Toyota szykuje rewolucję

Zapowiadają się duże zmiany w Toyocie. Największy producent samochodów świata w tym tygodniu ma przedstawić dziesięcioletni plan rozwoju

Publikacja: 07.03.2011 13:47

Toyota szykuje rewolucję

Foto: AFP

Koncern motoryzacyjny, który dotychczas większość zysków czerpał z rynku  w Stanach Zjednoczonych, według nowej strategii koncern ma skupić się na rynkach wschodzących - wynika z nieoficjalnych informacji. Po wprowadzeniu na rynek indyjski modelu Etios, producent chce jego modyfikację sprzedawać także w Chinach, Tajlandii i Brazylii.

- Toyota zmieniła podejście. Dotychczas próbowała modele produkowane na rynek amerykański przenieść na rynki krajów rozwijających się, co się nie powiodło. Teraz koncern stworzył auto specjalnie dla tych klientów – powiedział Satoru Takada, analityk tokijskiego TIW Inc.

9 marca szef firmy Akio Toyoda zaprezentuje koncepcję działań motoryzacyjnego giganta hucznie nazwaną „Global Vision 2020". Nieoficjalnie wiadomo, że poza nową strategią w odniesieniu do rynków rozwijających się, w planie zawarto szczegóły modyfikacji modelu zarządu spółki. Dotychczasowych dwóch wiceprzewodniczących zarzadu ma zastąpić jeden, natomiast sam zarząd ma zostać pomniejszony o 10 członków, których aktualnie jest 27. Zmiana ma mieć pozytywny wpływ na szybkość podejmowania decyzji i sprawniejsze wprowadzanie zmian.

- Toyota ma zbyt wielu członków zarządu, co nie pozostawało bez wpływu na sprawność zarządzania -  tłumaczy Tadashi Usui, z japońskiego oddziału agencji Moody's.

Toyota, powoli odzyskująca pozycję po serii usterek w swoich samochodach, które mocno nadwerężyły dobrą dotychczas opinię producenta. Motoryzacyjny potentat chce także przejąć rynek po amerykańskich, motoryzacyjnych bankrutach. Jak na razie pod względem przychodów i marży operacyjnej Toyotę wyprzedza jej największy rywal, Honda. Światowy kryzys, na który nałożyły się problemy z usterkami zmuszające koncern do naprawy 8 mln samochodów zrobiły swoje.

- Problem z usterkami wydają się być już opanowany. Jest więc nadzieja, że Toyota powróci do gry o najwyższe stawki, ale osobiście nie jestem zbyt optymistycznie nastawiony – komentuje Koji Endo, z Advanced Research Japan.

Koncern motoryzacyjny, który dotychczas większość zysków czerpał z rynku  w Stanach Zjednoczonych, według nowej strategii koncern ma skupić się na rynkach wschodzących - wynika z nieoficjalnych informacji. Po wprowadzeniu na rynek indyjski modelu Etios, producent chce jego modyfikację sprzedawać także w Chinach, Tajlandii i Brazylii.

- Toyota zmieniła podejście. Dotychczas próbowała modele produkowane na rynek amerykański przenieść na rynki krajów rozwijających się, co się nie powiodło. Teraz koncern stworzył auto specjalnie dla tych klientów – powiedział Satoru Takada, analityk tokijskiego TIW Inc.

Biznes
Polska odkręca kurek z pieniędzmi na AI. Chodzi o miliardy złotych
Biznes
Pragmatyczna transformacja – dobre rozwiązanie na trudny czas
Biznes
Orlen chce transformować nie tylko Polskę, ale i nasz region
Biznes
Bezpieczeństwo energetyczne – warunek odpowiedzialnej transformacji
Biznes
Polskie drogi zalewa fala starych, niechcianych za granicą aut