Reklama

Pernod Ricard poprawił wyniki

W pierwszej połowie roku finansowego zakończonego 31 grudnia 2011 r. sprzedaż Pernod Ricard zmalała w Polsce o 8 proc. Słabszy wynik to efekt mniejszego popytu na polskie wódki należące do koncernu

Aktualizacja: 16.02.2012 14:33 Publikacja: 16.02.2012 12:10

Pernod Ricard poprawił wyniki

Foto: Materiały Producenta

W tym samym czasie organiczny wzrost sprzedaży Pernod Ricard, czyli bez uwzględnienia różnic kursowych, w całej Europie Centralnej i Wschodniej wyniósł 15 proc. O 26 proc. wyższa niż w pierwszej połowie 2010/2011 r. była jego sprzedaż w Rosji, a o 23 proc. na Ukrainie.

Wojna cenowa nie służy wynikom

Pernod Ricard, jak wyjaśnia jego prezes Pierre Pringuet, odczuł skutki mniejszego popytu na krajowe wódki w Polsce. – Na spadek wartości rynku niekorzystnie wpływa także wojna cenowa – podkreśla Pringuet. Do tego drugiego obok Diageo producenta alkoholi na świecie należą m.in. wódki Wyborowa, Luksusowa i Pan Tadeusz.

Sposobem francuskiego koncernu na przełamanie stagnacji na polskim rynku wódki mają być innowacje, które obejmą m.in. kluczową dla niego w Polsce Wyborową. Szef Pernod Ricard zapewnia też, że firma skupi się na rozwoju eksportu polskich wódek.

Znacznie lepsze wyniki niż lokalne wódki Pernod Ricard, notują w Polsce jego międzynarodowe marki. Nasz kraj wpisuje się, jak wyjaśnia Pierre Pringuet, w trendy ogólnoświatowe.

W pierwszej połowie roku 2011/2012 sprzedaż 14 kluczowych marek Pernod Ricard o zasięgu globalnym urosła o w naszym kraju o  11 proc. Whisky Ballantine's  zyskała 31 proc. Polska jest obecnie trzecim rynkiem eksportowym tej szkockiej. Jej łączna sprzedaż na świecie w pierwszej połowie roku finansowego koncernu urosła, w ujęciu ilościowym, 5 proc. Wartościowy wzrost wyniósł 6 proc.

Reklama
Reklama

Prognozy w górę

W pierwszej połowie roku finansowego Pernod Ricard zanotował ponad 4,6 mld euro przychodów ze sprzedaży. Były o 8 proc. wyższe niż przed rokiem. Wzrost organiczny wyniósł 11 proc. Zysk operacyjny grupy zwiększył się 14 proc. (17 proc., organicznie), do niemal 1,38 mld euro. Zysk netto grupy poszedł w górę o 20 proc., do 820 mln euro.

Udane pierwsze półrocze sprawiło, że właściciel Wyborowej zdecydował się podnieść prognozę wzrostu zysku operacyjnego w całym roku finansowym. Ma on pójść w górę o ok. 8 proc. Poprzednio zakładał wzrost na poziomie 6 proc.

Pozytywnie na sprzedaż Pernod Ricard w pierwszej połowie roku wpłynęło tworzenie zapasów przez dystrybutorów w związku ze wzrostem podatku akcyzowego na mocne alkohole we Francji. W kraju tym jego sprzedaż urosła o 25 proc.

W Azji, szczególnie w Chinach i Indiach, sprzedaż francuskiego giganta poszła w górę o 15 proc. Gorzej grupa wypadła w zachodniej części Starego Kontynentu. Jej łączna sprzedaż w Europie była na tym samym poziomie, co rok wcześniej. W Wielkiej Brytanii spadek – w ujęciu organicznym, sięgnął 6 proc. na minusie, a we Włoszech wyniósł 11 proc.

Sprzedaż 14 kluczowych marek koncernu (odpowiadają za ponad 60 proc. sprzedaży – nie ma wśród nich żadnej marki z Polski) urosła o 9 proc. w ujęciu ilościowym i o 14 proc. w ujęciu wartościowym. Sprzedaż wódki Absolut urosła o 4 proc.

Beata Drewnowska z Paryża

Biznes
Producenci napojów uciekają z systemu kaucyjnego
Biznes
Donald Trump traci cierpliwość. Nowe sankcje na Rosję na horyzoncie
Biznes
Gwarancje dla Ukrainy, AI ACT hamuje rozwój, zwrot Brukseli ws. aut spalinowych
Biznes
Polskie firmy chcą zamrożenia AI Act
Biznes
Nowe technologie nieodłączną częścią biznesu
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama