Bezpłatne nowe autostrady

Dopiero w lipcu sieć płatnych dróg powiększy się o 340 km. Za darmo pojedziemy po 386 km nowych autostrad

Publikacja: 23.01.2012 19:51

Bezpłatne nowe autostrady

Foto: Fotorzepa, Bosiacki Roman Bos Roman Bosiacki

Planowane poszerzenie e-myta obejmie drogi już istniejące. Tymczasem do czerwca, jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma powstać ok. 386 km nowych autostrad. To m.in. 75 km autostrady A1 z Kowala do Strykowa, 41,6-km fragment autostrady A2 między Łodzią a Warszawą czy ok. 180-km fragment trasy A4 z Wierzchosławic do Korczowej. Nie wiadomo, kiedy na nich zacznie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat.

– Pierwsze rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat zostało zaplanowane na 1 lipca 2012 r. – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Obejmie ono ok. 20 km drogi S7 z Elbląga do Pasłęka, liczący ok. 150 km fragment drogi krajowej nr 91 równoległej do płatnej autostrady A1 zbudowanej i zarządzanej przez Gdańsk Transport Company i ok. 170 km trasy 92 z Łowicza do Wrześni. Z tego ostatniego odcinka korzystają kierowcy, którzy nie chcą płacić za autostradę A2 ze Strykowa do Wrześni. Tym odcinkiem zarządza państwo i Autostrada Wielkopolska (Konin – Września).  Jak podaje Dorota Prochowicz, rzecznik  viaTOLL, to rozszerzenie będzie kosztować ok. 86 mln zł.

Na ucieczce kierowców z płatnych autostrad zarządzanych przez koncesjonariuszy na drogi publiczne tracą zarówno zarządcy tras, jak i Skarb Państwa. Po wprowadzeniu myta na płatnych autostradach ruch spadł nawet o ok. 30 proc. O ile opłaty pobierane od kierowców za korzystanie z większości trasy A2 trafiają do Autostrady Wielkopolskiej, o tyle te za przejazd A1 wpływają do Krajowego Funduszu Drogowego, czyli do Skarbu Państwa.

Objęcie e-mytem tych tras miało nastąpić z początkiem 2012 roku. – Mówiło się o tym co najmniej od pół roku, więc czas na przygotowanie rozszerzenia był – mówi Adrian Furgalski, dyrektor w Zespole Doradców Gospodarczych TOR. – Trudno znaleźć wyjaśnienie, skąd takie opóźnienie i narażenie się na utracenie kolejnych przychodów z korzystania z tras. Jedynym racjonalnym wytłumaczeniem wydaje się być, że to wykonawca, który wciąż kończy I etap inwestycji, poprosił o przedłużenie terminu – podsumowuje Furgalski. Tym bardziej że plany rozszerzenia nie obejmują nowych autostrad, których budowa ma się zakończyć do lipca 2012 r., więc nie da się opóźnienia wytłumaczyć oczekiwaniem na poszerzenie sieci dróg.

Jak wyjaśnia resort transportu, aktualnie budowane odcinki autostrad zostaną objęte opłatą elektroniczną po zakończeniu budowy i dostosowaniu ich do poboru takiej opłaty.

Rządowe plany przewidują, że tegoroczne wpływy z e-myta wyniosą 1,13 mld zł. Tymczasem wydatki na budowę i zarządzanie systemem sięgną 1,1 mld zł. – Niewykluczone, iż w związku z tym, że nowo oddawane drogi nie będą od razu płatne, te plany trzeba będzie zweryfikować – uważa Furgalski.

Z początkiem 2012 roku zgodnie z rządowymi zapowiedziami z elektronicznego systemu poboru opłat na zasadzie dobrowolności mieli korzystać kierowcy samochodów osobowych. – To nie był obligatoryjny termin. Prace nad możliwością korzystania z e-myta przez kierowców pojazdów osobowych trwają – mówi Dorota Prochowicz. Jak dodaje, kierowcy samochodów osobowych będą mogli  rozliczać się za korzystanie z autostrad  w II kwartale tego roku.

Planowane poszerzenie e-myta obejmie drogi już istniejące. Tymczasem do czerwca, jak wynika z informacji Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, ma powstać ok. 386 km nowych autostrad. To m.in. 75 km autostrady A1 z Kowala do Strykowa, 41,6-km fragment autostrady A2 między Łodzią a Warszawą czy ok. 180-km fragment trasy A4 z Wierzchosławic do Korczowej. Nie wiadomo, kiedy na nich zacznie obowiązywać elektroniczny system poboru opłat.

– Pierwsze rozszerzenie elektronicznego systemu poboru opłat zostało zaplanowane na 1 lipca 2012 r. – mówi Mikołaj Karpiński, rzecznik resortu transportu, budownictwa i gospodarki morskiej.

Pozostało 82% artykułu
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!