Reklama
Rozwiń

Rośnie produkcja aut w Rosji

Fabryki walczą o jak najlepszy rezultat. Do końca października z taśm zjechało 96 proc. więcej aut niż rok temu

Publikacja: 26.11.2010 01:14

Zdecydowanym liderem rynku jest łada. Daleko w tyle za nią plasują się zagraniczne marki, na czele z

Zdecydowanym liderem rynku jest łada. Daleko w tyle za nią plasują się zagraniczne marki, na czele z Renault.

Foto: Rzeczpospolita

Jak podało Ministerstwo Gospodarki, tak znaczny wzrost produkcji spowodowany jest z jednej strony słabymi wynikami minionego roku, a z drugiej państwowymi programami subsydiowanych kredytów i utylizacji starych samochodów. Po dziesięciu miesiącach produkcja aut wyniosła 954 tys. sztuk.

Powodzenie programu utylizacji napędziło koniunkturę na rynku. Oddając na złom ponad dziesięcioletnie auto, Rosjanie dostawali jedną trzecią nowego samochodu klasy ekonomicznej. W ciągu dziesięciu miesięcy zutylizowali 400 tys. samochodów, a kupili z dopłatą 368 tys. nowych rodzimej produkcji.

Dlatego rząd zdecydował o przeznaczeniu na program także w przyszłym roku 13,5 mld rubli (430 mln dol.).

W tym roku Rosjanie mają kupić ponad 1,7 mln nowych aut. Do rekordu 2007 r. (2,6 mln) jeszcze daleko, ale od początku roku w Rosji trwa samochodowe przebudzenie. Analitycy Awtostat, firmy analitycznej rynku motoryzacyjnego w Moskwie, podliczyli, że Rosja jest na piątym miejscu w Europie pod względem sprzedanych samochodów osobowych. Liderują Niemcy przed Francją, Włochami i Wielką Brytanią.

Jak podkreśla Siergiej Celikow, dyrektor Awtostatu, rośnie także import samochodów, pomimo wysokich ceł wwozowych. Tylko w październiku wjechało ich 70,4 tys., czyli o 60 proc. więcej niż rok temu.

– Najwięcej przyjeżdża hyundai, nissanów, daewoo, toyot i mitsubishi. W sumie za dziesięć miesięcy import wyniósł prawie pół miliona, o 21 proc. więcej niż przed rokiem – mówi szef Awtostatu.

Jak podało Ministerstwo Gospodarki, tak znaczny wzrost produkcji spowodowany jest z jednej strony słabymi wynikami minionego roku, a z drugiej państwowymi programami subsydiowanych kredytów i utylizacji starych samochodów. Po dziesięciu miesiącach produkcja aut wyniosła 954 tys. sztuk.

Powodzenie programu utylizacji napędziło koniunkturę na rynku. Oddając na złom ponad dziesięcioletnie auto, Rosjanie dostawali jedną trzecią nowego samochodu klasy ekonomicznej. W ciągu dziesięciu miesięcy zutylizowali 400 tys. samochodów, a kupili z dopłatą 368 tys. nowych rodzimej produkcji.

Biznes
Revolut zrobi rewolucję na polskim rynku komórkowym? Sprawdzamy
Biznes
Rosyjski bogacz traci majątek. Sfinansuje wojnę Putina
Biznes
Niemiecki biznes boi się poboru. A co w Polsce?
Biznes
Ustawa Trumpa, obawy firm transportowych, biznes przeciw unijnym regulacjom AI
Biznes
Fundacja rodzinna, czyli międzypokoleniowy skarbiec