Skarb Państwa musi pomóc PKP

Posłowie chcą dać grupie PKP 5,5 mld zł. Trzem spółkom z grupy grozi utrata płynności finansowej. Czarne chmury zbierają się też nad planowanymi inwestycjami kolejowymi

Publikacja: 19.03.2009 02:52

Skarb Państwa musi pomóc PKP

Foto: Fotorzepa, Roman Bosiacki

– Problemy finansowe spółek z grupy PKP wynikają z problemów zewnętrznych, z jakimi boryka się rynek – powiedział na wczorajszym posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury Juliusz Engelhardt, wiceminister transportu. Jak dodał, PKP SA jest zagrożona w tym roku dość wysoką stratą, a spółkom PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe grozi wręcz utrata płynności. – Nawet niektórzy przewoźnicy prywatni przestali terminowo płacić za dostęp do torów – dodał Engelhardt.

W pierwszych miesiącach tego roku przewozy towarowe PKP Cargo spadły w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku o ok. 35 proc. – Przewozy pasażerskie nie są dotknięte tak głębokim regresem – powiedział wiceminister.

Andrzej Wach, prezes PKP SA, przyznał, że państwowa kolej nie poradzi sobie bez wsparcia Skarbu Państwa. Jego zdaniem problemem dla grupy jest tylko PKP Cargo, reszta spółek znajduje się w zadowalającej kondycji. – Choć wewnątrz grupy zaczynają się pojawiać zatory płatnicze. Ten problem dotyczy spółek PKP PLK, InterCity i PKP Energetyka – powiedział Wach.

Poseł Krzysztof Tchórzewski (PiS) przedstawił sposoby na wyjście spółek z kłopotów. To głównie dofinansowanie ich przez Skarb Państwa. – W ciągu trzech lat PKP Cargo i PKP PLK powinny dostać po 1,5 mld zł, Przewozy Regionalne ok. 800 mln zł pomocy publicznej, InterCity – 500 mln zł, a PKP SA 1 – 1,3 mld zł – wyliczył. Tymczasem rząd chciał ze sprzedaży 49 proc. akcji PKP IC w tym roku uzyskać 400 mln zł.

PKP Cargo w najbliższym czasie zwolni ok. 7 tys. z 35-tysięcznej załogi. Strata spółki w tym roku może wynieść nawet 500 mln zł. – Przyznanie nam kwoty 1,5 mld zł dotacji jest uzasadnione. Pójdzie ona m.in. na inwestycje w tabor – powiedział Wojciech Balczun, prezes PKP Cargo. Wiemy, że na program dobrowolnych odejść, który obecnie przygotowujemy, konieczne jest ok. 220 – 250 mln zł. Potrzeby inwestycyjne są ogromne.

Bogusław Kowalski, wiceminister transportu w rządzie PiS, stwierdził, że działania podjęte do tej pory w celu ratowania sytuacji PKP nie przyniosły efektów. – Jeżeli kolej ma być konkurencyjna, trzeba zmniejszać stawki dostępu do torów, a środki publiczne w pierwszej kolejności przeznaczać na oddłużenie PKP SA – dodał.

informacje na temat grupy PKP[link=http://www.pkp.pl]www.pkp.pl[/link]

– Problemy finansowe spółek z grupy PKP wynikają z problemów zewnętrznych, z jakimi boryka się rynek – powiedział na wczorajszym posiedzeniu Sejmowej Komisji Infrastruktury Juliusz Engelhardt, wiceminister transportu. Jak dodał, PKP SA jest zagrożona w tym roku dość wysoką stratą, a spółkom PKP Cargo i PKP Polskie Linie Kolejowe grozi wręcz utrata płynności. – Nawet niektórzy przewoźnicy prywatni przestali terminowo płacić za dostęp do torów – dodał Engelhardt.

Pozostało 80% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca