Szansa dla czempionów zagranicznej ekspansji

Szansa dla przedsiębiorstw, które zwiększając eksport oraz inwestując za granicą, wzmacniają nie tylko swój brand, ale też wizerunek Polski na świecie

Publikacja: 20.07.2012 04:14

Rekordy w inwestycjach i eksporcie

Rekordy w inwestycjach i eksporcie

Foto: Rzeczpospolita

Asseco, Boryszew, ComArch, Maspex, Selena, Synthos, Oknoplast – to niektóre z szybko rosnącej grupy polskich firm, które konkurują na zagranicznych rynkach nie tylko jako eksporterzy, ale także jako inwestorzy. Polskie firmy dopiero od kilku lat, tak naprawdę od połowy minionego dziesięciolecia, na dobre zaczęły inwestować za granicą – wcześniej nie miały odpowiednich możliwości kapitałowych i zajęte były umacnianiem swej pozycji na krajowym rynku.

Zagraniczne rekordy

Prywatne firmy z  sukcesami w eksporcie oraz w inwestycjach za granicą   ma wyróżnić i promować konkurs „Polska Firma – Międzynarodowy Czempion", który organizuje firma doradcza PwC pod patronatem medialnym „Rzeczpospolitej". Mogą w nim spróbować swych sił  przedsiębiorstwa, które w ciągu ostatnich pięciu lat dokonały zagranicznej inwestycji (wybudowały tam zakład, centrum usług, przejęły firmę), oraz te, które z powodzeniem rozwijają eksport na zagranicznych rynkach.

Zgłoszenia zostaną ocenione pod względem ich znaczenia dla rozwoju firmy, strategii ekspansji zagranicznej i promocji marki polskiej – a nagrody dla zwycięzców w dwóch kategoriach (inwestycji zagranicznej i eksportu) zostaną wręczone podczas uroczystej gali na tegorocznym Forum Ekonomicznym w Krynicy.

44 mld dol. wyniosła na koniec 2011 roku wartość inwestycji polskich firm za granicą

Ostatnie kryzysowe lata sprzyjały zarówno polskim inwestorom za granicą (przez obniżkę wycen tamtejszych firm), jak i eksporterom, którzy wygrywają towarami i usługami dobrej jakości w korzystnej cenie. To sprawiło, że w ubiegłym roku polski eksport liczony w złotych wzrósł o 15,3 proc. i wyniósł 554,8 mld zł, a przemysł spożywczy, meblarski czy kosmetyczny – pobiły swe eksportowe rekordy. Jak zwraca uwagę firma doradcza PwC, z danych UNCTAD wynika, że w ciągu pięciu lat – do 2010 – wartość polskich inwestycji bezpośrednich w innych krajach wzrosła prawie sześciokrotnie, przy czym rekordowy był 2006 rok, gdy zagraniczne przejęcia naszych spółek sięgnęły 6 miliardów dolarów.

Potem kryzys finansowy wywołał przejściowy spadek liczby i wartości transakcji, ale w ostatnich latach inwestycje poza krajem znów się odbudowują. Pomaga  im spadek wycen zachodnich firm, często mocniej dotkniętych przez kryzys. Przedstawiciele Boryszewa nie kryją, że bez tego spadku spółce trudno byłoby o taki rozmach w przejęciach jak w latach 2010–2011, gdy przejęła firmy motoryzacyjne w Niemczech, Francji, Hiszpanii i we Włoszech.

Raport Instytutu Badań Rynku, Konsumpcji i Koniunktur i Vale Columbia Center on Sustainable International Investment szacuje że do końca 2011 r.  polskie inwestycje za granicą zwiększyły się do 44 mld dolarów, rosnąc w ciągu roku o 5 miliardów dolarów. W tym roku mają się powiększyć o kolejne 6 miliardów dolarów.

Strategia ekspansji

Eksperci PwC  zwracają uwagę, że wielu przypadkach eksport i inwestycje zagraniczne są powiązane. Część przedsiębiorstw zdecydowała się np. na uruchomienie produkcji za granicą ze względu na koszty logistyczne, które w przypadku ciężkich towarów przemysłowych są zbyt duże, by opłacał się transport z Polski. Niejednokrotnie kupno lokalnej firmy pozwala przejąć silną na danym rynku markę wraz z jej rynkowymi udziałami. Taką strategię stosuje m.in. Maspex, który  po raz pierwszy przeprowadził zagraniczne przejęcie w 2004 r., kupując lidera soków w Czechach i na Słowacji wraz z jego markami i zapleczem produkcyjnym, a potem w kolejnych latach zdobywał rynki na Węgrzech, w Rumunii i Bułgarii. Podobnie Selena zdobyła pozycję na hiszpańskim rynku, przejmując tamtejszego producenta klejów.

Opinia

Ryszard Petru partner w PwC, przewodniczący Towarzystwa Ekonomistów Polskich

Zagraniczna ekspansja prywatnych firm pokazuje, że polska przedsiębiorczość po raz pierwszy w naszej historii wychodzi poza krajowe opłotki. To najlepsza forma promocji kraju, jaką można sobie wyobrazić – nie poprzez akcje, billboardy i reklamy w CNN, ale poprzez konkretne marki produktów i firm. W perspektywie dekady wśród nich mają szansę pojawić się trzy–cztery, które staną się rozpoznawalnymi brandami jeśli nie w świecie, to w Europie. Aby tak się stało, potrzebne jest jednak umiejętne wsparcie władz, na które mogą liczyć zachodnie firmy inwestujące za granicą. Niestety, u nas wciąż dominuje przekonanie, że politycy powinni trzymać się z dala od prywatnego biznesu. Tymczasem np. w ekspansji na Wschodzie wsparcie polityczne jest bardzo ważne. Nie musi być to za każdym razem samolot z prezydentem, wystarczy wiceminister, który pokaże poparcie władz dla danego przedsięwzięcia. Potrzebna jest też pomoc w rozwiązaniu konkretnych problemów; nie chodzi tu o lobbing na rzecz konkretnej firmy, ale o wsparcie grupy przedsiębiorstw, które robią coś, co nam wszystkim przyniesie korzyści. Chcemy, by w wyniku naszego programu powstała grupa firm, które mogąc się pochwalić logo międzynarodo- wego czempiona, będą miały większą siłę przebicia w walce o swoje interesy, zbieżne z interesami kraju.

Asseco, Boryszew, ComArch, Maspex, Selena, Synthos, Oknoplast – to niektóre z szybko rosnącej grupy polskich firm, które konkurują na zagranicznych rynkach nie tylko jako eksporterzy, ale także jako inwestorzy. Polskie firmy dopiero od kilku lat, tak naprawdę od połowy minionego dziesięciolecia, na dobre zaczęły inwestować za granicą – wcześniej nie miały odpowiednich możliwości kapitałowych i zajęte były umacnianiem swej pozycji na krajowym rynku.

Zagraniczne rekordy

Pozostało 91% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca