Nie ma mody na ekologię

Polski rynek zdrowej żywności rośnie wolno. Na boom, który zapanował w innych krajach, nasze firmy muszą jeszcze poczekać.

Aktualizacja: 03.11.2007 02:19 Publikacja: 01.11.2007 19:55

Nie ma mody na ekologię

Foto: Fotorzepa, Jerzy Dudek JD Jerzy Dudek

Do 2013 roku udział żywności ekologicznej w całym polskim rynku spożywczym może wynieść zaledwie od 3 do 4 proc. – szacuje profesor Stanisław Zięba w najnowszym raporcie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Daleko nam jeszcze do krajów, gdzie żywność ekologiczna bije rekordy popularności. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii, która jest czołowym rynkiem żywności naturalnej w Europie, do 2010 roku niemal co trzeci kupowany produkt będzie miał certyfikat ekologiczny. Instytut badawczy Datamonitor podaje, że w 2006 roku wartość światowego rynku żywności ekologicznej zwiększyła się o 13,6 proc, do 36,7 mld dolarów. Do 2011 roku powinna ona pójść w górę o 83 proc., do ponad 67 mld dolarów.

Tymczasem z raportu firmy SixtyTwo International Consultans wynika, że w Polsce roczna sprzedaż żywności ekologicznej zbliżona jest do 200 mln złotych. Na 300 – 600 mln złotych wartość polskiego rynku ekoproduktów wycenia natomiast organizacja badawcza Instytut Badań i Rozwoju Zdrowych Stylów Życia. To mniej niż 1 procent rynku spożywczego, którego wartość – według firmy badawczej PMR – powinna w 2007 r. sięgnąć 200 mld zł.

W ubiegłym roku było w Polsce ok. 159 przetwórni ekologicznych, czyli takich, które korzystają z surowców wyprodukowanych bez chemicznych środków ochrony roślin. W 2007 roku ich liczba powinna się zwiększyć.

– Od początku tego roku zgłosiło się do nas 38 nowych firm, które chciałyby uzyskać certyfikat ekologiczny – mówi Jerzy Szymona, dyrektor największej w kraju jednostki certyfikującej Ekogwarancja PTRE.

Przetwórni mogłoby być więcej, gdyby nie brak ekologicznego surowca.

– Firmy walczą o niego, co prowadzi do wzrostu cen – mówi Jerzy Szymona. Zdaniem Stanisława Zięby gospodarstwa ekologiczne stanowią znikomy odsetek całego rolnictwa.

W 2006 roku było ich w Polsce ok. 9,2 tys. Wiele z nich przestawiło się na ekologiczną działalność, aby dostać dopłaty unijne, i nie produkuje na rynek, a jedynie zakłada pastwiska i łąki.

– Gdyby nie brakowało surowca, moglibyśmy zwiększyć produkcję nawet trzykrotnie – przyznaje Mieczysław Babalski, właściciel wytwórni makaronu Bio z Pokrzydowa w województwie kujawskopomorskim. W ubiegłym roku jego firma kupiła orkisz na Węgrzech. Nie jest wykluczone, że będzie musiała sprowadzić go z zagranicy także w tym roku.

Nadal wiele firm ubiega się o certyfikat ekologiczny po to, aby sprzedawać swoje produkty za granicę. Szacuje się, że na eksport trafia 80 procent ekoproduktów powstających w naszym kraju.

Polaków do żywności ekologicznej zniechęca w dalszym ciągu wysoka cena. Zazwyczaj kosztuje ona o ok. 25 procent więcej od konwencjonalnej. Zdaniem producentów przeciętny Polak wie o jej zaletach zbyt mało, aby zrozumieć, dlaczego jest droższa.

Ma to zmienić trzyletnia kampania promocyjna, którą w marcu 2007 r. rozpoczęło Ministerstwo Rolnictwa.

– Jednorazowe akcje nie wystarczą. Potrzebna jest strategia dotycząca rozwoju rynku żywności ekologicznej – uważa Stanisław Zięba.

Do 2013 roku udział żywności ekologicznej w całym polskim rynku spożywczym może wynieść zaledwie od 3 do 4 proc. – szacuje profesor Stanisław Zięba w najnowszym raporcie Instytutu Ekonomiki Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.

Daleko nam jeszcze do krajów, gdzie żywność ekologiczna bije rekordy popularności. Szacuje się, że w Wielkiej Brytanii, która jest czołowym rynkiem żywności naturalnej w Europie, do 2010 roku niemal co trzeci kupowany produkt będzie miał certyfikat ekologiczny. Instytut badawczy Datamonitor podaje, że w 2006 roku wartość światowego rynku żywności ekologicznej zwiększyła się o 13,6 proc, do 36,7 mld dolarów. Do 2011 roku powinna ona pójść w górę o 83 proc., do ponad 67 mld dolarów.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?