Boeing: większy rynek samolotów

Wartość samolotów odrzutowych kupionych w 2013 r. wzrośnie o 9,5 proc. do rekordowych 104 mld dolarów, a tendencja wzrostu utrzyma się przez 5 lat – przewiduje Boeing

Publikacja: 05.12.2012 13:27

Na rynki kapitałowe przypadnie ok.14 proc. finansowania, co oznacza wzrost z 10 proc. w  tym roku – zakłada koncern w prognozie na przyszły rok. Ok.95 proc. rynku przypada na dwóch największych producentów, Airbusa i Boeinga.

Rynki kredytowe wypełnią lukę powstałą ze zmniejszenia udziału instytucji eksportowo-importowych w finansowaniu zakupu samolotów cywilnych do ok. 23 proc. z 30 w tym roku.

Kupujący będą musieli korzystać w większym stopniu z banków komercyjnych. Udział tych instytucji  zwiększy się więc do 28 proc. z 21 w bieżącym roku. Zakupy za gotówkę nie zmienią się względnie i będą stanowić 25 proc. całego rynku.

- Ten rok zaczął się od niepokojów, że europejskie banki komercyjne, główne źródło finansowania zakupów, wycofają się z rynku z powodu kryzysu gospodarczego – stwierdził dyrektor ds. rynków kapitałowych w Boeing Capital, Kostya Zolotusky.

Obawy te nie zmaterializowały się, a koncern spodziewa się, że banki europejskie będą nadal aktywne w 2013 r., bo finansowanie kupna samolotów jest jednym z najbardziej atrakcyjnych i wysoko wydajnych sektorów dla inwestycji bankowych – uważa Zolotusky.

Banki komercyjne w Chinach, Japonii, Australii, na Bilskim Wschodzie i Afryce Płn. także przystąpiły albo wróciły w 2012 r. do finansowania zakupów samolotów i oczekuje się ich dalszej aktywności w  przyszłym roku.

Większy udział banków i rynków kapitałowych jest niezbędny dla zmniejszania zależności od kredytów eksportowych, bo zaczną obowiązywać nowe reguły dotyczące wyższych opat i wymogów kapitału akcyjnego.

Boeing  zakłada, że rynek nowych samolotów w tym roku wyniesie 95 mld dolarów, w 2013 r. - 104 mld, w 2014 – 116 mld, w 2015 –  125 mld, w 2016 – 128 mld i w 2017 – 132 mld dolarów.

Na rynki kapitałowe przypadnie ok.14 proc. finansowania, co oznacza wzrost z 10 proc. w  tym roku – zakłada koncern w prognozie na przyszły rok. Ok.95 proc. rynku przypada na dwóch największych producentów, Airbusa i Boeinga.

Rynki kredytowe wypełnią lukę powstałą ze zmniejszenia udziału instytucji eksportowo-importowych w finansowaniu zakupu samolotów cywilnych do ok. 23 proc. z 30 w tym roku.

Biznes
Kto inwestuje w Rosji? Nikt. Prezes Sbierbanku alarmuje
Biznes
Chińskie firmy medyczne wykluczone z dużych unijnych przetargów
Biznes
Trump ostrożny ws. Iranu. Europejska produkcja zbrojeniowa, Rosja na krawędzi kryzysu
Biznes
Europa musi produkować pięć razy więcej broni, by stawić czoło Rosji
Materiał Promocyjny
Firmy, które zmieniły polską branżę budowlaną. 35 lat VELUX Polska
Biznes
Bioróżnorodność wymaga coraz większej uwagi