Obecnie od każdego samolotu PAŻP pobiera opłatę jednostkową w wysokości 1051,03 zł za pomoc przy lądowaniu w polskich portach lotniczych. Od stycznia 2012 roku chce, by linie lotnicze za tę usługę płaciły 813 zł. Także od początku przyszłego roku wzrosnąć ma jednak stawka jednostkowa opłaty za przelot przez polskie niebo. O ile obecnie wynosi ona 39,46 euro, o tyle już za osiem miesięcy ma wynosić 43 euro.
– Stawka na rok 2012, na którą składają się koszty PAŻP, Urzędu Lotnictwa Cywilnego, Eurocontrolu (unijnej agencji żeglugi powietrznej) oraz dostawcy Meteo, ulega nieznacznemu podwyższeniu w wyniku zmiany kosztów niektórych służb i usług PAŻP poprzez przesunięcie tych kosztów z opłaty terminalowej – wyjaśnia Grzegorz Hlebowicz, rzecznik Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej.
Zgodnie z unijnymi przepisami opłata za pomoc nawigacyjną musi odpowiadać kosztom jej świadczenia, a agencje żeglugi powietrznej nie zarabiają na swojej działalności. Stąd wysokość stawek zależy od ruchu lotniczego (im więcej statków powietrznych, tym niższa opłata dla każdego z nich) oraz od realizowanych inwestycji mających na celu poprawę bezpieczeństwa na niebie.
Opłata terminalowa ma być od nowego roku taka sama dla wszystkich portów regionalnych. – Jedna opłata terminalowa dla wszystkich polskich lotnisk to w obecnej sytuacji rozwiązanie bardziej racjonalne niż stosowane wcześniej, które polegało na niższej opłacie dla lotniska w Warszawie i wyższej dla lotnisk regionalnych. Jedna strefa opłat będzie sprzyjać rozwojowi regionalnemu, co jest zgodne z polityką Unii Europejskiej – podkreśla Jan Pamuła, prezes Związku Regionalnych Portów Lotniczych.
Stawki wejdą w życie po zaakceptowaniu ich przez Urząd Lotnictwa Cywilnego.