Reklama
Rozwiń

Jest plan na wzrost eksportu

Resort rozwoju i technologii rusza z Programem Dyplomacji Gospodarczej. Jego główny cel to zdobycie nowych rynków eksportowych przez polskie firmy i wzmocnienie ich pozycji na rynkach poza UE. Polska ma osiągnąć 2% udziału w światowym eksporcie.

Publikacja: 15.05.2025 15:33

Polscy eksporterzy rzadko korzystają z pomocy państwa.

Polscy eksporterzy rzadko korzystają z pomocy państwa.

Foto: Adobe Stock

W tym celu do końca b.r. zaplanowano 40 wydarzeń z udziałem polskich przedsiębiorców, w tym misji gospodarczych, stoisk na międzynarodowych targach i seminariów branżowych.

Kierunek – kraje spoza UE

Jednym z głównych założeń nowego otwarcia w promocji polskiej gospodarki jest dywersyfikacja rynków eksportowych. W ramach Programu Dyplomacji Gospodarczej Ministerstwo Rozwoju i Technologii (MRiT) będzie w najbliższych miesiącach wspierało rodzimych przedsiębiorców na rynkach takich jak m.in.: Kanada, Zjednoczone Emiraty Arabskie (ZEA), Arabia Saudyjska, Wielka Brytania, Ukraina, Meksyk, Kazachstan i Japonia, w której w Osace od 13 kwietnia br. trwa Światowa Wystawa Expo 2025.

Zamiar zróżnicowania kierunków ekspansji sprzedażowej nie dziwi zważywszy, że jest to postulat podnoszony od dawna, gdyż od wielu lat niezmiennie gros naszego eksportu trafia właśnie do innych państw członkowskich UE. Według danych GUS przedstawionych 15 maja  br. za okres styczeń-marzec 2025 r. udział krajów rozwiniętych w naszym eksporcie ogółem wyniósł 87,2% (w tym UE 74,2%). Jednocześnie jednak MRiT zapewnia, że nadal będzie utrzymywana intensywna współpraca z ważnymi dla Polski rynkami unijnymi. A do tych też właściwie niezmiennie należą przede wszystkim Niemcy, do których aktualnie trafia 26,8% ogółu naszego eksportu, a także Czechy, Francja, Niderlandy, Włochy, Hiszpania i Słowacja. Resort rozwoju chce wzmocnić pozycję polskich eksporterów m.in. z branży IT i nowych technologii, sektora spożywczego, zielonych technologii, medycznego, budownictwa i meblarstwa.

Czytaj więcej

Europejskie małe i średnie firmy powinny więcej eksportować

- Program Dyplomacji Gospodarczej to odpowiedź na kilka potrzeb, które zdiagnozowaliśmy. To przede wszystkim odpowiedź na zmieniającą się sytuację handlową na świecie. Zwłaszcza zmieniające się relacje transatlantyckie wymagają, abyśmy dzisiaj razem z biznesem wyszli z tej europejskiej bańki komfortu. Chcemy też, aby udział Polski w światowym eksporcie rósł. Bez wsparcia państwa i jego instytucji będzie to utrudnione. Ten program to także odpowiedź na zapotrzebowanie firm działających w Polsce - one chcą symbiozy w poszukiwaniu nowych rynków zbytu i rozmowach w krajach, które często są daleko kulturowo od Polski - wskazał Krzysztof Paszyk, minister rozwoju i technologii podczas konferencji, na której ogłoszono start programu.

Misje, targi, fora, seminaria

- Program Dyplomacji Gospodarczej to przede wszystkim misje gospodarcze, ale również wiele międzynarodowych targów z udziałem polskich przedsiębiorców, fora biznesowe, seminaria branżowe zarówno za granicą, jak i w Polsce oraz branżowe Akceleratory Eksportu, czyli wydarzenia, w których Ministerstwo Rozwoju i Technologii merytorycznie wspiera nasze firmy, aby pomóc im w ekspansji międzynarodowej – wyliczał z kolei Michał Baranowski, wiceminister rozwoju i technologii.

Jak przypomina MRiT już w przyszłym tygodniu w Osace w Japonii w ramach aktywności Polski na Expo odbędzie się Polsko-Japońskie Forum Eksportowe. W Kraju Kwitnącej Wiśni ma być promowany m.in. polski przemysł obronny. Tymczasem na Expo bardzo dobrze jest odbierany Pawilon Polski. Przez miesiąc od otwarcia podwojów Expo zwiedziło go ponad 100 tys. osób. Zorganizowano już też 2 misje przedsiębiorców z regionów, 2 seminaria branżowe oraz liczne spotkania B2B z udziałem ponad stu japońskich firm.

Czytaj więcej

Jacek Tomczak: Expo to świat wolnego handlu

Pod koniec maja br. polskie firmy będą uczestniczyć w WEB Summit – największych kanadyjskich targach poświęconych rozwiązaniom softwarowym oraz jednej z najbardziej renomowanych konferencji technologicznych na świecie. Z kolei na początku czerwca zaplanowano misję gospodarczą na Tajwan, na którym powstaje 60 proc. światowej produkcji półprzewodników.  Właśnie na nich ma się skupić polska misja.

Wymierne cele do osiągnięcia

Jak podkreślają przedstawiciele MRiT ogłoszony właśnie Program Dyplomacji Gospodarczej wpisuje się w założenia Polityki Promocji Gospodarczej Polski, a ta z kolei zakłada:

- wzrost polskiego eksportu i osiągnięcie 2% udziału w eksporcie światowym;

- wzrost liczby eksporterów do ponad 220 tys.;

- osiągnięcie 15% udziału eksportu towarów high-tech w eksporcie towarów ogółem oraz zwiększenie eksportu kanałami e-commerce;

- zwiększenie udziału eksportu poza Unię Europejską i osiągnięcie wartości sprzedaży do krajów pozaunijnych na poziomie co najmniej 150 mld euro w 2030 r.

Czytaj więcej

KUKE ponownie wspiera polskich eksporterów w Afryce

Czy to cele ambitne? Jak wynika z danych Biura Analiz Polskiego Funduszu Rozwoju (przedstawionych w sierpniu 2024 r.) udział Polski w światowej wymianie towarowej wzrósł w latach 2001-2023 o 0,95 pkt. proc. w przypadku eksportu i finalnie w 2023 roku nasz udział w światowym eksporcie towarów wyniósł 1,52% i był na najwyższym poziomie w historii dostępnych danych.

Z kolei według ostatnich dostępnych danych GUS w 2022 roku jedynie 4,8% polskich firm (113,9 tys.) eksportowało wyroby, a zaledwie 0,85% (19,9 tys.) usługi. Oznacza to, że wtedy eksporterów było łącznie 133,8 tys. Jednak jak wynika z danych MRiT na koniec 2022 r. było ich więcej, bo 144 tys.

W tym celu do końca b.r. zaplanowano 40 wydarzeń z udziałem polskich przedsiębiorców, w tym misji gospodarczych, stoisk na międzynarodowych targach i seminariów branżowych.

Kierunek – kraje spoza UE

Pozostało jeszcze 96% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Eksport
Dziesiątka firm nagrodzonych podczas UK-Poland Business Awards
Eksport
KUKE najlepszą agencją wsparcia eksportu na świecie
Eksport
Wrzesień w Londynie będzie atrakcyjny dla polskich przedsiębiorców
Eksport
Azja Centralna oferuje ułatwienia wizowe dla biznesu
Eksport
Ekspansja zagraniczna kluczem do dalszego rozwoju Polski