Boeing: większy rynek samolotów

Wartość samolotów odrzutowych kupionych w 2013 r. wzrośnie o 9,5 proc. do rekordowych 104 mld dolarów, a tendencja wzrostu utrzyma się przez 5 lat – przewiduje Boeing

Publikacja: 05.12.2012 13:27

Na rynki kapitałowe przypadnie ok.14 proc. finansowania, co oznacza wzrost z 10 proc. w  tym roku – zakłada koncern w prognozie na przyszły rok. Ok.95 proc. rynku przypada na dwóch największych producentów, Airbusa i Boeinga.

Rynki kredytowe wypełnią lukę powstałą ze zmniejszenia udziału instytucji eksportowo-importowych w finansowaniu zakupu samolotów cywilnych do ok. 23 proc. z 30 w tym roku.

Kupujący będą musieli korzystać w większym stopniu z banków komercyjnych. Udział tych instytucji  zwiększy się więc do 28 proc. z 21 w bieżącym roku. Zakupy za gotówkę nie zmienią się względnie i będą stanowić 25 proc. całego rynku.

- Ten rok zaczął się od niepokojów, że europejskie banki komercyjne, główne źródło finansowania zakupów, wycofają się z rynku z powodu kryzysu gospodarczego – stwierdził dyrektor ds. rynków kapitałowych w Boeing Capital, Kostya Zolotusky.

Obawy te nie zmaterializowały się, a koncern spodziewa się, że banki europejskie będą nadal aktywne w 2013 r., bo finansowanie kupna samolotów jest jednym z najbardziej atrakcyjnych i wysoko wydajnych sektorów dla inwestycji bankowych – uważa Zolotusky.

Banki komercyjne w Chinach, Japonii, Australii, na Bilskim Wschodzie i Afryce Płn. także przystąpiły albo wróciły w 2012 r. do finansowania zakupów samolotów i oczekuje się ich dalszej aktywności w  przyszłym roku.

Większy udział banków i rynków kapitałowych jest niezbędny dla zmniejszania zależności od kredytów eksportowych, bo zaczną obowiązywać nowe reguły dotyczące wyższych opat i wymogów kapitału akcyjnego.

Boeing  zakłada, że rynek nowych samolotów w tym roku wyniesie 95 mld dolarów, w 2013 r. - 104 mld, w 2014 – 116 mld, w 2015 –  125 mld, w 2016 – 128 mld i w 2017 – 132 mld dolarów.

Na rynki kapitałowe przypadnie ok.14 proc. finansowania, co oznacza wzrost z 10 proc. w  tym roku – zakłada koncern w prognozie na przyszły rok. Ok.95 proc. rynku przypada na dwóch największych producentów, Airbusa i Boeinga.

Rynki kredytowe wypełnią lukę powstałą ze zmniejszenia udziału instytucji eksportowo-importowych w finansowaniu zakupu samolotów cywilnych do ok. 23 proc. z 30 w tym roku.

Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?