– Ceny paliw na stacjach sieci handlowych są niższe o ok. 5 groszy na litrze w porównaniu ze średnim poziomem krajowym. Jednak trzeba też zastrzec, że na rynkach lokalnych sytuacja może wyglądać inaczej – mówi Urszula Cieślak, analityk z BM Reflex.
Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że ilościowo udział takich stacji w rynku na koniec czerwca 2013 r. wynosił 2,5 proc. Jednak w ujęciu wartościowym jest on znacznie wyższy, a sklepowe stacje mogą kontrolować nawet 6–7 proc. sprzedaży paliw.
Nowy lider
Największą sieć sklepowych stacji prowadzi Intermarche. Pod znanym z supermarketów spożywczych logo działa już 45 stacji i firma wciąż otwiera nowe, a na pozycji wieloletniego lidera rynku zastąpiła grupę Carrefour. – Mamy 43 stacje, z których trzy są w pełni samoobsługowe. Na chwilę obecną nie są planowane inwestycje w nowe stacje – podaje biuro prasowe Carrefoura. Z kolei w tym roku zarządzane przez Grupę Muszkieterów Intermarche uruchomiło już cztery stacje, do końca grudnia zaś możliwy jest start jeszcze takiej samej liczby placówek. – Rozwój planujemy dwutorowo – przy sklepach Intermarche oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu. W tym roku otworzyliśmy stacje przy obwodnicy miejskiej w Grodzisku Wielkopolskim oraz przy drodze krajowej nr 15 w Trzebnicy – wyjaśnia Eliza Orepiuk-Szymura, kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów. Plan na 2014 r. zakłada uruchomienie ok. 10 stacji – zarówno przy sklepach, jak i w innych lokalizacjach.
– Żeby stacja mogła zaproponować klientowi niższe ceny, musi wynegocjować dobry kontrakt na zakup paliwa. Skuteczną pozycję przetargową daje jedynie duży wolumen sprzedaży – dodaje Urszula Cieślak.
Konkurencja nie śpi
Inne sieci również rozwijają się, i choć w nieco wolniejszym tempie, to jednak ten segment rynku staje się coraz wyraźniejszą konkurencją. Firmy nieoficjalnie przyznają jednak, że ekspansja stacji sklepowych uderza głównie w operatorów niezależnych, którzy mają ich coraz mniej. POPiHN podaje, że w pierwszym półroczu 2013 r. liczba niezależnych stacji skurczyła się o ok. 50, a w ostatnich latach ich liczba spada o ok. 100 rocznie.