Kryzys może zdziesiątkować światowy rynek prasy

Analitycy Deloitte uważają, że kryzys na rynku prasy poważnie dotknie w przyszłym roku co dziesiąty tytuł na świecie

Publikacja: 18.12.2008 04:05

Globalne wpływy z reklamy prasowej. Wpływy z reklamy w prasie w przyszłym roku spadną, a kurczenie s

Globalne wpływy z reklamy prasowej. Wpływy z reklamy w prasie w przyszłym roku spadną, a kurczenie się rynku pogłębi nadciągający kryzys. Wydawcy będą musieli zweryfikować działalność w konkurującym z prasą Internecie i znaleźć sposób na czerpanie z niego zysków.

Foto: Rzeczpospolita

Jeden na dziesięć tytułów prasowych na świecie w 2009 r. przejdzie na rzadszy okres ukazywania się, przeniesienie się do Internetu lub wręcz zostanie zamknięty – podał „The Financial Times”, powołując się na raport Deloitte.

Powodem jest ekspansja reklamy internetowej, która odbiera reklamy gazetom oraz spadające czytelnictwo prasy. Te tendencje pogłębią się w słabszym przyszłym roku, który dla wielu krajów może oznaczać wejście w gospodarczy kryzys.

– Sytuacja już jest dla wydawców trudna, a będzie jeszcze gorsza w miarę pogarszania się sytuacji na rynku reklamy – powiedział „FT” Howard Davies, partner w Deloitte, współautor raportu.

Przedkryzysowa panika w mediach kwitnie przede wszystkim w USA. Na serwisie społecznościowym Twitter (można na nim zakładać mikroblogi) powstała nawet witryna The media is dying, gdzie co chwilę wklejane są nowe doniesienia o kolejnych zwolnionych w branży mediowej osobach.

Niedawno amerykański magazyn „Advertising Age” podał, że w USA media tylko w tym roku zwolniły już ponad 30 tys. osób.

Eksperci z Deloitte uważają, że wydawcy nie powinni jednak szukać rozwiązania w zwolnieniach, a raczej decydować się na rzadszą częstotliwość publikowania swoich tytułów. Jeśli działalność w sieci jest niedochodowa, warto zaryzykować i zredukować obecność gazety w sieci, co zachęci ludzi do kupowania papierowego wydania i zmniejszy spadki wpływów z reklam. Według Deloitte’a tak właśnie zrobiły dzienniki w Japonii, które dziś cierpią na dużo mniejsze spadki czytelnictwa od amerykańskich i europejskich.

Zwolnienia i cięcia w polskiej prasie są już na porządku dziennym. Według ZenithOptimedia w przyszłym roku o 1,3 proc. spadną tu wpływyz reklam w magazynach, a gazet wzrosną tyko nieznacznie – o 0,1 proc. Według Macieja Hoffmana, dyrektora generalnego Izby Wydawców Prasy, nie należy się jednak od razu spodziewać zamykania gazet.

– Wydawcy będą raczej cięli koszty, tylko w ostateczności będą się decydowali na zamykanie tytułów – uważa Hoffman. Według niego częściej będzie widać na rynku konsolidowanie tytułów, będą też powstawały międzyredakcyjne zespoły przygotowujące materiały do kilku gazet jednocześnie, co już zrobiła np. Burda Media Polska. – Oczywiście będzie w nich pracować tylko połowa wcześniej zatrudnionych pracowników – mówi Hoffman.

Biznes
Brytyjski koncern Jaguar nie planuje produkcji samochodów w USA
Biznes
Tysiące dronów Macierewicza wreszcie dolecą. MON kupuje Warmate’y
Biznes
Sankcje na Rosję uzgodnione. Kolejne setki miliardów dla USA
Biznes
W branży drzewnej ubywa drewna, przybywa długów. Oto główny powód