Reklama

iPhone i Samsung Galaxy taniej dla Chin

Apple przygotowuje tańszą wersję iPhone'a 4 dla krajów rozwijających się. Samsung pokazał cztery niskobudżetowe modele swoich flagowych smartfonów Galaxy. Rozpoczęła się bitwa o rynek chiński

Publikacja: 24.08.2011 15:58

iPhone i Samsung Galaxy taniej dla Chin

Foto: Bloomberg

Samsung i Apple chcą w ten sposób zadać cios rywalom takim jak fińska Nokia (dzierżąca jeszcze w 2010 roku ok. połowy udziałów w chińskim rynku), amerykański RIM czy chińskie ZTE i Huawei, których niedrogie modele smartfonów coraz lepiej sprzedają się w Państwie Środka. Tańsze komórki z wyższej półki mają też trafić do Indii i krajów afrykańskich.

Konkurencja w branży komórkowej jest w Chinach bardzo silna, tak więc Apple i Samsung szykują się do ciężkiej bitwy.

- Z jednej strony firmy takie jak Huawei produkują najtańsze na rynku smartfony z niższej półki, z drugiej strony przykładowo HTC oferuje w konkurencyjnych cenach urządzenia bardziej nowoczesne niż Apple i Nokia, dopieszczając klientów wysoką jakością telefonów - mówi Grzegorz Bernatek z firmy Audytel. Analityk dodaje, że średni przychód ze sprzedaży telefonu w HTC był w 2010 roku o 40 proc. niższy niż w przypadku Apple. - Chińscy producenci nie wliczają w cenę telefonu opłat za logo, jakie nalicza np. Apple.

iPhone dla mas

Proces produkcji nowego iPhone'a jak zwykle owiany jest tajemnicą, a Apple nie zdradza nawet, która z fabryk podjęła się tego zadania. Wiadomo tylko tyle, przeznaczone do taniego modelu podzespoły pamięci o pojemności 8 GB wytwarzane są Korei Południowej. Dla porównania: droższy iPhone jest wyposażony w 16 lub 32 GB pamięci. Jak podaje agencja Reuters, nowy tańszy model ma ukazać się na rynku równolegle z planowaną na koniec września premierą iPhone'a 5. Na temat wprowadzenia na chiński rynek tańszego urządzenia Apple rozmawia z dwoma największymi operatorami: China Mobile i China Telecom Corp.

- Tańsza wersja iPhone'a 4 wydaje się być obecnie złem koniecznym w procesie przyjmowania się smartfona Apple'a na rynkach rozwijających się, gdzie średni przychód na głowę mieszkańca jest dużo niższy niż w USA czy Europie - powiedział Reutersowi Channing Smith z funduszu Capital Advisors Growth, będącego właścicielem pakietu akcji Apple'a.

Reklama
Reklama

Decyzja o obniżeniu cen to zasadniczy zwrot w polityce koncernu Steve'a Jobsa. Od 2007 roku, kiedy na rynku ukazał się pierwszy iPhone i zdefiniował kierunek rozwoju wszystkich smartfonów, Apple skupiał się na najwyższym segmencie rynku.

Walka z podróbkami

Teraz strategia ta jest od nowa definiowana przez rynek chiński. Samsung przewiduje, że tańsze modele smatfonów w cenie poniżej 200 dol. będą stanowić ponad połowę rynku inteligentnych telefonów komórkowych do 2015 roku. Tymczasem odsetek smartfonów na rynkach rozwijających się jest jeszcze niewielki - w Chinach w 2010 roku sprzedano ich 30 mln sztuk na 830 mln wszystkich komórek. W pierwszym kwartale tego roku smartfony stanowiły 11,6 proc. ze 116 mln słuchawek kupowanych w Państwie Środka (dla porównania: w USA było to 50 proc.). To daje duże możliwości rozwoju wielkim graczom gotowym opuścić cenę z niewielkim uszczerbkiem dla jakości urządzenia.

- Apple chce przypuścić szturm na rynki wschodzące, gdzie ceny urządzeń z wyższej półki wahają się w granicach 150 - 200 dol. - mówi Bonnie Chang, analityk tajwańskiej firmy inwestycyjnej Yuanta Securities. - Sądzę jednak, że ciężko będzie zejść z ceną 8-gigabajtowego iPhone'a poniżej 200 dol. Aby więc podbić rynki wschodzące, Apple będzie potrzebował zupełnie nowego telefonu o słabszej specyfikacji. Zwykła wersja iPhone'a 4 kosztuje około 600 dol.

Według IDC w drugim kwartale 2011 roku Apple sprzedał 20,3 mln iPhone'ów. Jego przychody na azjatyckim rynku potroiły się w tym czasie do 6,3 mld dol. Dane za pierwszy kwartał pokazują, że firma z logo jabłuszka miała 9,3 proc. udziału w chińskim rynku smartfonów.

Z kolei Samsung sprzedał w drugim kwartale tego roku 17,3 mln smartfonów, a ich udział w chińskiej branży smartfonów utrzymywał się na poziomie ok. 10 proc. Szansą podbicia tamtego rynku mają być cztery tanie modele z serii Galaxy z systemem Android 2.3, oznaczone symbolami: W, M Pro, Y oraz Y Pro. Ich premierę producent zapowiada na początek września. Te tanie modele mają Samsungowi pomóc zwalczać popularne w Chinach podróbki telefonów znanych marek. Eksperci szacują, że co roku sprzedawanych jest tam 200 - 300 mln telefonów komórkowych, które nie otrzymały stosownych licencji regulacyjnych.

Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Biznes
Chińskie auta jak szpiedzy, blokada Wenezueli i nowe sankcje USA na Rosję
Biznes
Chiński „szpieg” na kółkach. Czy chińskie samochody są bezpieczne?
Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama