Najpierw zgodził się CFE-CGC reprezentujący 29,67 proc. załogi francuskiej grupy samochodowej. W środę dołączył FO mający 15,62 proc. członków, co już pozwala zatwierdzić porozumienie, bo minimum wymagało 30 proc. poparcia.
Kolejny związek CFDT po początkowych sprzeciwach ogłosił w czwartek, ze razem z dwoma pierwszymi podpisze umowę o konkurencyjności francuskich fabryk Renaulta. Daje to ponad 64 proc. poparcia załogi.
Druga co do wielkości organizacja, lewicowy związek CGT (25,2 proc.) nadal zaciekle sprzeciwia się, bo jego zdaniem zmniejszanie zatrudnienia osłabi pozycję Renaulta w sojuszu z Nissanem.
W tej sytuacji projekt umowy zostanie przedstawiony 12 marca centralnemu komitetowi przedsiębiorstwa (CCE), będącemu reprezentantem całej załogi i może być podpisany już następnego dnia.
Postanowienia umowy
Umowa przewiduje zmniejszenie zatrudnienia o ponad 15 proc. do końca 2006 r. do 37 142 osób, co da 400 mln euro oszczędności w kosztach stałych. Do 5700 osób, które odejdą w latach 2013-16 z pracy w naturalny sposób, a ich miejsca nie zostaną obsadzone, dojdzie 1800 objętych wcześniejszymi emeryturami. Przez 3 lata do czasu osiągnięcia wieku emerytalnego będą otrzymywać 75 proc. swych zarobków.