Komputery PC, jak z najnowszego raportu „TMT Predictions 2011” przygotowanego przez ekspertów firmy doradczej Deloitte, są wypierane z rynku przez urządzenia mobilne nowego typu. 2011 r. będzie pierwszym w historii, gdy sprzedaż smartphonów, tabletów i netbooków (z procesorami innymi niż te zwykle stosowane w komputerach PC) będzie większa niż komputerów PC. Deloitte oczekuje, że klienci kupią 440 mln tego typu urządzeń co stanowiło będzie 54 proc. globalnej sprzedaż komputerów. Z tego aż 375 mln będą stanowiły smartphony a 50 mln tablety.
- Analizując pozycję i potencjał rozwoju najnowszych technologii należy mieć na uwadze, że rentowność produkcji urządzeń z procesorami, nie mieszczących się w kategorii PC, znacząco przekracza rentowność produkcji pecetów. Producenci oryginalnego wyposażenia, sprzedający tradycyjne rozwiązania, osiągali w ostatnich latach średni zysk brutto wysokości 10 proc. Dla porównania: czołowi producenci smartfonów i tabletów generują zysk brutto w przedziale 40-60 proc. – komentuje, cytowany w komunikacie, Dariusz Nachyła, partner zarządzający działem Technologii, Mediów i Telekomunikacji Deloitte w Europie Środkowej. Ważnym trendem w najbliższych latach, zdaniem ekspertów Deloitte, będzie wzrost roli tabletów w przedsiębiorstwach.
Tylko w nadchodzących 12 miesiącach firmy zakupią ponad 25 proc. wszystkich urządzeń tego typu. W kolejnych latach wskaźnik ten będzie rósł. Wśród czynników, które spowodują wzrost popularności tabletów w przedsiębiorstwach Deloitte wymienia m.in. rosnącą przydatność tego typu sprzętu w pracy zawodowej. Wielu konsumentów kupuje je początkowo dla celów osobistych, ale szybko orientuje się w ich przydatności w pracy i motywuje swojego pracodawcę do zakupu odpowiedniego sprzętu, przeznaczonego już wyłącznie do celów służbowych. - Dodatkową zaletą tabletów jest fakt, że urządzenia te są pod wieloma względami bezpieczniejsze od pecetów.
Dziś nie istnieją jeszcze wirusy atakujące tablety, z których większość nie posiada nawet portów USB, co eliminuje ryzyka związane z tym słabym punktem systemu zabezpieczeń. Ważnym czynnikiem, mającym wpływ na popularność tych urządzeń są ich parametry fizyczne, dzięki którym mogą być wykorzystane przez pracowników podczas spotkań i konferencji – mówi Nachyła.