Reklama

Nasze drogie autostrady

Budowa dróg w Polsce jest droższa niż w Niemczech. Unijni audytorzy zarzucają nam marnotrawstwo.

Aktualizacja: 16.07.2013 11:18 Publikacja: 16.07.2013 02:08

Autostrada A4

Autostrada A4

Foto: Fotorzepa, Łukasz Solski Łukasz Solski

Anna Słojewska z Brukseli

Kierowca jadący polskimi autostradami powinien czuć się bezpieczniej niż w Niemczech – metr bieżący bariery bezpieczeństwa w naszym kraju jest o 10 euro, tj. 40 proc., droższy niż na drogach niemieckich. Solidniej powinniśmy się też czuć na mostach nad autostradami. Bo 1 m sześc. wykorzystanego w nich betonu kosztuje 35 euro, czyli 18 proc. więcej niż u naszego zachodniego sąsiada, gdzie pracownicy zarabiają cztery razy tyle co w Polsce. Jest też droższy niż w zamożniejszych od nas Hiszpanii czy Grecji. Przepłacamy też m.in. za absurdalne wymogi hałasu.

40 proc. droższy jest metr bariery bezpieczeństwa na autostradach polskich niż niemieckich

To niektóre z faktów przytoczonych w przedstawionym wczoraj raporcie o wykorzystaniu unijnych funduszy na drogi. Europejski Trybunał Obrachunkowy, który kontroluje finanse UE, zastrzega, że jego analiza dotyczy czterech krajów i łącznie 24 projektów.

To próbka, ale na jej podstawie można wyciągać wnioski dotyczące efektywności w ogóle. Bo mowa w nim o inwestycjach o różnym charakterze, już zakończonych, i ulokowanych w krajach, które są największymi beneficjentami unijnych pieniędzy na transport. – Drogi są potrzebne i unijne fundusze powinny być na nie wydawane. Szczególnie są potrzebne w Polsce, gdzie w wielu przypadkach faktyczny ruch jest większy, niż szacowano na etapie planowania inwestycji – mówi „Rz" Erki Must, szef zespołu, który przez półtora roku przygotowywał raport. Według niego jednak analiza pokazuje, że te same pieniądze można wydać efektywniej.

Reklama
Reklama

Dlaczego budowa autostrad w Polsce jest droższa niż w Niemczech?

Szczególnie uderzające jest, że w grupie czterech krajów najtańsze okazały się Niemcy, gdzie siła robocza jest droższa niż w Polsce, Grecji czy Hiszpanii. – Nas też to zdziwiło – przyznaje Harald Wogerbauer, członek ETO. W Niemczech, w przeciwieństwie do innych krajów, przetargi organizuje się na małe odcinki, co przyciąga również małe firmy i zwiększa konkurencję. – Ale to wymaga dużego doświadczenia i dobrego systemu przetargów – przyznaje Wogerbauer.

35 euro kosztował m sześc.  betonu na mostach nad polskimi autostradami. Więcej niż w Niemczech, Hiszpanii i Grecji

Eksperci z ETO podkreślają, że koszt inwestycji to nie sama droga. Ona stanowi 50–60 proc. całości. – Są jeszcze koszty: projektu, wykupu ziemi, wreszcie dodatkowych elementów, jak choćby ekranów dźwiękoszczelnych – wyjaśnia Erki Must. Zawyżone bez żadnego uzasadnienia normy dla wykonawców polskich dróg powodowały, że koszty tych ekranów stanowiły nawet do 10 proc. całości inwestycji. Sprawę tę nagłośniła w październiku ubiegłego roku „Rz", w efekcie czego zajęła się nią prokuratura. Według ETO w Polsce niepotrzebnie też buduje się znacznie droższe autostrady w miejscach, gdzie wystarczyłyby drogi ekspresowe.

Za pozytywne audytorzy uznali natomiast dopuszczenie zagranicznych wykonawców (z czym były problemy w Hiszpanii i Grecji) oraz wyjątkowo silną dyscyplinę finansową. Ostateczny koszt inwestycji w Polsce był najbardziej zbliżony do zaplanowanych. – Być może to wyjaśnia falę bankructw firm budowlanych w Polsce – przyznaje Erki Must. Przedsiębiorstwa nie były w stanie podnieść cen, nawet jeśli koszty były wyższe od zakładanych.

Anna Słojewska z Brukseli

Kierowca jadący polskimi autostradami powinien czuć się bezpieczniej niż w Niemczech – metr bieżący bariery bezpieczeństwa w naszym kraju jest o 10 euro, tj. 40 proc., droższy niż na drogach niemieckich. Solidniej powinniśmy się też czuć na mostach nad autostradami. Bo 1 m sześc. wykorzystanego w nich betonu kosztuje 35 euro, czyli 18 proc. więcej niż u naszego zachodniego sąsiada, gdzie pracownicy zarabiają cztery razy tyle co w Polsce. Jest też droższy niż w zamożniejszych od nas Hiszpanii czy Grecji. Przepłacamy też m.in. za absurdalne wymogi hałasu.

Pozostało jeszcze 82% artykułu
Reklama
Biznes
Prezydent USA wzywa prezesa Intela do dymisji. Trump: Ogromny konflikt interesów
Biznes
Nowy rekord liczby niewypłacalnych firm w Polsce
Biznes
Inwestorzy uznali, że Berkshire bez Buffetta to już nie to samo
Biznes
Elektrim znowu przedmiotem sporu. Zygmunt Solorz będzie go bronić przed dziećmi
Biznes
Największa stocznia wojenna Rosji bez pieniędzy na działalność
Materiał Promocyjny
Nie tylko okna. VELUX Polska inwestuje w ludzi, wspólnotę i przyszłość
Reklama
Reklama