Reklama

Fundacja korporacyjna pomoże zadbać o wizerunek

W Polsce przybywa korporacyjnych fundacji. Jest już ich około setki.

Publikacja: 21.03.2013 02:53

Sieć marketów budowlanych Leroy  Merlin i cementowa Grupa Górażdże dołączyły w zeszłym roku do grona dużych firm, które zdecydowały się na założenie własnej fundacji. Dwa lata wcześniej zrobił to potentat krajowej bankowości, PKO Bank Polski.

Agata Tomaszewski, koordynatorka projektów w Forum Darczyńców, stowarzyszeniu, które zrzesza największe fundacje grantodawcze w Polsce, ocenia że działa już u nas około setki korporacyjnych fundacji, a ich liczba systematycznie rośnie. Według danych forum, w minionych 5 latach przybyło 38 nowych.

Wsparcie wizerunku

Dlaczego przedsiębiorstwa, nawet w czasach spowolnienia, decydują się na takie inwestycje? Na pewno wpływa na to chęć budowy korzystnego wizerunku, co ma związek z rosnącym w Polsce znaczeniem społecznej odpowiedzialności biznesu (z angielska CSR – Corporate Social Responsibility). Jak dodaje Agata Tomaszewska, założenie fundacji często jest konsekwencją przyjętej przez firmę strategii CSR.

Jednak dla sporej części firm, zwłaszcza tych dużych, własna fundacja to nie początek, a kolejny etap aktywności filantropijnej. Założenie fundacji sprzyja  profesjonalizacji działań dobroczynnych i oddzieleniu ich od aktywności biznesowej firmy.

Urszula Kontowska, prezes Fundacji PKO BP podkreśla, że bank od lat przywiązuje dużą wagę do prowadzenia biznesu odpowiedzialnego społecznie, angażując się w różnorodne działania, m.in. edukacyjne, wychowawcze, czy we wspieranie kultury.

Reklama
Reklama

Według zeszłorocznego raportu Forum Darczyńców o fundacjach korporacyjnych, większość z nich należy do firm z sektora finansów, bankowości i ubezpieczeń – co jest zresztą światowym trendem. Normą są też darowizny od firm założycielskich – dostaje je 78 proc. korporacyjnych fundacji w Polsce. Jednak tylko dla 38 proc. z nich wpłaty fundatora stanowią większość budżetu.  W tej grupie są m.in. fundacje dużych banków i instytucji finansowych.

Dobroczynna karta

Na hojności swego założyciela bazują np. najstarsza fundacja bankowa w Polsce, Fundacja Kronenberga przy Citi Handlowym, Fundacja PZU czy Fundacja PKO BP, która zrealizowała już ok. 1300 projektów  za  ponad 17 mln zł. Stowarzyszenia dobroczynne, z którymi współpracuje Fundacja PKO BP, zyskają dzięki nowej płatniczej karcie affinity „Dobro procentuje". Bank podzieli się z nimi częścią swych dochodów z transakcji dokonywanych tą kartą – przy czym klient  sam wybiera, którą z czterech inicjatyw chce w ten sposób wspierać.

– To nowoczesne rozwiązanie, dopasowane do potrzeb nowoczesnych, samodzielnych klientów, którzy tak jak w przypadku 1 proc. z podatku PIT, chcą mieć  większy wpływ na to, na co idą ich pieniądze – wyjaśnia Wojciech Bolanowski, dyrektor pionu bankowości elektronicznej w PKO BP. Jak dodaje, na nową zbliżeniową kartę, która zastąpi dotychczasową, obecną już od 10 lat kartę affinity w Inteligo, od stycznia zdecydowało się już kilkanaście tysięcy osób.

Jak jednak wynika z badania Forum Darczyńców, aż jedna piąta korporacyjnych fundacji nie dostaje od firmy (której dobry wizerunek promuje) żadnych środków na działalność.

Konkurencja o 1 proc.

To – niestety – odróżnia nas od Zachodu. – Tam, jeśli firma zakłada już fundację, to zwykle ją finansuje, a nie zostawia na łasce darczyńców zewnętrznych, czy tym bardziej środków publicznych – podkreśla Agata Tomaszewska. Kwestia finansowania działalności fundacji korporacyjnych budzi sporo emocji wśród ich  przedstawicieli.

– Budowanie wizerunku odpowiedzialnej społecznie firmy za pieniądze publiczne uważam za rzecz nie na miejscu – twierdzi Krzysztof Kaczmar, prezes  Fundacji Kronenberga przy banku Citi Handlowy. Nie ma zastrzeżeń do organizowanych przez fundacje korporacyjne publicznych zbiórek funduszy. Jednak  nie powinny one konkurować z organizacjami pozarządowymi o środki z 1 proc. podatku PIT.

Reklama
Reklama

– Tym bardziej, że należąc do firm, mają dostęp do lepszej wiedzy, lepszego zarządzania czy pieniędzy na swoją promocję – argumentuje szef Fundacji Kronenberga. Jej fundator, Citi Handlowy, co roku przekazuje ok. 7,5 mln zł na realizację zadań związanych z edukacją finansową,  wolontariatem pracowniczym i ochroną dziedzictwa kulturowego.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki

a.blaszczak@rp.pl

Biznes
Ostrzeżenie szefa NATO, eksport polskich kosmetyków i cła Meksyku na Chiny
Biznes
Nowa Jałta, czyli nieznane szczegóły planu Donalda Trumpa
Materiał Promocyjny
Polska jest dla nas strategicznym rynkiem
Biznes
MacKenzie Scott rozdaje majątek. Była żona Bezosa przekazała ponad 7 mld dolarów
Materiał Promocyjny
Jak producent okien dachowych wpisał się w polską gospodarkę
Biznes
Bruksela pod presją, kredyty Polaków i bariery handlowe w UE
Materiał Promocyjny
Lojalność, która naprawdę się opłaca. Skorzystaj z Circle K extra
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama