Renault zmusza załogę do poświęceń

Carlos Ghosn promieniał podczas salonu samochodowego w Genewie. Trzy związki przyjęły nowe warunki, co pozwala Renaultowi uruchomić plan wychodzenia z zapaści

Publikacja: 07.03.2013 18:47

Najpierw zgodził się CFE-CGC reprezentujący 29,67 proc. załogi francuskiej  grupy samochodowej. W środę dołączył  FO mający 15,62 proc. członków, co już pozwala zatwierdzić porozumienie, bo minimum wymagało 30 proc. poparcia.

Kolejny związek CFDT po początkowych sprzeciwach ogłosił  w czwartek, ze razem z dwoma pierwszymi podpisze umowę o konkurencyjności francuskich fabryk Renaulta. Daje to ponad 64 proc. poparcia  załogi.

Druga co do wielkości organizacja, lewicowy związek CGT (25,2 proc.) nadal zaciekle sprzeciwia się, bo jego zdaniem zmniejszanie zatrudnienia osłabi pozycję Renaulta w sojuszu z Nissanem.

W tej sytuacji projekt umowy zostanie przedstawiony 12 marca centralnemu komitetowi przedsiębiorstwa (CCE), będącemu  reprezentantem całej załogi i może być podpisany już następnego dnia.

Postanowienia umowy

Umowa przewiduje zmniejszenie zatrudnienia o ponad 15 proc. do końca 2006 r. do 37 142 osób, co da 400 mln euro oszczędności w kosztach stałych. Do 5700 osób, które odejdą w latach 2013-16 z pracy w naturalny sposób, a ich miejsca nie zostaną obsadzone, dojdzie 1800 objętych wcześniejszymi emeryturami. Przez 3 lata do czasu osiągnięcia wieku emerytalnego będą otrzymywać 75 proc. swych zarobków.

Do końca roku będzie obowiązywać zamrożenie siatki płac, bo pracodawcy zależy na opanowaniu kosztów płacowych. Ewentualne podwyżki zostaną wynegocjowane w ramach obowiązkowych dorocznych rozmów  w 2014 i 2015 r.. Równolegle Renault  zapowiedział zwiększenie puli podwyżek z chwilą przekroczenia 3 proc. marży operacyjnej . W 2012 r. grupa miała 1,8 proc. rentowności operacyjnej wobec 6 proc.  w Volkswagenie.

Wszystkie zakłady firmy dostosują czas pracy do 35 godzin tygodniowo, aby dało to w  całym roku 1603 godziny efektywnie odpracowane. Niektórzy pracownicy fizyczni pracowali mniej, więc stracą 2 dni w skróconym  czasie pracy RTT

Dyrekcja oczekuje od pracowników  zwiększonej mobilności, aby można było równoważyć zatrudnienie  w miejscach bardziej  obciążonych produkcją a   miejscami, gdzie wykorzystanie mocy jest mniejsze. Przenoszenie się do innego zakładu będzie jednak dobrowolne, ale za dodatkowym wynagrodzeniem - połowy dotychczasowych zarobków przez pierwsze 6 miesięcy i 100 proc.(czyli druga pensja)  powyżej pół roku.

Prezes Renaulta Carlos Ghosn zrezygnuje tymczasowo z 30 proc. z ruchomej części zarobków w 2013 r.

Firma zobowiązała się w zamian do utrzymania we Francji wszystkich ośrodków produkcji w czasie obowiązywania umowy, przyznawania zakładom i kooperantom dodatkowych wielkości do wyprodukowania na rzecz partnerów firmy, zwłaszcza Nissana. Roczna produkcja we Francji powinna się zwiększyć o 180 tys. pojazdów i dojść w 2016 r.  do ok.710 tys., w tym 630 tys. marki Renault i 80 tys. partnerów, np. Nissana i Daimlera. Po 2020 r. grupa zamierza wytwarzać we Francji 820 tys. pojazdów.

Planowana produkcja jest daleka od poziomu 1,3 mln sztuk powstałych w 2004 r., ale dzięki planowi wykorzystanie mocy francuskich zakładów zwiększy się z 60 proc. obecni, co nie zapewnia ich rentowności, do 85 proc.

Proponowane rozwiązania powinny zapewnić  500 mln euro oszczędności w 2016 r. czyli po 300 euro od każdego pojazdu

Zbliżając sie rentownością do swych fabryk w Hispanii czy do zakładu Nissana w Sunderland Renault może osiągnąć równowagę w Europie za 4 lata, o ile rynek wzrośnie o 10 proc., jak zakłada Deutsche Bank.

Minister zadowolony

Minister przemysłu Arnaud Montebourg był wyraźnie zadowolony z zachowania 3 związków zawodowych, zanim było znane stanowisko CFDT.  - To umowa, która oznacza powrót Renaulta do Francji, to znaczy powrót i przenoszenie produkcji.

- :Przypominam, że Renault  produkuje we Francji zaledwie ponad 500 tys. sztuk rocznie. Umowa mówi o 710 tys. z uwzględnieniem  po raz pierwszy partnerów, którzy będą  produkować we Francji. Tekst przewiduje wzajemne ustępstwa: w zamian za wysiłek pracowników,  za czas prac i zamrożenie płac w 2013 r. zostanie przeniesiona na terytorium francuskie duża działalność w  zakresie montażu.

To  dla ministra dowód, że  francuska baza przemysłowa jest atrakcyjna.

Najpierw zgodził się CFE-CGC reprezentujący 29,67 proc. załogi francuskiej  grupy samochodowej. W środę dołączył  FO mający 15,62 proc. członków, co już pozwala zatwierdzić porozumienie, bo minimum wymagało 30 proc. poparcia.

Kolejny związek CFDT po początkowych sprzeciwach ogłosił  w czwartek, ze razem z dwoma pierwszymi podpisze umowę o konkurencyjności francuskich fabryk Renaulta. Daje to ponad 64 proc. poparcia  załogi.

Pozostało 90% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki