Airbusa i Boeinga przegonił Embraer

Gdyby stosować porównania sportowe, to pierwszy dzień salonu na Le Bourget okazał się zdecydowanie lepszy dla Airbusa. Od obu gigantów lepiej wypadł jednak Embraer

Publikacja: 17.06.2013 23:33

Airbusa i Boeinga przegonił Embraer

Foto: AFP

Europejski producent samolotów uzyskał kontrakty o łącznej wartości 23 mld dolarów w cenach katalogowych, a konkurent z USA tylko za 6,1 mld. Brazylijski Embeaer powinien byc najbardziej zadowolony, bo wpadł pod grad zamówię za ok. 20 mld dolarów.

Trzy kontrakty Airbusa

Tuż po inauguracji salonu Lufthansa potwierdziła decyzję swej rady nadzorczej z marca i podpisała kontrakt na 100 samolotów z rodziny A320 (po 35 sztuk A320neo i A321neo i 320 A320ceo) z zagiętymi końcówkami skrzydeł (sharklets) o łącznej wartości 10 mld dolarów w cenach katalogowych.

Amerykański gigant w zakresie leasingu ILFC postanowił dokupić 50 sztuk A320neo o wartości 5 mld dolarów do stu tych samolotów zamówionych wcześniej.

Z kolei firma leasingu i kredytowania zakupów Doric, finansująca zakupy m.in Singapore Airlines czy Qatar Airways zamówiła 20 superjumbo A380 o wartości 8 mld dolarów. To pierwsze w tym roku zamówienie na te samoloty. Singapore Airlines zamówiła w grudniu pięć A380, więc Airbus osiągnie założony limit sprzedaży w tym roku 25 superjumbo — stwierdził szef pionu sprzedaży, John Leahy.

Boeing widoczny na salonie

Amerykański koncern zaczął salon skromniej, ale Amerykanie nigdy nie przywiązywali większego znaczenia dla umów zawieranych podczas tych kilku dni. Zawsze tłumaczą, że podpisują kontrakty przez cały rok, nie odkładając niektórych na specjalne okazje, by się nimi chwalić, wyraźnie mając na myśli rywala z Tuluzy.

I tak firma leasingowa GECAS należąca do General Electric Capital zgłosiła się jako pierwszy chętny na wydłużona wersje Dreamlinera, którego początek produkcji ma być ogłoszony właśnie na tym salonie. GECAS chce kupić 10 B787-10X na 332 miejsca o wartości 2,9 mld dolarów.

Qatar Airways zamówił 9 szerokokadłubowych dalekiego zasięgu B777-300 ER w cenie 2,8 mld dolarów.

Japońską linia Skymark kupiła 4 B737MAX 8 w cenie 402 mln dolarów. Brytyjska TUI Travel potwierdziła zamówienie na 60 B737MAX, z opcją na 90 następnych

W tym miejscu dwie uwagi. Wiadomo, że żaden klient nie płaci cen katalogowych, bo producenci dają wszystkim rabaty, zależne od liczby kupowanych samolotów i stopnia zażyłości z danym klientem. Ceny katalogowe służą wyłącznie do porównywania wartości różnych kontraktów.

Po drugie, jeśli odliczyć potwierdzone tylko zamówienie Lufthansy i dodać TUI Travel, to bilans pierwszego dnia dla Airbusa nie będzie tak przytłaczający.

Regionalni też sprzedają

Największy producent samolotów regionalnych (od 70 do 130 miejsc), brazylijski Embraer uruchomił oficjalnie program produkcji maszyn nowej generacji E2. Poinformował o uzyskaniu potwierdzonego zamówienia na 100 maszyn E175-E2 od największego na świecie przewoźnika regionalnego, amerykańskiej SkyWest, który stał się premierowym klientem (launch customer). Amerykanie zastrzegli też opcję na 100 dalszych. Łączna wartość zamówienia wynosi 9,36 mld dolarów.

Firma leasingowa ILFC chce kupić także 100 nowych E2 (po 25 E190 i E195), z opcją na dalsze 50, etż po równo obu wersji, co daje łączną wartość ok. 5 mld dolarów. Brazylijczycy podpisali ponadto z 5 liniami lotniczymi z Afryki, Azji, Europy i Ameryki Łacińskiej listy intencyjne kupna 65 tych maszyn o wartości ok. 6 mld dolarów. Daje to ponad 20 mld dolarów pierwszego dnia.

Pierwszą dostawę samolotu E2 (E190) przewidziano w I półroczu 2018; 195-E2 wejdzie do eksploatacji w 2019, a najmniejszy E175-E2 w 2020 r.

Europejski producent samolotów uzyskał kontrakty o łącznej wartości 23 mld dolarów w cenach katalogowych, a konkurent z USA tylko za 6,1 mld. Brazylijski Embeaer powinien byc najbardziej zadowolony, bo wpadł pod grad zamówię za ok. 20 mld dolarów.

Trzy kontrakty Airbusa

Pozostało jeszcze 93% artykułu
Biznes
Nawrocki wygrywa wybory. Rosyjskie lotniska w ogniu. Cła Trumpa rosną
Materiał Promocyjny
BIO_REACTION 2025
Biznes
Europejskie firmy boją się wysyłać swoich pracowników do USA
Biznes
Jakie prezenty dostał ostatnio król Karol? Oficjalny rejestr podarków
Biznes
Taylor Swift odkupiła prawa do swoich pierwszych sześciu płyt
Materiał Promocyjny
Edycja marzeń, czyli realme inspirowany Formułą 1
Biznes
Zielona transformacja MŚP. Jak zapewnić sobie zysk, przewagę konkurencyjną i dostęp do finansowania?
Materiał Promocyjny
Pogodny dzień. Wiatr we włosach. Dookoła woda po horyzont