Reklama

Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa

Prezes Ryanaira, Michael O’Leary, sygnalizuje gotowość rezygnacji z dostaw boeingów, jeśli okaże się, że po wprowadzeniu ceł podrożały. A szef Airbusa ostrzega USA: wasze linie zapłacą cła same.

Publikacja: 01.05.2025 17:24

Ryanair gotowy zrezygnować z 330 boeingów. To efekt ceł Trumpa

Foto: Adobestock

Zanim Donald Trump zabrał się za zarządzanie światowym handlem, samoloty i komponenty do nich korzystały z zasady duty free. Taka sytuacja obowiązywała od 1979 roku. Cła, jakie wprowadziły USA na import z Chin, i odpowiedź Kraju Środka na ten ruch spowodowały wielkie zamieszanie.

Ryanair reaguje na cła Donalda Trumpa

Jak podaje Bloomberg, Ryanair jest gotowy odwołać swoje zamówienie na dostawę 330 Boeingów i przenieść je do innego dostawcy, gdyby tylko okazało się, że cła spowodowały podwyżkę cen amerykańskich maszyn.

Prezes Ryanaira, Michael O’Leary, poinformował już o tym amerykańskiego kongresmena Radżę Krishnamoorthiego, Demokratę z Illinois. Była to reakcja na wcześniejszą uwagę Krishnamoorthiego, który stwierdził, że w obecnej sytuacji ani Europejczycy, ani Amerykanie nie powinni kupować samolotów od chińskiego Comaca (Commercial Aircraft Corp.), ze względu na bezpieczeństwo.

„Jeśli rząd USA będzie się upierał przy wprowadzeniu pomysłu oclenia i jeśli te cła będą miały wpływ na ceny Boeingów eksportowanych do Europy, będziemy musieli ponownie ocenić to zamówienie” — napisał w liście z 1 maja Michael O’Leary.

Jest oczywiście wątpliwe, czy Ryanair, który dzisiaj ma w swojej flocie ponad 600 Boeingów z rodziny B737, rzeczywiście mógłby zdecydować się zmienić dostawcę. Dodatkowo Irlandczycy zamówili kolejnych 330 maszyn, wartych według cen katalogowych 33 mld dol. Ich dostawy zostały zaplanowane w ciągu najbliższych 10 lat.

Reklama
Reklama

O’Leary przyznał również, że nie rozmawiał jeszcze z Chińczykami na temat zamówień, ale — jak powiedział w rozmowie z Reutersem — mógłby się nad tym zastanowić, gdyby otrzymał dobre warunki.

Czytaj więcej

Chińczycy nie chcą Boeingów? Już są na nie inni chętni

Amerykańskie linie także ostrzegają, że nie zapłacą ceł

Chociaż jak na razie zaporowymi cłami zostały obciążone jedynie Boeingi, które miały być dostarczone chińskim przewoźnikom, to na rynku robi się coraz bardziej nerwowo. Amerykańska linia Delta już teraz, mimo że w handlu USA z Unią Europejską obowiązują jedynie 10-procentowe dodatkowe cła, sprowadza swoje Airbusy przez Japonię, gdzie zmieniają one swoją „narodowość”. Ceł za odbierane Airbusy nie zamierzają również płacić American Airlines.

Czytaj więcej

Ryanair poszedł na wojnę z kolejnym lotniskiem. Trudniej dolecieć do Legolandu

Cła Donalda Trumpa. Sytuacja może okazać się patowa

Prezes Airbusa, Guillaume Faury, otwarcie powiedział, że jego firma nie zapłaci ceł za klientów, gdyby ostatecznie Donald Trump je wprowadził. Nie ukrywał swojego zrozumienia, że nie byłaby to dla amerykańskich odbiorców Airbusów sytuacja komfortowa, jednak piłka leży po ich stronie.

Przy tym nie tylko gotowe samoloty podrożały. Podczas konferencji po ogłoszeniu wyników za I kwartał Guillaume Faury nie ukrywał, że Airbus robi wszystko, co tylko możliwe, aby dodatkowe obciążenia zniwelować w przypadku tysięcy komponentów, które kursują w obie strony — z fabryki Airbusa w Alabamie do dwóch zakładów europejskich: Tuluzy i Hamburga — gdzie europejskie konsorcjum ma swoje montownie.

Reklama
Reklama

— Mogę powiedzieć, że ze strony Airbusa nie jest to korzystna sytuacja, podobnie zresztą jak i dla europejskiego przemysłu. Ale nie jest ona korzystna także dla przemysłu USA — uważa Faury.

Transport
Białoruś znów będzie śledzić tiry z Unii. Wprowadza plomby nawigacyjne
Transport
To będzie zima stulecia. Wysyp połączeń na polskich lotniskach
Transport
Chińskie e-auta zalewają świat. Europa bije na alarm
Transport
Czarna seria Airbusa. Nowe problemy z najpopularniejszym modelem samolotu
Materiał Promocyjny
Startupy poszukiwane — dołącz do Platform startowych w Polsce Wschodniej i zyskaj nowe możliwości!
Transport
Embraer znów walczy o polski rynek. Geopolityka bardzo mu pomaga
Materiał Promocyjny
Nowa era budownictwa: roboty w służbie ludzi i środowiska
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama