Sieć marketów budowlanych Leroy Merlin i cementowa Grupa Górażdże dołączyły w zeszłym roku do grona dużych firm, które zdecydowały się na założenie własnej fundacji. Dwa lata wcześniej zrobił to potentat krajowej bankowości, PKO Bank Polski.
Agata Tomaszewski, koordynatorka projektów w Forum Darczyńców, stowarzyszeniu, które zrzesza największe fundacje grantodawcze w Polsce, ocenia że działa już u nas około setki korporacyjnych fundacji, a ich liczba systematycznie rośnie. Według danych forum, w minionych 5 latach przybyło 38 nowych.
Wsparcie wizerunku
Dlaczego przedsiębiorstwa, nawet w czasach spowolnienia, decydują się na takie inwestycje? Na pewno wpływa na to chęć budowy korzystnego wizerunku, co ma związek z rosnącym w Polsce znaczeniem społecznej odpowiedzialności biznesu (z angielska CSR – Corporate Social Responsibility). Jak dodaje Agata Tomaszewska, założenie fundacji często jest konsekwencją przyjętej przez firmę strategii CSR.
Jednak dla sporej części firm, zwłaszcza tych dużych, własna fundacja to nie początek, a kolejny etap aktywności filantropijnej. Założenie fundacji sprzyja profesjonalizacji działań dobroczynnych i oddzieleniu ich od aktywności biznesowej firmy.
Urszula Kontowska, prezes Fundacji PKO BP podkreśla, że bank od lat przywiązuje dużą wagę do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie, angażując się w różnorodne działania, m.in. edukacyjne, wychowawcze, czy we wspieranie kultury.