E-sklepy coraz częściej „Słuchają Swoich

Publikacja: 08.11.2010 11:49

Właściciele sklepów internetowych zrozumieli, że nikt inny nie doradzi im tak szczerze i trafnie, jak ich własny Klient. Dlatego coraz więcej z nich bierze udział w programie Opineo, dając kupującym jasny znak: wasza opinia jest dla nas najważniejsza, podzielcie się nią z nami.

Błędy przytrafiają się wszystkim, nawet najlepszym. Sztuką natomiast jest wyciągnięcie z nich wniosków i w rezultacie przekucie ich w sukces. Jest to bardzo generalna zasada, jednak można ją z powodzeniem zastosować także wobec sklepów internetowych. Dni tych, które lekceważą głos Klienta, są policzone. Rynek wirtualnych sklepów w Polsce jest już na tyle rozwinięty, że niezadowolony konsument zawsze ma alternatywę: jeśli w jednym serwisie mu się nie spodoba, przy następnym zakupie wybierze innego kontrahenta.

Trzeba przy tym zauważyć, że powodów do niezadowolenia może być wiele. Część sklepów sądzi, że wystarczy samo wysłanie towaru, aby Klient był usatysfakcjonowany i szczęśliwy, że tym razem nikt go nie oszukał. Nic bardziej mylnego. Oczekiwania i świadomość e-konsumentów rosną wprost proporcjonalnie do liczby sklepów. Dziś zatrzymanie przy sobie Klienta wiąże się z wyczuleniem na jego potrzeby i stałym podnoszeniem jakości usług.

Opineo. pl można zatem traktować jako współczesną wersję księgi „Skarg i zażaleń” lub papierek lakmusowy, który najtrafniej oddaje kondycję danego sprzedawcy. Użytkownicy serwisu zwracają sklepom uwagę na bardzo różnorodne problemy – od nieczytelnej strony internetowej, przez źle działający telefon, po brak programów lojalnościowych bądź bezpłatnych próbek dla stałych klientów. Jest to bezcenna informacja dla właścicieli sklepów, którzy nie zdają sobie sprawy, że tak błahe z pozoru kwestie mogą zaważyć na decyzji konsumenckiej.

Do listy najczęściej wspominanych przez Klientów „niedociągnięć” należą także:

• złe warunki w punktach odbioru osobistego (zbyt mało miejsca, niewystarczająca liczba pracowników, złe oznaczenie punktu);

• problemy związane z wysyłką towarów (zbyt wysokie koszty, brak możliwości negocjacji ceny przesyłki przy kilku zamówieniach, osobne naliczanie opłaty za przesłanie kilku produktów w jednym zamówieniu, pobieranie dodatkowej opłaty za odbiór osobisty);

• zbyt uboga oferta sklepu (tu także należy wspomnieć bardzo częsty błąd sklepów: umieszczanie na stronie www produktów, którymi sklep w danym momencie nie dysponuje);

• współpraca z nierzetelnymi firmami kurierskimi;

• niewłaściwy sposób pakowania produktów.

Sklepy, które podejmują dialog z konsumentem, Opineo nagradza certyfikatem „Słucham Swoich Klientów”. Jednak największą nagrodą jest uznanie w oczach Klienta, który zauważa pozytywne zmiany i dzieli się swoimi spostrzeżeniami z innymi osobami. Przykładem może być klientka o nicku „nowoczesna”, która napisała o jednym ze sklepów:

„Naprawdę warto kupować bez żadnych obaw w tym sklepie. Zmienili się na pewno na lepsze, przede wszystkim zaczęli od zmiany firmy kurierskiej. Teraz najczęściej kupuję w tym właśnie sklepie internetowym.”

Jak widać, prokonsumencka postawa szybko procentuje i przynosi wymierne korzyści: wzrost zaufania wśród Klientów, a co za tym idzie, zwiększoną sprzedaż.

[srodtytul]II Liga – Sklepy średniej wielkości (powyżej 1,1 tys. opinii) [/srodtytul]

Do grona sklepów z 2 ligi zaliczono sklepy posiadające minimum 1100 opinii. Charakteryzują się one średnim bądź dużym zasięgiem działania, sporą liczbą obsługiwanych Klientów. Warto zwrócić uwagę, iż na kwalifikacje sklepu wpływa jego poziom świadomości dotyczący zbierania od kupujących opinii po dokonanej transakcji. Często sklepy o pozornie mniejszym gronie obsługiwanych Klientów, ale aktywnie wykorzystujące posprzedażowe ankiety, lepiej i szybciej budują wizerunek bezpiecznego i rzetelnego sprzedawcy niż większe sklepy o „skostniałym” podejściu do kupujących.

Właściciele sklepów internetowych zrozumieli, że nikt inny nie doradzi im tak szczerze i trafnie, jak ich własny Klient. Dlatego coraz więcej z nich bierze udział w programie Opineo, dając kupującym jasny znak: wasza opinia jest dla nas najważniejsza, podzielcie się nią z nami.

Błędy przytrafiają się wszystkim, nawet najlepszym. Sztuką natomiast jest wyciągnięcie z nich wniosków i w rezultacie przekucie ich w sukces. Jest to bardzo generalna zasada, jednak można ją z powodzeniem zastosować także wobec sklepów internetowych. Dni tych, które lekceważą głos Klienta, są policzone. Rynek wirtualnych sklepów w Polsce jest już na tyle rozwinięty, że niezadowolony konsument zawsze ma alternatywę: jeśli w jednym serwisie mu się nie spodoba, przy następnym zakupie wybierze innego kontrahenta.

Biznes
Ręczna wyrzutnia dronów. Polski wynalazek ma inwestora
Materiał Promocyjny
Koniec kodu kreskowego? Nadchodzi rewolucja z kodami QR
Biznes
Kto przejmie dane genetyczne Amerykanów? Firma 23andMe znalazła nabywcę
Biznes
Trump rozmawia z Putinem. Nowy pakt UE–Wielka Brytania
Biznes
Król jest tylko jeden. Ten czołg dominuje w Europie