We wrześniu najwięcej niechcianych wiadomości związanych było z kryzysem finansowym. Spamerzy rozsyłali oferty udziału w podejrzanych akcjach obiecujących możliwość szybkiego wzbogacenia się, jak również promowali usługi prawnicze oraz doradcze. Nie brakowało też wiadomości z kategorii tzw. oszustw nigeryjskich, oferujących pożyczki na przetrwanie kryzysu.
Eksperci z Kaspersky Lab zidentyfikowali jednak kilka nowych i wyrafinowanych sztuczek socjotechnicznych wykorzystywanych przez spamerów w celu oszukania nieświadomych użytkowników.
Kryzys sprzyja hakerom - czytaj wywiad z Jewgienijem Kasperskym
W jednym z nowych trików użytkownik otrzymał wiadomość, która rzekomo pochodziła od McDonald's. Z jej treści dowiadywał się, że wygrał możliwość udziału w ankiecie, za wypełnienie której dostanie 80 dol. Po kliknięciu odsyłacza użytkownik trafiał na stronę zawierającą formularz ankiety badającej zadowolenie klienta. Jej wypełnienie i wysłanie wiązało się z przekierowaniem do kolejnego formularza informującego, że w celu otrzymania obiecanych 80 dol. należy podać kompletne dane dotyczące karty kredytowej. Naturalnie, gdyby użytkownik podał te informacje, zostałyby one prawdopodobnie wykorzystane nie po to, aby zasilić jego konto, ale żeby je wyczyścić.
Niektórzy cyberprzestępcy uciekali się również do zastraszania i gróźb. Przykładem może być e-mail z kategorii "oszustwa nigeryjskiego", zawierający bardzo bezpośrednią pogróżkę: wiadomość została rzekomo wysłana przez płatnego zabójcę, który dostał zlecenie zamordowania jej odbiorcy. Jednak w zamian za 8 tys. dol. "zawodowiec" gotów był oszczędzić życie potencjalnej ofierze i zdradzić tożsamość zleceniodawcy.