Skąd pieniądze na magistralę bałtycką

Komisja Europejska ocenia, że głównym problemem kolejowej magistrali Rail Baltic jest jej finansowanie

Publikacja: 22.05.2012 13:19

- Jeżeli chodzi o przygotowanie projektu, to wszystko jest w porządku. Wszyscy pracują bardzo mocno - ocenił na konferencji w Tallinie unijny komisarz ds transportu Siim Kallas. Jego zdaniem najtrudniejsza sytuacja jest z finansowaniem inwestycji.

- Jeżeli w budżecie nie będzie 10 mld euro z unijnego Funduszu Spójności, to trudno będzie zrealizować ten projekt. Inne źródła finansowania nie podołają takiemu wielkiemu kosztowi - cytuje komisarza agencja Delfi.

Rail Baltic od Tallina przez Rygę i Kowno do polskiej granicy kosztować na ok. 3,5 mld euro. Projekt zakłada też budowę magistrali szybkiego ruchu od granicy przez Warszawę do Berlina.

Firma konsultacyjna AECOM, która sporządziła prognozę opłacalności projektu, jako główne źródło dochodów wskazała na przewozy towarowe. Dla republik nadbałtyckich jest to kluczowa sprawa, bowiem region nie ma własnych surowców naturalnych.

Przeciwnicy inwestycji podnoszą, że zamiast budować nowe połączenie z Zachodem, lepiej zmodernizować linie na Wschód (Rosja), bowiem 90 proc. towarów transportowanych przez Estonię, Łotwę i Litwę to eksport rosyjski.

W październiku Rail Baltic zyskała na Litwie status „projektu wagi państwowej". Strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

W tym miesiącu w Białymstoku zebrano już wszystkie dokumenty potrzebne do wydania decyzji środowiskowej dla odcinka Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica państwa linii E75 Rail Baltica.

Realizacja inwestycji ma się odbywać etapami. Odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk i Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałaby być realizowana w latach 2021-2030.

Inwestycja na odcinku Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.

- Jeżeli chodzi o przygotowanie projektu, to wszystko jest w porządku. Wszyscy pracują bardzo mocno - ocenił na konferencji w Tallinie unijny komisarz ds transportu Siim Kallas. Jego zdaniem najtrudniejsza sytuacja jest z finansowaniem inwestycji.

- Jeżeli w budżecie nie będzie 10 mld euro z unijnego Funduszu Spójności, to trudno będzie zrealizować ten projekt. Inne źródła finansowania nie podołają takiemu wielkiemu kosztowi - cytuje komisarza agencja Delfi.

Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej