Reklama

Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności

Z codziennych dostaw korzystają miliony osób, a teraz branża cateringowa chce walczyć z problemem niewykorzystywanych nadwyżek produkcyjnych, dotąd często wyrzucanych. Można je będzie taniej kupić. To jeden z pierwszych tego typu projektów na świecie

Publikacja: 23.07.2025 10:55

Firmy cateringowe tak chcą walczyć z marnowaniem żywności

Foto: Adobe Stock

Rynek domowych cateringów, czyli codziennych dostaw zestawów posiłków, rozwija się w Polsce szczególnie mocno od pandemii. W. 2024 roku jego wartość przekroczyła 3,5 mld zł, a według prognoz w ciągu pięciu lat wzrośnie do 5,4 mld zł. 

Jak w każdym sektorze rynku spożywczego problemem jest marnowanie żywności. Ale branża ma na to swój pomysł.

Czytaj więcej

Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie

Żywność już nie do śmieci 

Firma logistyczna Goodspeed obsługująca dostawy cateringów dla wielu producentów nawiązała w tym celu współpracę z platformą Too Good To Go, obsługującą sprzedaż nadwyżek żywności w gastronomii czy handlu. Coraz więcej firm umożliwia zakupy w obniżonej cenie produktów, które w innym wypadku trafiłyby do śmieci.

W cateringu rosnąca skala produkcji przekłada się na nadwyżki. Powodem jest duża zmienność zamówień po stronie klientów oraz konieczność utrzymywania bufora produkcyjnego, który minimalizuje ryzyko braków w dostawach. W rezultacie firmy cateringowe coraz częściej posiadają w chłodniach w pełni wartościowe, ale niesprzedane posiłki, które mogą się zmarnować.

Reklama
Reklama

Obecnie restauracje i usługi gastronomiczne w Polsce odpowiadają za 264 tys. ton zmarnowanej żywności rocznie, co stanowi 5,8 proc. całkowitych strat jedzenia.

Dzięki współpracy Too Good To Go z partnerem logistycznym Goodspeed, producenci mają szansę zmniejszyć skalę marnowania żywności poprzez zapewnienie stabilnego kanału sprzedaży nadwyżek posiłków, a jednocześnie uniknąć strat związanych z niesprzedanym jedzeniem.

Producenci już zaczęli wystawiać niesprzedane posiłki cateringowe w aplikacji Too Good To Go. Jej użytkownicy to 4,5 mln osób; mogą zamawiać paczki nawet za ułamek ceny z jednodniowym wyprzedzeniem i dostawą prosto pod drzwi, realizowaną przez Goodspeed.

– Dzięki tej współpracy wchodzimy w kolejny obszar łańcucha dostaw. To część konsekwentnie rozwijanego modelu, który pozwala ratować jedzenie na każdym etapie – od lokalnych sklepów i restauracji, dużych sieci, producentów FMCG, aż po gotowe posiłki – mówi Anna Podkowińska-Tretyn, dyrektor Too Good To Go w Polsce.

Czytaj więcej

Pizzerie tracą klientów. Efekt Żabki czy boom na kebab?

Walka z marnowaniem

– Codziennie tysiące pełnowartościowych diet pudełkowych pozostaje niesprzedanych – to efekt dynamicznych zmian zamówień i krótkiego terminu przydatności. Dzięki największej w Polsce sieci dostaw obejmującej ponad 5 tys. lokalizacji oraz zaawansowanej logistyce chłodniczej, możemy szybko i bezpiecznie przekierować nadwyżki prosto pod drzwi konsumentów, zarówno w miastach, jak i mniejszych miejscowościach – mówi Sylwester Rypina, prezes Goodspeed.

Reklama
Reklama

Marnowanie żywności to wciąż poważny problem. Każdego roku w Polsce marnuje się ponad 4,5 mln ton żywności. Too Good To Go odpowiada na ten problem na każdym etapie łańcucha dostaw. W kwietniu firma wprowadziła usługę Box Too Good To Go – nowy kanał dystrybucji dla producentów. Firma skupuje pełnowartościowe produkty od znanych marek, które nie trafiły do sklepów, i oferuje je użytkownikom w formie boxów. Rozwiązanie testowane było wcześniej na innych rynkach.

Rynek domowych cateringów, czyli codziennych dostaw zestawów posiłków, rozwija się w Polsce szczególnie mocno od pandemii. W. 2024 roku jego wartość przekroczyła 3,5 mld zł, a według prognoz w ciągu pięciu lat wzrośnie do 5,4 mld zł. 

Jak w każdym sektorze rynku spożywczego problemem jest marnowanie żywności. Ale branża ma na to swój pomysł.

Pozostało jeszcze 89% artykułu
2 / 3
artykułów
Czytaj dalej. Subskrybuj
Reklama
Gastronomia
Starbucks zmienia zasady pracy hybrydowej. Prezes usiłuje zreorganizować firmę
Gastronomia
Apetyt firm na głodnych Polaków. Rynek dostaw jedzenia na zakręcie
Gastronomia
Starbucks walczy o chińskich klientów. Ceny mają być „bardziej przystępne”
Gastronomia
Ceny kawy biją rekordy. Magazyny są puste, rynek przygotowuje się na poważny kryzys
Gastronomia
Dobry początek roku w restauracjach. Mimo długów optymizm wraca na rynek
Reklama
Reklama