Bez premii europejski rynek samochodowy maleje Sprzedaż samochodów w Europie zmalała we wrześniu o 9,6 proc., szósty kolejny miesiąc. Rynek skurczył się też od początku roku o 4,3 proc.
Wrzesień był szóstym miesiącem spadku sprzedaży samochodów w Europie (25 krajów Unii, Islandia, Norwegia, Szwajcaria), bo zniknięcie dopłat za złomowanie wpłynęło na zmniejszenie popytu, a niejednakowe ożywienie gospodarcze osłabiło zaufanie konsumentów — stwierdziła w Brukseli organizacja producentów ACEA. Łączna sprzedaż zmalała we wrześniu o 9,6 proc. do 1 227 645 pojazdów, a od początku roku o 4,3 proc. do 10 251 140.
Wszystkie firmy były w takiej samej sytuacji wraz ze zniknięciem rządowych premii za złomowanie, które miały ożywić rynek podczas kryzysu finansowego. Rządy tną z kolei maksymalnie wydatki, aby zmniejszyć deficyt finansów publicznych.
Na wszystkich dużych rynkach nastąpił więc spadek sprzedaży, na największym niemieckim o 17,8 proc., we Francji o 8,2, we Włoszech o 18,9, w Hiszpanii o 27,3 proc.
Organizacja niemieckich producentów VDA zapowiedziała jednak tendencje wzrostową pod koniec roku, gdy konsekwencje wygarnięcia programu dopłat zostaną zaakceptowane przez branżę. Największy w tym kraju i w Europie producent, Volkswagen zanotował stabilizację temat spadku sprzedaży we wrześniu. Po 9 miesiącach jego dostawy krajowe zmalały aż o 19,3 proc., ale sprzedaż globalna zwiększyła się o 7,9 proc. we wrześniu i o 12,7 proc. od początku roku dzięki dużemu popytowi w Chinach i USA, co pozwoliło pokryć słabszy rynek europejski.