Produkcja aut pikuje w dół

Produkcja samochodów w Polsce spadła od stycznia o jedną czwartą.

Publikacja: 09.04.2013 11:30

Spada produkcja w polskich fabrykach samochodów. W marcu zakłady w Fiata Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały niecałe 51,3 tys. Aut. To przeszło jedna piąta mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jeszcze gorzej przedstawiają się wyniki skumulowane liczone od początku roku: od stycznia do końca marca z linii produkcyjnych zjechało 148,3 tys. Samochodów, o ponad 24 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Marzec, co prawda, okazał się lepszy od lutego: jak podaje Instytut Samar, w ubiegłym miesiącu wszyscy trzej producenci odnotowali wzrost produkcji w ujęciu miesięcznym. Volkswagen Poznań o 12,4 proc., Opel Polska o 2,4 proc., a Fiat Auto Poland o 1,1 proc. Ale spadki do marca 2012 roku okazały się bardzo głębokie. Najgłębiej zanurkował Fiat, który wypuścił za bramy zakładu o jedną trzecią aut mniej. Opel zmniejszył produkcję o 11,7 proc. Natomiast Volkswagenowi praktycznie udało się ją utrzymać – spadek był minimalny i tylko nieznacznie przekroczył 1 proc.

Spadki w polskich fabrykach są odbiciem sytuacji na rynkach Europy Zachodniej, dokąd trafia zdecydowana większość produkowanych w Polsce samochodów. Według danych niemieckiej branżowej organizacji VDA, w marcu sprzedaż samochodów na tym największym europejskim rynku poszybowała w dół o przeszło 17 proc. We Włoszech zmniejszyła się o 13 proc. A te dwa kraje są największymi odbiorcami polskich fabryk. Podobnie było na innych rynkach. Przykładowo na rynku francuskim marcowy popyt skurczył się o 16 proc.

Bardzo źle wyglądają także perspektywy na przyszłe miesiące. Jak powiedział „Rz" Wojciech Halarewicz, wiceprezes Mazda Europe, w najbliższych trzech latach nie należy spodziewać się odbicia na europejskich rynkach. Włoscy dilerzy zakładają, że ich sprzedaż spadnie do 1,3 mln aut, tj. o przeszło jedną trzecią mniej od progu opłacalności włoskiego przemysłu samochodowego. To wszystko sprawia, że o wzrostach produkcji polskie fabryki mogą jedynie pomarzyć.

Problemem jest także rodzaj samochodów, jakie produkuje Polska: to auta małe (Fiat) i kompaktowe (Opel). A właśnie takie są najbardziej wrażliwe na kryzys. Gdy gospodarka słabnie, a konsumentów ogarnia niepewność, sprzedaż w tym segmencie spada najszybciej. Odbiło się to mocno na gliwickim Oplu: w ubiegłym roku jego produkcja zmalała o 50 tys. sztuk w porównaniu z rokiem poprzednim. W tym roku z zakładu raczej nie wyjedzie więcej niż 120-125 tys. aut.

Wzrost zapowiada natomiast Volkswagen. Według rzecznika Volkswagena Poznań Piotra Danielewicza, tegoroczna produkcja powinna być większa niż w roku ubiegłym. Będzie jednak na pewno mniejsza niż w rekordowym roku 2011.

Poznański producent jest w tej chwili wiceliderem produkcji aut w Polsce, zajmując 28,9 proc. rynku. Na pierwszym miejscu niezagrożony pozostaje Fiat z udziałem przeszło 51-procentowym. Udział trzeciego w rankingu Opla wynosi niecałe 20 proc.

Spada produkcja w polskich fabrykach samochodów. W marcu zakłady w Fiata Tychach, Opla w Gliwicach i Volkswagena w Poznaniu wyprodukowały niecałe 51,3 tys. Aut. To przeszło jedna piąta mniej niż w tym samym miesiącu przed rokiem. Jeszcze gorzej przedstawiają się wyniki skumulowane liczone od początku roku: od stycznia do końca marca z linii produkcyjnych zjechało 148,3 tys. Samochodów, o ponad 24 proc. mniej niż w pierwszym kwartale ubiegłego roku.

Pozostało 84% artykułu
Biznes
Polska kupiła kolejne nowoczesne bezzałogowce w USA i... sprzedaje bezzałogowce bojowe Malezji
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Stare telefony działają cuda! Dołącz do akcji T-Mobile i Szlachetnej Paczki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej