Reklama

Wojna podjazdowa o PKP PR

Marszałkowie i rząd jeszcze nie uzgodnili, na jakich warunkach samorządy przejmą spółkę PKP Przewozy Regionalne. Zgodnie z ustawą musi to nastąpić do końca roku

Publikacja: 25.10.2008 06:30

Wagon PKP Intercity, w środku prezes spółki Czesław Warsewicz

Wagon PKP Intercity, w środku prezes spółki Czesław Warsewicz

Foto: Fotorzepa, Kuba Kamiński Kub Kuba Kamiński

Do podpisania umowy może dojść najwcześniej 10 listopada. Wtedy marszałkowie zaopiniują projekt rozporządzenia podziału udziałów i przywrócą rekomendację przyjęcia udziałów w spółce dla sejmików.

Jak zapowiedział minister infrastruktury, jeżeli PKP PR nie trafi do końca roku w ręce samorządów, państwo upomni się o zaległe zobowiązania.

Wśród nowych postulatów ustalonych na konwencie marszałków znalazło się m.in. pokrycie przez rząd 1,2 mld zł straty bilansowej spółki. Samorządy chcą, by nastąpiło to przez podniesienie kapitału zakładowego.

Wyższe niż proponowane przez rząd są również żądania finansowe. Samorządy chcą otrzymać na tabor z programu „Infrastruktura i środowisko” 175 mln euro, a nie 150 mln euro. Dodatkowo chcą na remont i modernizację wagonów 700 mln zł z Funduszu Kolejowego i 623 mln zł z rezerwy celowej. To prawie 2 mld zł. – Te postulaty zostały wstępnie zaakceptowane przez wiceministra Engelhardta – powiedział „Rz” Władysław Husejko, marszałek zachodniopomorski.

Marszałkowie chcą też podwyższenia wpływów z podatku CIT o 2 pkt proc. do 16 proc. – To da nam rocznie dodatkowe kilkaset mln złotych – mówi Husejko.

Reklama
Reklama

Dobrej myśli jest Andrzej Wach, prezes PKP SA. – Jesteśmy w stanie doprowadzić proces usamorządowienia kolei regionalnych do końca. Mimo że nasze stanowiska się różnią, żadna ze stron nie będzie twardo obstawała przy swoim – powiedział „Rz”.

Do podpisania umowy może dojść najwcześniej 10 listopada. Wtedy marszałkowie zaopiniują projekt rozporządzenia podziału udziałów i przywrócą rekomendację przyjęcia udziałów w spółce dla sejmików.

Jak zapowiedział minister infrastruktury, jeżeli PKP PR nie trafi do końca roku w ręce samorządów, państwo upomni się o zaległe zobowiązania.

Reklama
Biznes
Hyundai w ogniu napięć USA–Korea Płd. Fabryka w Georgii opóźniona przez akcję służb
Biznes
Zakupy systemów antydronowych, kłopoty niemieckiego eksportu i decyzja EBC
Biznes
Prezes Totalizatora Sportowego: Jest silne lobby, które chce znieść monopol państwa
Biznes
Elon Musk nie jest już najbogatszym człowiekiem świata. Jest nowy król bogactwa
Biznes
Rosyjskie drony nad Polską, strategia rozwoju do 2035 i IPO Smyka
Reklama
Reklama