Przy sklepie paliwo tańsze o 5 gr na litrze

Dzięki niskim cenom sprzedają znacznie więcej benzyny, oleju i gazu niż konkurencja. Sieć Intermarche nowe stacje otwiera już nie tylko obok sklepów.

Publikacja: 19.08.2013 23:01

Liczba stacji systematycznie się kurczy. Duże sieci nadal rosną

Liczba stacji systematycznie się kurczy. Duże sieci nadal rosną

Foto: Rzeczpospolita

– Ceny paliw na stacjach sieci handlowych są niższe o ok. 5 groszy na litrze w porównaniu ze średnim poziomem krajowym. Jednak trzeba też zastrzec, że na rynkach lokalnych sytuacja może wyglądać inaczej – mówi Urszula Cieślak, analityk z BM Reflex.

Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że ilościowo udział takich stacji w rynku na koniec czerwca 2013 r. wynosił 2,5 proc. Jednak w ujęciu wartościowym jest on znacznie wyższy, a sklepowe stacje mogą kontrolować nawet 6–7 proc. sprzedaży paliw.

Nowy lider

Największą sieć sklepowych stacji prowadzi Intermarche. Pod znanym z supermarketów spożywczych logo działa już 45 stacji i firma wciąż otwiera nowe, a na pozycji wieloletniego lidera rynku zastąpiła grupę Carrefour. – Mamy 43 stacje, z których trzy są w pełni samoobsługowe. Na chwilę obecną nie są planowane inwestycje w nowe stacje – podaje biuro prasowe Carrefoura. Z kolei w tym roku zarządzane przez Grupę Muszkieterów Intermarche uruchomiło już cztery stacje, do końca grudnia zaś możliwy jest start jeszcze takiej samej liczby placówek. – Rozwój planujemy dwutorowo – przy sklepach Intermarche oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu. W tym roku otworzyliśmy stacje przy obwodnicy miejskiej w Grodzisku Wielkopolskim oraz przy drodze krajowej nr 15 w Trzebnicy – wyjaśnia Eliza Orepiuk-Szymura, kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów. Plan na 2014 r. zakłada uruchomienie ok. 10 stacji – zarówno przy sklepach, jak i w innych lokalizacjach.

– Żeby stacja mogła zaproponować klientowi niższe ceny, musi wynegocjować dobry kontrakt na zakup paliwa. Skuteczną pozycję przetargową daje jedynie duży wolumen sprzedaży – dodaje Urszula Cieślak.

Konkurencja nie śpi

Inne sieci również rozwijają się, i choć w nieco wolniejszym tempie, to jednak ten segment rynku staje się coraz wyraźniejszą konkurencją. Firmy nieoficjalnie przyznają jednak, że ekspansja stacji sklepowych uderza głównie w operatorów niezależnych, którzy mają ich coraz mniej. POPiHN podaje, że w pierwszym półroczu 2013 r. liczba niezależnych stacji skurczyła się o ok. 50, a w ostatnich latach ich liczba spada o ok. 100 rocznie.

– Sklepowe stacje mogą w najbliższych latach stać się jednym z głównych kierunków rozwoju rynku paliwowego – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu e-petrol.pl.

Dlatego ofertę rozbudowują także inne firmy. Łukoil od grudnia 2012 r. współpracuje z grupą Carrefour, której sklepy w systemie franczyzowym pojawiają się właśnie na stacjach tej sieci. Rosyjska firma ma w Polsce 115 stacji. Z kolei sieć Lidl regularnie dla swoich klientów organizuje promocje, podczas których można otrzymać kupony rabatowe na zakup paliwa na stacjach Shell.

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca