Na sporze o tigera zyskają inni

Spór o popularny napój to szansa dla rywali. O rynek wart 700 mln zł rywalizuje coraz więcej firm

Publikacja: 30.01.2011 20:14

Na sporze o tigera zyskają inni

Foto: Fotorzepa, MS Magdalena Starowieyska

Od ubiegłego tygodnia Polacy mogą kupić dwa napoje energetyczne o nazwie tiger. Oferuje je należąca do Wiesława Włodarskiego spółka FoodCare oraz Maspex, czołowa firma spożywcza w Europie Środkowo-Wschodniej. Ta ostatnia robi to od końca 2010 r. na mocy licencji, której udzielił jej Dariusz Michalczewski. Wcześniej przez siedem lat ten były bokser współpracował z FoodCarem. Umowę z Włodarskim zerwał, ponieważ ten przestał mu płacić za udostępnienie znaku.

Zdaniem Adama Bogacza, prezesa firmy doradczej AKB Consulting, niejasny status prawny i zamieszanie w dystrybucji nie sprzyjają najpopularniejszemu energetykowi w Polsce. Kto zyska najbardziej?

– Przede wszystkim główny konkurent tigera, którym jest red bull – uważa Bogacz. To właśnie red bullowi tiger odebrał pozycję lidera na polskim rynku energetyków. W Red Bullu nie komentują zamieszania wokół tigera. Nie podają także wyników. Szacuje się, że w 2010 r. udziały tej marki w Polsce, pod względem wartości sprzedaży, wynosiły ok. 25 proc.

W 2010 r. spośród najpopularniejszych energetyków najwięcej zyskał burn produkowany przez Coca-Colę. Jego udziały wyniosły niemal 8 proc. Natomiast w 2009 r. były na poziomie 6,5 proc. – W 2010 r. wielkość sprzedaży burna wzrosła o niemal 60 proc. – wyjaśnia Iwona Jacaszek, dyrektor ds. korporacyjnych Coca-Cola HBC Polska. Coraz lepiej radzi sobie na rynku także marka Green up należąca do firmy Herbapol. W 2010 r. popyt na nią zwiększył się o ponad 120 proc. Paweł Kawecki, kierownik marketingu Herbapolu, podaje, że green up kontroluje ok. 3 proc. rynku pod względem wartości sprzedaży.

Lista chętnych do odebrania udziałów tigerowi jest coraz dłuższa. Latem ubiegłego roku z marką Adrenaline Mountain Dew zadebiutował u nas koncern PepsiCo. W 2010 r. ekspansję na rynku krajowym zaczęła także wywodząca się z Mazowsza marka Las Vegas.

Tymczasem tempo, w jakim rośnie sprzedaż energetyków, jest coraz wolniejsze. Powołując się na firmę badawczą Nielsen, Red Bull podaje, że w 2010 r. zwiększyła się o niemal 9 proc., do ok. 93,5 mln l. Do 2009 r. popyt na energetyki rósł w Polsce o kilkadziesiąt procent rocznie.

Katarzyna Buczek, rzecznik Ustronianki, produkującej energetyk rider, szacuje, że tempo wzrostu sprzedaży energetyków w 2011 r. będzie zbliżone do ubiegłorocznego. Na dalszy rozwój rynku liczą także pozostali producenci. Ich optymizmu nie podziela firma badawcza Euromonitor International. Według niej w tym roku Polacy kupią o niemal 2 proc. napojów energetycznych mniej niż przed rokiem.

[ramka][srodtytul]Miliony na pobudzanie[/srodtytul]

W najbliższych latach znacznie szybciej niż na napoje energetyczne będzie rósł popyt na izotoniki, zwane także napojami dla sportowców. Według firmy badawczej Euromonitor International w 2010 r. kupimy 17,9 mln litrów tych produktów, o prawie 6 proc. więcej niż w 2010 r. Nasze wydatki na nie pójdą w górę o ponad jedną dziesiątą, do niemal 203 mln zł. Do 2015 r. wielkość polskiego rynku izotoników urośnie do prawie 24 mln litrów. Natomiast jego wartość sięgnie 327,5 mln zł. [/ramka]

Od ubiegłego tygodnia Polacy mogą kupić dwa napoje energetyczne o nazwie tiger. Oferuje je należąca do Wiesława Włodarskiego spółka FoodCare oraz Maspex, czołowa firma spożywcza w Europie Środkowo-Wschodniej. Ta ostatnia robi to od końca 2010 r. na mocy licencji, której udzielił jej Dariusz Michalczewski. Wcześniej przez siedem lat ten były bokser współpracował z FoodCarem. Umowę z Włodarskim zerwał, ponieważ ten przestał mu płacić za udostępnienie znaku.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?