Autostrada Wielkopolska SA jeszcze w tym roku ma pozyskać nowego akcjonariusza. Do spółki budującej trasę A2 ma dołączyć francuski fundusz Meridiam specjalizujący się w inwestycjach infrastrukturalnych. Już w grudniu może przejąć 10-proc. pakiet szwedzkiej grupy budowlanej NCC, która ogranicza działalność w Europie Środkowo-Wschodniej. Wartość transakcji miałaby sięgnąć kilkunastu milionów euro. Szwedzka firma w 2004 r. budowała 22-kilometrowy odcinek autostrady pomiędzy Nowym Tomyślem a węzłem Komorniki, którego nawierzchnię z powodu blisko 5 tys. pęknięć trzeba teraz gruntownie naprawiać.
Akcjonariusze spółki liczą, że ta zamiana podniesie wiarygodność finansową AW SA akurat w chwili, gdy ta negocjuje z bankami kredytowanie budowy odcinka Nowy Tomyśl – Świecko.
– Dzięki nowemu inwestorowi struktura właścicielska firmy będzie lepiej dopasowana do jej planów i potrzeb – tłumaczą przedstawiciele Kulczyk Holding, największego akcjonariusza AW SA. Nieoficjalnie wiadomo, że to właśnie ta firma była motorem zmiany. Francuski fundusz jest bowiem znanym w branży partnerem finansowym inwestującym w długoterminowe przedsięwzięcia w stabilnych gospodarczo krajach.
Jego obecność w AW SA ma także usprawnić podział kompetencji w spółce: Meridiam odpowiadałby za kwestie finansowe, Strabag za część budowlaną, a Kulczyk Holding za operacyjną.
AW SA obecnie czeka na decyzję EBI w sprawie kredytowania odcinka do Świecka. Gdy ta zapadnie, spółka przygotuje memorandum dla kilkunastu banków komercyjnych, które razem z EBI będą finansować budowę. Prace mają ruszyć w marcu 2009 r. Tymczasem władze spółki obawiają się, że ich rozpoczęcie może opóźnić nowa ustawa środowiskowa.