Reklama

Skąd pieniądze na magistralę bałtycką

Komisja Europejska ocenia, że głównym problemem kolejowej magistrali Rail Baltic jest jej finansowanie

Publikacja: 22.05.2012 13:19

- Jeżeli chodzi o przygotowanie projektu, to wszystko jest w porządku. Wszyscy pracują bardzo mocno - ocenił na konferencji w Tallinie unijny komisarz ds transportu Siim Kallas. Jego zdaniem najtrudniejsza sytuacja jest z finansowaniem inwestycji.

- Jeżeli w budżecie nie będzie 10 mld euro z unijnego Funduszu Spójności, to trudno będzie zrealizować ten projekt. Inne źródła finansowania nie podołają takiemu wielkiemu kosztowi - cytuje komisarza agencja Delfi.

Rail Baltic od Tallina przez Rygę i Kowno do polskiej granicy kosztować na ok. 3,5 mld euro. Projekt zakłada też budowę magistrali szybkiego ruchu od granicy przez Warszawę do Berlina.

Firma konsultacyjna AECOM, która sporządziła prognozę opłacalności projektu, jako główne źródło dochodów wskazała na przewozy towarowe. Dla republik nadbałtyckich jest to kluczowa sprawa, bowiem region nie ma własnych surowców naturalnych.

Przeciwnicy inwestycji podnoszą, że zamiast budować nowe połączenie z Zachodem, lepiej zmodernizować linie na Wschód (Rosja), bowiem 90 proc. towarów transportowanych przez Estonię, Łotwę i Litwę to eksport rosyjski.

Reklama
Reklama

W październiku Rail Baltic zyskała na Litwie status „projektu wagi państwowej". Strona litewska liczy, że już w 2014 r będzie można szybko (120 km/h) podróżować z Kowna do stolic Europy.

W tym miesiącu w Białymstoku zebrano już wszystkie dokumenty potrzebne do wydania decyzji środowiskowej dla odcinka Białystok – Suwałki – Trakiszki – granica państwa linii E75 Rail Baltica.

Realizacja inwestycji ma się odbywać etapami. Odcinek Rail Baltica z Białegostoku przez Ełk i Olecko do Suwałk, znajduje się w planach dla transportu kolejowego w Polsce do roku 2030. Miałaby być realizowana w latach 2021-2030.

Inwestycja na odcinku Suwałki-Trakiszki-granica państwa, jest przewidziana do realizacji w latach 2013-2015. Projekt jest na liście rezerwowej w unijnym programie Infrastruktura i Środowisko.

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama