Olipra, ekonomista z Credit Agricole Bank Polska

Foto: Fotorzepa/ Jerzy Dudek

To nie jest tak, że ceny żywności zaczęły rosnąć miesiąc czy dwa miesiące temu. Indeks światowych cen żywności wyznaczany przez Organizację Narodów Zjednoczonych ds. Wyżywienia i Rolnictwa (FAO) rośnie z małymi przerwami od kilkunastu miesięcy. Jest dziś bardzo blisko najwyższych poziomów w historii. Co się dzieje?

Rzeczywiście, po odnotowanym w czerwcu i lipcu spadku, indeks światowych cen żywności FAO powrócił w ostatnich miesiącach do trendu wzrostowego. Warto zwrócić uwagę, że drożeją wszystkie główne kategorie produktowe uwzględniane w indeksie, czyli mięso, zboże, produkty mleczne, olej roślinny i cukier. Do historycznego maksimum z lutego 2011 r. brakuje nam już tylko 5,8 proc. i w mojej ocenie, uwzględniając to co się obecnie dzieje na światowym rynku żywności, można oczekiwać, że indeks w kolejnych miesiącach przebije to maksimum.

Pozostało jeszcze 94% artykułu

Tylko 19 zł miesięcznie przez cały rok.

Bądź na bieżąco. Czytaj sprawdzone treści od Rzeczpospolitej. Polityka, wydarzenia, społeczeństwo, ekonomia i psychologia.

Treści, którym możesz zaufać.

Reklama
Biznes
Zmiana w unijnym programie SAFE? Porozumienie USA–Indie i spór UE z Chinami
Materiał Promocyjny
Bank Pekao uczy cyberodporności
Biznes
Trump twierdzi, że szefowie GM i Forda podziękowali mu za cła na ciężarówki
Biznes
Deregulacja: już 65 postulatów jest w ustawach, Nawrocki podpisał 33 rozwiązania
Biznes
„Haniebne drewno.” Europa po cichu korzysta z wylesiania lasów na Borneo
Materiał Promocyjny
Stacje ładowania dla ciężarówek pilnie potrzebne
Biznes
Trump i Putin bez spotkania, USA i Australia o metalach, Automitve w napięciu
Materiał Promocyjny
Nowy Ursus to wyjątkowy projekt mieszkaniowy w historii Ronsona
Reklama
Reklama