Kryzys może zdziesiątkować światowy rynek prasy

Analitycy Deloitte uważają, że kryzys na rynku prasy poważnie dotknie w przyszłym roku co dziesiąty tytuł na świecie

Publikacja: 18.12.2008 04:05

Globalne wpływy z reklamy prasowej. Wpływy z reklamy w prasie w przyszłym roku spadną, a kurczenie s

Globalne wpływy z reklamy prasowej. Wpływy z reklamy w prasie w przyszłym roku spadną, a kurczenie się rynku pogłębi nadciągający kryzys. Wydawcy będą musieli zweryfikować działalność w konkurującym z prasą Internecie i znaleźć sposób na czerpanie z niego zysków.

Foto: Rzeczpospolita

Jeden na dziesięć tytułów prasowych na świecie w 2009 r. przejdzie na rzadszy okres ukazywania się, przeniesienie się do Internetu lub wręcz zostanie zamknięty – podał „The Financial Times”, powołując się na raport Deloitte.

Powodem jest ekspansja reklamy internetowej, która odbiera reklamy gazetom oraz spadające czytelnictwo prasy. Te tendencje pogłębią się w słabszym przyszłym roku, który dla wielu krajów może oznaczać wejście w gospodarczy kryzys.

– Sytuacja już jest dla wydawców trudna, a będzie jeszcze gorsza w miarę pogarszania się sytuacji na rynku reklamy – powiedział „FT” Howard Davies, partner w Deloitte, współautor raportu.

Przedkryzysowa panika w mediach kwitnie przede wszystkim w USA. Na serwisie społecznościowym Twitter (można na nim zakładać mikroblogi) powstała nawet witryna The media is dying, gdzie co chwilę wklejane są nowe doniesienia o kolejnych zwolnionych w branży mediowej osobach.

Niedawno amerykański magazyn „Advertising Age” podał, że w USA media tylko w tym roku zwolniły już ponad 30 tys. osób.

Eksperci z Deloitte uważają, że wydawcy nie powinni jednak szukać rozwiązania w zwolnieniach, a raczej decydować się na rzadszą częstotliwość publikowania swoich tytułów. Jeśli działalność w sieci jest niedochodowa, warto zaryzykować i zredukować obecność gazety w sieci, co zachęci ludzi do kupowania papierowego wydania i zmniejszy spadki wpływów z reklam. Według Deloitte’a tak właśnie zrobiły dzienniki w Japonii, które dziś cierpią na dużo mniejsze spadki czytelnictwa od amerykańskich i europejskich.

Zwolnienia i cięcia w polskiej prasie są już na porządku dziennym. Według ZenithOptimedia w przyszłym roku o 1,3 proc. spadną tu wpływyz reklam w magazynach, a gazet wzrosną tyko nieznacznie – o 0,1 proc. Według Macieja Hoffmana, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy, nie należy się jednak od razu spodziewać zamykania gazet.

– Wydawcy będą raczej cięli koszty, tylko w ostateczności będą się decydowali na zamykanie tytułów – uważa Hoffman. Według niego częściej będzie widać na rynku konsolidowanie tytułów, będą też powstawały międzyredakcyjne zespoły przygotowujące materiały do kilku gazet jednocześnie, co już zrobiła np. Burda Media Polska. – Oczywiście będzie w nich pracować tylko połowa wcześniej zatrudnionych pracowników – mówi Hoffman.

Jeden na dziesięć tytułów prasowych na świecie w 2009 r. przejdzie na rzadszy okres ukazywania się, przeniesienie się do Internetu lub wręcz zostanie zamknięty – podał „The Financial Times”, powołując się na raport Deloitte.

Powodem jest ekspansja reklamy internetowej, która odbiera reklamy gazetom oraz spadające czytelnictwo prasy. Te tendencje pogłębią się w słabszym przyszłym roku, który dla wielu krajów może oznaczać wejście w gospodarczy kryzys.

Pozostało 81% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?