Apple traci przewagę na rynku

Firma z logo jabłka może mieć słabsze wyniki kwartalne. Oddaje pole Samsungowi zarówno na rynku tabletów, jak i smartfonów

Publikacja: 13.03.2013 15:42

Apple wciąż utrzymuje wysokie marże i najwyższe przychody w branży mobilnej, ale traci rynek. Analitycy zalecają firmie z logo jabłka większą innowacyjność przy tworzeniu kolejnego modelu iPhone'a – tak, by był w konkurencyjny względem smartfonów Samsunga czy HTC. Sugerują też poświęcenie uwagi rynkom wschodzącym, skąd rywale wypierają Apple w zawrotnym tempie.

Peter Misek, analityk banku inwestycyjnego Jefferies, obniżył prognozę sprzedaży iPhone'ów w pierwszym kwartale 2013 roku z 37,5 mln do 35 mln. Oszacował też spodziewane przychody Apple na 41 mld dol., a więc w dolnej granicy prognoz przedstawionych przez Apple. Powód?

W ostatnim kwartale 2011 roku Apple miał w ręku 37 proc. branży smartfonów, a rok później udział ten spadł do niespełna 22 proc. – podała firma Gartner. Z kolei na rynku tabletów – dowodzi IDC – udziały Apple spadły w tym samym okresie z ponad 50 proc. do 43, proc. Wskutek tego firma po raz pierwszy od powstania branży tabletów może utracić na nim pozycję lidera. IDC prognozuje, że w 2013 roku iPady zdobędą mniejszy udział w rynku (46 proc.) niż tablety z konkurencyjnym Androidem (48,8 proc.). A głównym producentem korzystającym z tego systemu jest Samsung, który ma już 8 proc. całego rynku.

Problemem jest to, że Apple utracił innowacyjność, wskutek czego, jak twierdzą niektórzy analitycy, stał się „nudny". iPhone 5, najnowszy model smartfonu Apple, nie prześcignął pod względem technicznym takich telefonów jak Nokia Lumia 920, HTC One czy Sony Xperia Z, nie mówiąc już o flagowym modelu Samsunga - Galaxy S III. Producent ten już w ubiegłym roku zdetronizował Apple w rankingu sprzedaży smartfonów.

- Samsung wygrywa na rynku, gdyż większość jego produktów jest oparta o system Android, w który wyposażonych jest już niemal 70 proc. sprzedawanych na świecie smartfonów – mówi Tomasz Witt, prezes firmy Norbsoft produkującej aplikacje mobilne. - Dodatkowo smartfony koreańskiego producenta są dostępne we wszystkich grupach cenowych od najtańszych, dostępnych u operatora za 1 zł, do topowych modeli konkurujących z produktami Apple.

Niższa półka cenowa to segment rynku, który Apple uparcie ignoruje. A nie powinien. Analitycy są zdania, że tańsza wersja iPhone'a, skierowana do Indii czy Chin, pomogłaby firmie z logo jabłka podbić te najszybciej rosnące obecnie rynki i utrzymać się w czołówce. Polityka sprzedawania w niższych cenach starszych wersji iPhone'a sprawdza się bowiem w USA, ale nie działa już na rynkach wschodzących, gdzie smartfony Apple są wciąż droższe niż urządzenia z Androidem.

Apple wciąż utrzymuje wysokie marże i najwyższe przychody w branży mobilnej, ale traci rynek. Analitycy zalecają firmie z logo jabłka większą innowacyjność przy tworzeniu kolejnego modelu iPhone'a – tak, by był w konkurencyjny względem smartfonów Samsunga czy HTC. Sugerują też poświęcenie uwagi rynkom wschodzącym, skąd rywale wypierają Apple w zawrotnym tempie.

Peter Misek, analityk banku inwestycyjnego Jefferies, obniżył prognozę sprzedaży iPhone'ów w pierwszym kwartale 2013 roku z 37,5 mln do 35 mln. Oszacował też spodziewane przychody Apple na 41 mld dol., a więc w dolnej granicy prognoz przedstawionych przez Apple. Powód?

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca