Reklama

Sony i Panasonic rozmawiają o telewizorach OLED

Dwa japońskie giganty elektroniczne rozmawiają o opracowaniu technologii masowej produkcji telewizorów OLED nowej generacji, aby dogonić rywali z Korei, którzy już odeszli od technologii ciekłokrystalicznej LCD

Publikacja: 15.05.2012 16:12

Sony i Panasonic rozmawiają o telewizorach OLED

Foto: Bloomberg

Samsung Electronics i LG Electronics zamierzają  zacząć pod koniec roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 55 cali, o grubości 4 milimetrów i zużywających znacznie mniej energii, a oferujących większą ostrość obrazu w porównaniu z dotychczas   stosowaną technologią LCD.

Sony jako pierwsza wprowadziła w 2007 r. technologię OLED - Organic Light-Emitting Diode, diodę organiczną emitującą światło, polegającą  na samoistnej emisji światła. W związku z brakiem tylnego podświetlenia, można w znaczny sposób ograniczyć grubość telewizora. Ważne jest też to, że diody OLED mogą być tworzone nie tylko z tradycyjnych materiałów półprzewodnikowych, ale także z polimerów (wykorzystywanych już wcześniej m.in. do produkcji opakowań foliowych).  W 2010 r.  wstrzymała jednak produkcję takich ekranów po 2 tys. dolarów z powodu zapaści gospodarczej na świecie. Sony produkuje nadal takie ekrany w cenie do 26 tys. dolarów dla niszowych klientów.

Japońskie firmy, które w latach 80. i 90. dominowały na światowym   rynku telewizorów zostały pobite przez agresywnych rywali z Korei. Mniejszy popyt na ich wyroby i rosnący kurs jena przyczyniły się do podrożenia ich eksportu. W ostatnim roku do 31 marca Sony, Panasonic i Sharp straciły razem ponad 20 mld dolarów. Tymczasem na rynku sprzętu tv trwa walka producentów aparatów o grubości karty kredytowej i  skrajnie  wysokiej rozdzielczości. Sprzedaż telewizorów OLED może wrosnąć z zaledwie 34 tys. w bieżącym roku do 1,2 mln w 2015 r. – ocenia firma badawcza IHS Inc.

Masowa produkcja telewizorów z ekranami OLED o przystępnej cenie będzie kluczem do wzrostu  w przyszłości, a wygląda na to, że Japończycy już  są spóźnieni. – Zagraniczni konkurenci ostro wystartowali w tej dziedzinie i mam wrażenie, że Japończycy przystępują do tego zbyt późno – ocenia główny analityk tego rynku w Securities Japan, Masayuki Otani. – Nie ma dwóch zdań, że telewizory OLED będą stanowić trzon rynku. Kwestią jest tylko ich cena i wielkość  ekranów.

Akcje Sony, producenta rodziny Bravia straciły w Tokio 3,3 proc., a Panasonica producenta marki Viera 4 proc., kontynuując bessę do poziomów najniższych od ponad 30 lat, bo inwestorzy nadal wątpią w ich strategie odrodzenia nierentownych działów produkcji telewizorów.

Reklama
Reklama

- Nie odniosą sukcesu, jeśli będą samodzielnie projektować, produkować i sprzedawać telewizory OLED. Nie maja wyjścia, muszą znaleźć partnera – stwierdził prezes funduszu Myojo Asset Management, Makoto Kikuchi. – Ich związek będzie plusem, ale zyski nie będą natychmiast duże  z powodu właśnie tego związku – dodał.

Rozmowy z Tajwanem

Chcąc podzielić się kosztami prac rozwojowych Sony rozmawiała z tajwańską AU Optronic o możliwej wspólnej  produkcji telewizorów OLED -  ujawniono w  kwietniu. Jednym z rozwiązań jest dołączenie Panasonica do tych rozmów.

Uważam, że w związku Sony-Panasonic chodzi o to, by obie te firmy mogły wyprzedzić rywali z Korei pod względem technologii, bo Samsung i LG rozwinęły się bardzo szybko i mają już  gotowe moce produkcyjne. A firmie AUO brakuje  środków finansowych,  utknęła na problemach technologicznych OLED – uważa szef działu badań tajwańskiej firmy badania rynku LCD, Witview , H.P.Chang – Jeśli Sony i Panasonic potrzebują partnera dla zwiększenia rozmiarów  produkcji, to najbardziej prawdopodobnym byłby AU Optronic – dodał.

Panasonic zamierza zainwestował 30 mld jenów w zakład w Himeji w zachodniej Japonii w  próbną linie produkcyjną paneli OLED, a odchodzący prezes Fumio Ohtsubo powiedział w minionym tygodniu, że jest mało prawdopodobne, aby jego firma poniosła sama wszystkie niezbędne inwestycje w OLED. – Ważne jest ograniczenie ryzyka inwestycyjnego poprzez znalezienie najlepszego partnera – stwierdził  po ogłoszeniu przez Panasonica rocznego bilansu.

Dziennik „Nikkei" ujawnił teraz, ze Sony i Panasonic rozmawiają o rozwijaniu technologii OLED. - Panasonic nie opublikował informacji, która posłużyła do tego artykułu – stwierdziła rzeczniczka firmy, Kyoko Ishii. – Panasonic będzie kontynuować prace i weryfikację technologii OLED na podstawie wyników badań jej laboratoriów. O czasie sprzedaży telewizorów OLED nie podjęto jeszcze decyzji.

Sony odmówiła skomentowania informacji „Nikkei".

Samsung Electronics i LG Electronics zamierzają  zacząć pod koniec roku sprzedaż telewizorów o przekątnej ekranu 55 cali, o grubości 4 milimetrów i zużywających znacznie mniej energii, a oferujących większą ostrość obrazu w porównaniu z dotychczas   stosowaną technologią LCD.

Sony jako pierwsza wprowadziła w 2007 r. technologię OLED - Organic Light-Emitting Diode, diodę organiczną emitującą światło, polegającą  na samoistnej emisji światła. W związku z brakiem tylnego podświetlenia, można w znaczny sposób ograniczyć grubość telewizora. Ważne jest też to, że diody OLED mogą być tworzone nie tylko z tradycyjnych materiałów półprzewodnikowych, ale także z polimerów (wykorzystywanych już wcześniej m.in. do produkcji opakowań foliowych).  W 2010 r.  wstrzymała jednak produkcję takich ekranów po 2 tys. dolarów z powodu zapaści gospodarczej na świecie. Sony produkuje nadal takie ekrany w cenie do 26 tys. dolarów dla niszowych klientów.

Reklama
Biznes
Spadek cen mieszkań, Prezydent przeciw wiatrakom, eksport chipów do Chin
Biznes
Smartfony stały się łatwym łupem dla cyberprzestępców
Biznes
Burza wokół KPO, sprzeciw Zełenskiego wobec planu Trumpa i kolejny rekord WIG
Biznes
Drożdż z Orange: po #Polskim5G zostały wspomnienia. I to nie najlepsze
Biznes
Rusza kwantowa rewolucja w Polsce
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama