Kolejne przetargi Utrzymaj standard

GDDKiA szuka chętnego na bieżące utrzymanie 48 km odcinka drogi S7 od Skarżyska Kamiennej do Chęcin za Kielcami

Publikacja: 19.04.2013 13:42

Kolejne przetargi Utrzymaj standard

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Ogłoszony przetarg   dotyczy całorocznego utrzymania trasy. Kontrakt ma zostać podpisany na okres  sześć lat  począwszy od 15 października 2013. Wyłącznym kryterium wyboru  firmy, która zlecenie otrzyma będzie zaproponowana cena.  Na zgłoszenia kielecki oddział GDDKiA czeka do 29 maja.

Do 20 maja z kolei  chętni  na zdobycie kolejnego sześcioletniego   kontraktu na utrzymanie drogi maja czas na  złożenie ofert. Do wzięcia jest  całoroczne utrzymanie  ok. 6,5 km odcinka trasy ekspresowej  nr 74 na odcinku Kielce – Cedzyna.

To nie pierwsze tego typu kontrakty jakie pojawiły się na rynku w tym roku. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oddaje w prywatne ręce  utrzymanie kolejnych odcinków. Docelowo w  planuje oddać w utrzymanie w ramach kontraktów „utrzymaj standard" całą swoją sieć  ok. 17 tys. km dróg i autostrad.

Przetargi w całej Polsce

Na początku marca  ogłoszono postępowanie na utrzymanie przez 6 lat  54 km odcinka trasy S8  z Wrocławia do Sycowa.  Wartość kontraktu szacuje się  na  ok. 60 mln zł.  Oddział we Wrocławiu  ogłosił też przetarg na  bieżące utrzymanie  mostów, przepustów, przejść dla zwierząt  w latach 2013–2014 na terenie  województwa dolnośląskiego.  Na rynek trafiło też ogłoszenie o planach przekazania  zarządzania  w latach 2013–2014  sieci 124 km dróg krajowych na terenie tego województwa. Kolejny przetarg obejmuje  powierzenie  utrzymania mostów i przejść  dla zwierząt na terenie  województwa zachodniopomorskiego na okres od 1 maja 2013 do  31 grudnia 2015 roku. Kontrakt dotyczy  m.in. ekspresowej obwodnicy Trójmiasta i fragmentu drogi ekspresowej nr 7.

Kontraktami zainteresowane sa tez firmy do tej pory kojarzone głównie z budowa dróg.   Skanska  utrzymuje trasę ekspresową nr 22 z Elbląga do Grzechotek o długości 51 km. Sześcioletnią umowę wyceniła na 24,3 mln zł, mimo że GDDKiA wyceniła kontrakt na 33,4 mln zł.

Budimex za pośrednictwem swojej spółki córki  dba o utrzymanie przejezdności 48-kilometrowego odcinka trasy A1 z Sośnicy do Gorzyczek za 51,6 mln zł, przy kosztorysie na poziomie 95,5 mln zł.

Pod koniec stycznia utrzymanie fragmentu autostrady A2, czyli obwodnicy Mińska Mazowieckiego, trafiło na sześć lat do  konsorcjum Sita Polska  i Warszawskie PM „Mosty". Kontrakt opiewa na  59,87  mln zł brutto, czyli  niecałe 10 mln zł rocznie.

W połowie lutego   decyzja, by  przez najbliższe sześć lat zarządzaniem autostradą A4 na 47-km odcinku od Jarosławia do granicy państwa  zajęła się  za 45,3 mln zł włoska firma AVR, razem ze swoją   polską  spółką-córką.   W ubiegłym roku cały 88-km  odcinek autostrady A4 na terenie opolskiego został powierzony w utrzymanie  firmie Zeberd za 67,9 mln zł.

Obniżka kosztów

Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zdecydowała się zmienić formułę utrzymania swoich dróg i przekazać to zadanie firmom zewnętrznym m.in. z uwagi na niższe koszty takiego rozwiązania w którym jeden wykonawca w drodze przetargi wykonuje prace, które wcześniej   były zlecane kilku.

Średnio o około 30 procent mniej kosztuje kompleksowe utrzymanie dróg krajowych w  modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Ten model sprawdził się już na polskich drogach krajowych o łącznej długości 800 km.

Kontrakty wieloletnie z reguły podpisywane są na 6 lat, ale ostatnio zdarzają się i przetargi na okresy krótsze. Mają być  one ogłaszane sukcesywnie na utrzymanie wszystkich kolejno oddawanych dróg.

Średnio o około 30 procent mniej kosztuje utrzymanie dróg krajowych w opartym na wskaźnikach modelu "utrzymaj standard" niż w realizowanym dotąd powszechnie modelu zlecania poszczególnych prac utrzymaniowych różnym wykonawcom. Taki jest wynik analizy już podpisanych 16 kontraktów zawartych od 2010 roku w formule "utrzymaj standard" na kompleksowe utrzymanie łącznie 781 km dróg w całym kraju.

Model "utrzymaj standard" GDDKIA wprowadziła po raz pierwszy w 2010 roku na S3 w województwie zachodniopolskim.

Z analiz przeprowadzonych przez GDDKiA, Bank Światowy i niezależnych ekspertów wynika, że po wdrożeniu kompleksowego utrzymania dróg oszczędności wahają się pomiędzy 10 proc.  a 40 proc.

Ogłoszony przetarg   dotyczy całorocznego utrzymania trasy. Kontrakt ma zostać podpisany na okres  sześć lat  począwszy od 15 października 2013. Wyłącznym kryterium wyboru  firmy, która zlecenie otrzyma będzie zaproponowana cena.  Na zgłoszenia kielecki oddział GDDKiA czeka do 29 maja.

Do 20 maja z kolei  chętni  na zdobycie kolejnego sześcioletniego   kontraktu na utrzymanie drogi maja czas na  złożenie ofert. Do wzięcia jest  całoroczne utrzymanie  ok. 6,5 km odcinka trasy ekspresowej  nr 74 na odcinku Kielce – Cedzyna.

Pozostało 88% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki