Fundacja korporacyjna pomoże zadbać o wizerunek

W Polsce przybywa korporacyjnych fundacji. Jest już ich około setki.

Publikacja: 21.03.2013 02:53

Sieć marketów budowlanych Leroy  Merlin i cementowa Grupa Górażdże dołączyły w zeszłym roku do grona dużych firm, które zdecydowały się na założenie własnej fundacji. Dwa lata wcześniej zrobił to potentat krajowej bankowości, PKO Bank Polski.

Agata Tomaszewski, koordynatorka projektów w Forum Darczyńców, stowarzyszeniu, które zrzesza największe fundacje grantodawcze w Polsce, ocenia że działa już u nas około setki korporacyjnych fundacji, a ich liczba systematycznie rośnie. Według danych forum, w minionych 5 latach przybyło 38 nowych.

Wsparcie wizerunku

Dlaczego przedsiębiorstwa, nawet w czasach spowolnienia, decydują się na takie inwestycje? Na pewno wpływa na to chęć budowy korzystnego wizerunku, co ma związek z rosnącym w Polsce znaczeniem społecznej odpowiedzialności biznesu (z angielska CSR – Corporate Social Responsibility). Jak dodaje Agata Tomaszewska, założenie fundacji często jest konsekwencją przyjętej przez firmę strategii CSR.

Jednak dla sporej części firm, zwłaszcza tych dużych, własna fundacja to nie początek, a kolejny etap aktywności filantropijnej. Założenie fundacji sprzyja  profesjonalizacji działań dobroczynnych i oddzieleniu ich od aktywności biznesowej firmy.

Urszula Kontowska, prezes Fundacji PKO BP podkreśla, że bank od lat przywiązuje dużą wagę do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie, angażując się w różnorodne działania, m.in. edukacyjne, wychowawcze, czy we wspieranie kultury.

Według zeszłorocznego raportu Forum Darczyńców o fundacjach korporacyjnych, większość z nich należy do firm z sektora finansów, bankowości i ubezpieczeń – co jest zresztą światowym trendem. Normą są też darowizny od firm założycielskich – dostaje je 78 proc. korporacyjnych fundacji w Polsce. Jednak tylko dla 38 proc. z nich wpłaty fundatora stanowią większość budżetu.  W tej grupie są m.in. fundacje dużych banków i instytucji finansowych.

Dobroczynna karta

Na hojności swego założyciela bazują np. najstarsza fundacja bankowa w Polsce, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym, Fundacja PZU czy Fundacja PKO BP, która zrealizowała już ok. 1300 projektów  za  ponad 17 mln zł. Stowarzyszenia dobroczynne, z którymi współpracuje Fundacja PKO BP, zyskają dzięki nowej płatniczej karcie affinity „Dobro procentuje". Bank podzieli się z nimi częścią swych dochodów z transakcji dokonywanych tą kartą – przy czym klient  sam wybiera, którą z czterech inicjatyw chce w ten sposób wspierać.

– To nowoczesne rozwiązanie, dopasowane do potrzeb nowoczesnych, samodzielnych klientów, którzy tak jak w przypadku 1 proc. z podatku PIT, chcą mieć  większy wpływ na to, na co idą ich pieniądze – wyjaśnia Wojciech Bolanowski, dyrektor pionu bankowości elektronicznej w PKO BP. Jak dodaje, na nową zbliżeniową kartę, która zastąpi dotychczasową, obecną już od 10 lat kartę affinity w Inteligo, od stycznia zdecydowało się już kilkanaście tysięcy osób.

Jak jednak wynika z badania Forum Darczyńców, aż jedna piąta korporacyjnych fundacji nie dostaje od firmy (której dobry wizerunek promuje) żadnych środków na działalność.

Konkurencja o 1 proc.

To – niestety – odróżnia nas od Zachodu. – Tam, jeśli firma zakłada już fundację, to zwykle ją finansuje, a nie zostawia na łasce darczyńców zewnętrznych, czy tym bardziej środków publicznych – podkreśla Agata Tomaszewska. Kwestia finansowania działalności fundacji korporacyjnych budzi sporo emocji wśród ich  przedstawicieli.

– Budowanie wizerunku odpowiedzialnej społecznie firmy za pieniądze publiczne uważam za rzecz nie na miejscu – twierdzi Krzysztof Kaczmar, prezes  Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowy. Nie ma zastrzeżeń do organizowanych przez fundacje korporacyjne publicznych zbiórek funduszy. Jednak  nie powinny one konkurować z organizacjami pozarządowymi o środki z 1 proc. podatku PIT.

– Tym bardziej, że należąc do firm, mają dostęp do lepszej wiedzy, lepszego zarządzania czy pieniędzy na swoją promocję – argumentuje szef Fundacji Kronenberga. Jej fundator, Citi Handlowy, co roku przekazuje ok. 7,5 mln zł na realizację zadań związanych z edukacją finansową,  wolontariatem pracowniczym i ochroną dziedzictwa kulturowego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.blaszczak@rp.pl

Sieć marketów budowlanych Leroy  Merlin i cementowa Grupa Górażdże dołączyły w zeszłym roku do grona dużych firm, które zdecydowały się na założenie własnej fundacji. Dwa lata wcześniej zrobił to potentat krajowej bankowości, PKO Bank Polski.

Agata Tomaszewski, koordynatorka projektów w Forum Darczyńców, stowarzyszeniu, które zrzesza największe fundacje grantodawcze w Polsce, ocenia że działa już u nas około setki korporacyjnych fundacji, a ich liczba systematycznie rośnie. Według danych forum, w minionych 5 latach przybyło 38 nowych.

Pozostało 86% artykułu
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce obserwacyjne Malezji