Sony i Panasonic rozmawiają o telewizorach OLED

Dwa japońskie giganty elektroniczne rozmawiają o opracowaniu technologii masowej produkcji telewizorów OLED nowej generacji, aby dogonić rywali z Korei, którzy już odeszli od technologii ciekłokrystalicznej LCD

Publikacja: 15.05.2012 16:12

Sony i Panasonic rozmawiają o telewizorach OLED

Foto: Bloomberg

Samsung Electronics i LG Electronics zamierzają  zacząć pod koniec roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 55 cali, o grubości 4 milimetrów i zużywających znacznie mniej energii, a oferujących większą ostrość obrazu w porównaniu z dotychczas   stosowaną technologią LCD.

Sony jako pierwsza wprowadziła w 2007 r. technologię OLED - Organic Light-Emitting Diode, diodę organiczną emitującą światło, polegającą  na samoistnej emisji światła. W związku z brakiem tylnego podświetlenia, można w znaczny sposób ograniczyć grubość telewizora. Ważne jest też to, że diody OLED mogą być tworzone nie tylko z tradycyjnych materiałów półprzewodnikowych, ale także z polimerów (wykorzystywanych już wcześniej m.in. do produkcji opakowań foliowych).  W 2010 r.  wstrzymała jednak produkcję takich ekranów po 2 tys. dolarów z powodu zapaści gospodarczej na świecie. Sony produkuje nadal takie ekrany w cenie do 26 tys. dolarów dla niszowych klientów.

Japońskie firmy, które w latach 80. i 90. dominowały na światowym   rynku telewizorów zostały pobite przez agresywnych rywali z Korei. Mniejszy popyt na ich wyroby i rosnący kurs jena przyczyniły się do podrożenia ich eksportu. W ostatnim roku do 31 marca Sony, Panasonic i Sharp straciły razem ponad 20 mld dolarów. Tymczasem na rynku sprzętu tv trwa walka producentów aparatów o grubości karty kredytowej i  skrajnie  wysokiej rozdzielczości. Sprzedaż telewizorów OLED może wrosnąć z zaledwie 34 tys. w bieżącym roku do 1,2 mln w 2015 r. – ocenia firma badawcza IHS Inc.

Masowa produkcja telewizorów z ekranami OLED o przystępnej cenie będzie kluczem do wzrostu  w przyszłości, a wygląda na to, że Japończycy już  są spóźnieni. – Zagraniczni konkurenci ostro wystartowali w tej dziedzinie i mam wrażenie, że Japończycy przystępują do tego zbyt późno – ocenia główny analityk tego rynku w Securities Japan, Masayuki Otani. – Nie ma dwóch zdań, że telewizory OLED będą stanowić trzon rynku. Kwestią jest tylko ich cena i wielkość  ekranów.

Akcje Sony, producenta rodziny Bravia straciły w Tokio 3,3 proc., a Panasonica producenta marki Viera 4 proc., kontynuując bessę do poziomów najniższych od ponad 30 lat, bo inwestorzy nadal wątpią w ich strategie odrodzenia nierentownych działów produkcji telewizorów.

- Nie odniosą sukcesu, jeśli będą samodzielnie projektować, produkować i sprzedawać telewizory OLED. Nie maja wyjścia, muszą znaleźć partnera – stwierdził prezes funduszu Myojo Asset Management, Makoto Kikuchi. – Ich związek będzie plusem, ale zyski nie będą natychmiast duże  z powodu właśnie tego związku – dodał.

Rozmowy z Tajwanem

Chcąc podzielić się kosztami prac rozwojowych Sony rozmawiała z tajwańską AU Optronic o możliwej wspólnej  produkcji telewizorów OLED -  ujawniono w  kwietniu. Jednym z rozwiązań jest dołączenie Panasonica do tych rozmów.

Uważam, że w związku Sony-Panasonic chodzi o to, by obie te firmy mogły wyprzedzić rywali z Korei pod względem technologii, bo Samsung i LG rozwinęły się bardzo szybko i mają już  gotowe moce produkcyjne. A firmie AUO brakuje  środków finansowych,  utknęła na problemach technologicznych OLED – uważa szef działu badań tajwańskiej firmy badania rynku LCD, Witview , H.P.Chang – Jeśli Sony i Panasonic potrzebują partnera dla zwiększenia rozmiarów  produkcji, to najbardziej prawdopodobnym byłby AU Optronic – dodał.

Panasonic zamierza zainwestował 30 mld jenów w zakład w Himeji w zachodniej Japonii w  próbną linie produkcyjną paneli OLED, a odchodzący prezes Fumio Ohtsubo powiedział w minionym tygodniu, że jest mało prawdopodobne, aby jego firma poniosła sama wszystkie niezbędne inwestycje w OLED. – Ważne jest ograniczenie ryzyka inwestycyjnego poprzez znalezienie najlepszego partnera – stwierdził  po ogłoszeniu przez Panasonica rocznego bilansu.

Dziennik „Nikkei" ujawnił teraz, ze Sony i Panasonic rozmawiają o rozwijaniu technologii OLED. - Panasonic nie opublikował informacji, która posłużyła do tego artykułu – stwierdziła rzeczniczka firmy, Kyoko Ishii. – Panasonic będzie kontynuować prace i weryfikację technologii OLED na podstawie wyników badań jej laboratoriów. O czasie sprzedaży telewizorów OLED nie podjęto jeszcze decyzji.

Sony odmówiła skomentowania informacji „Nikkei".

Samsung Electronics i LG Electronics zamierzają  zacząć pod koniec roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 55 cali, o grubości 4 milimetrów i zużywających znacznie mniej energii, a oferujących większą ostrość obrazu w porównaniu z dotychczas   stosowaną technologią LCD.

Sony jako pierwsza wprowadziła w 2007 r. technologię OLED - Organic Light-Emitting Diode, diodę organiczną emitującą światło, polegającą  na samoistnej emisji światła. W związku z brakiem tylnego podświetlenia, można w znaczny sposób ograniczyć grubość telewizora. Ważne jest też to, że diody OLED mogą być tworzone nie tylko z tradycyjnych materiałów półprzewodnikowych, ale także z polimerów (wykorzystywanych już wcześniej m.in. do produkcji opakowań foliowych).  W 2010 r.  wstrzymała jednak produkcję takich ekranów po 2 tys. dolarów z powodu zapaści gospodarczej na świecie. Sony produkuje nadal takie ekrany w cenie do 26 tys. dolarów dla niszowych klientów.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej