Mispol planuje dwie fuzje

Mispol planuje fuzję z wytwórcami kindziuka i makaronów

Aktualizacja: 13.12.2010 02:15 Publikacja: 13.12.2010 02:12

W Polsce nawet makaron jest inny. Sposób przygotowania także

W Polsce nawet makaron jest inny. Sposób przygotowania także

Foto: Fotorzepa, Dorota Awiorko DA Dorota Awiorko

Najpierw chce kupić mięsną firmę PMB. Następnym krokiem będzie fuzja z giełdowymi Makaronami Polskimi – wynika z naszych informacji.

PMB to jedna z najbardziej znanych mięsnych firm w Polsce. Działa w segmencie premium, sztandarowym produktem jest kindziuk. Spółka zarządza siecią delikatesów mięsnych U Rzeźnika. W 2009 r. sprzedaż wyniosła 315 mln zł, EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) – 11,3 mln zł. Tegoroczne wyniki mają być lepsze od ubiegłorocznych.

Mispol zamierza przejąć 45,5 proc. udziałów PMB za łączną kwotę ponad 14,6 mln zł. Stroną sprzedającą jest Podlaskie Towarzystwo Finansowo-Inwestycyjne. Najpóźniej 15 grudnia zarząd Mispolu ma podjąć uchwałę o emisji akcji skierowanej do udziałowców PMB. Cena emisyjna walorów ma wynosić 6,58 zł, czyli będzie niższa od aktualnego kursu giełdowego Mispolu.

Mispol już trzy lata temu przymierzał się do przejęcia PMB. Chciał wówczas kupić 85 proc. udziałów za około 120 mln zł. Jednak ostatecznie do transakcji nie doszło.

Makarony Polskie łączy z Mispolem osoba Marka Jutkiewicza, znanego inwestora i współtwórcy marki Hoop. Kontroluje on obecnie prawie 15 proc. udziałów w rzeszowskich Makaronach Polskich i ponad 14 proc. w Mispolu. Już kilka miesięcy temu przyznawał, że fuzja tych dwóch firm jest ciekawym pomysłem.

Rzeszowska spółka zajmuje się produkcją i sprzedażą makaronów. Jest też właścicielem Stoczka, który działa w segmencie dań gotowych i przetworów owocowo-warzywnych.

Grupa Makarony Polskie z roku na rok poprawia wyniki. W 2009 roku zarobiła na czysto 2,2 mln zł, wobec 2,1 mln zł straty w 2008 r. Jej sprzedaż wzrosła o 32 proc., do 117 mln zł.

Plany na ten rok zakładają wypracowanie 4,5 mln zł zysku netto i ponad 150 mln zł przychodów.

Jeśli Mispolowi uda się sfinalizować te dwa przejęcia, powstanie grupa o rocznych przychodach sięgających 800 mln zł. Zdaniem ekspertów oba przejęcia mają sens. Efekty synergii mogą wystąpić poprzez połączenie produkcji pasztetów i konserw w Mispolu i działalności PMB.

– Prawdopodobnie pewne oszczędności mogłyby zostać osiągnięte na poziomie kosztów sprzedaży i zarządu – komentuje Monika Kalwasińska, analityk DM PKO BP.

Jej zdaniem trudniej będzie o efekty synergii pomiędzy Mispolem a Makaronami Polskimi. – Obie spółki działają w innych segmentach rynku, niewielkie korzyści z połączenia mogłyby wystąpić jedynie w nowoczesnym kanale dystrybucji. Makarony Polskie osiągają niższą rentowność na poziomie marży brutto niż Mispol. Dodatkowo są bardzo czułe na wahania cen zbóż, co wpływa na dużą zmienność wyników – dodaje Kalwasińska.

[ramka][srodtytul]Kontratak Mispolu[/srodtytul]

Plany Mispolu mają związek z obroną przed przejęciem przez litewski fundusz NDX Energija. Ogłosił on wezwanie do sprzedaży akcji. Ma nieco ponad 5 proc. udziałów Mispolu, chce kontrolować 33 proc. Zapisy ruszyły 2 grudnia, potrwają do środy. NDX Energija płaci w wezwaniu 7,2 zł za akcję. To cena zbliżona do giełdowego kursu. Zdaniem analityków oferta Litwinów raczej nie skłoni inwestorów do sprzedaży akcji. Jak wynika z naszych informacji, NDX Energija chce na bazie Mispolu zbudować duży koncern spożywczy na wzór Unilevera. [/ramka]

[i]Masz pytanie, wyślij e-mail do autorki: [mail=k.kucharczyk@rp.pl]k.kucharczyk@rp.pl[/mail][/i]

Najpierw chce kupić mięsną firmę PMB. Następnym krokiem będzie fuzja z giełdowymi Makaronami Polskimi – wynika z naszych informacji.

PMB to jedna z najbardziej znanych mięsnych firm w Polsce. Działa w segmencie premium, sztandarowym produktem jest kindziuk. Spółka zarządza siecią delikatesów mięsnych U Rzeźnika. W 2009 r. sprzedaż wyniosła 315 mln zł, EBITDA (zysk operacyjny plus amortyzacja) – 11,3 mln zł. Tegoroczne wyniki mają być lepsze od ubiegłorocznych.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Specjaliści IT znów w cenie – rynek pracy ożywia się