Reklama

Przy sklepie paliwo tańsze o 5 gr na litrze

Dzięki niskim cenom sprzedają znacznie więcej benzyny, oleju i gazu niż konkurencja. Sieć Intermarche nowe stacje otwiera już nie tylko obok sklepów.

Publikacja: 19.08.2013 23:01

Liczba stacji systematycznie się kurczy. Duże sieci nadal rosną

Liczba stacji systematycznie się kurczy. Duże sieci nadal rosną

Foto: Rzeczpospolita

– Ceny paliw na stacjach sieci handlowych są niższe o ok. 5 groszy na litrze w porównaniu ze średnim poziomem krajowym. Jednak trzeba też zastrzec, że na rynkach lokalnych sytuacja może wyglądać inaczej – mówi Urszula Cieślak, analityk z BM Reflex.

Z danych Polskiej Organizacji Przemysłu i Handlu Naftowego (POPiHN) wynika, że ilościowo udział takich stacji w rynku na koniec czerwca 2013 r. wynosił 2,5 proc. Jednak w ujęciu wartościowym jest on znacznie wyższy, a sklepowe stacje mogą kontrolować nawet 6–7 proc. sprzedaży paliw.

Nowy lider

Największą sieć sklepowych stacji prowadzi Intermarche. Pod znanym z supermarketów spożywczych logo działa już 45 stacji i firma wciąż otwiera nowe, a na pozycji wieloletniego lidera rynku zastąpiła grupę Carrefour. – Mamy 43 stacje, z których trzy są w pełni samoobsługowe. Na chwilę obecną nie są planowane inwestycje w nowe stacje – podaje biuro prasowe Carrefoura. Z kolei w tym roku zarządzane przez Grupę Muszkieterów Intermarche uruchomiło już cztery stacje, do końca grudnia zaś możliwy jest start jeszcze takiej samej liczby placówek. – Rozwój planujemy dwutorowo – przy sklepach Intermarche oraz w miejscach o dużym natężeniu ruchu. W tym roku otworzyliśmy stacje przy obwodnicy miejskiej w Grodzisku Wielkopolskim oraz przy drodze krajowej nr 15 w Trzebnicy – wyjaśnia Eliza Orepiuk-Szymura, kierownik Dyrekcji Komunikacji i Informacji Grupy Muszkieterów. Plan na 2014 r. zakłada uruchomienie ok. 10 stacji – zarówno przy sklepach, jak i w innych lokalizacjach.

– Żeby stacja mogła zaproponować klientowi niższe ceny, musi wynegocjować dobry kontrakt na zakup paliwa. Skuteczną pozycję przetargową daje jedynie duży wolumen sprzedaży – dodaje Urszula Cieślak.

Konkurencja nie śpi

Inne sieci również rozwijają się, i choć w nieco wolniejszym tempie, to jednak ten segment rynku staje się coraz wyraźniejszą konkurencją. Firmy nieoficjalnie przyznają jednak, że ekspansja stacji sklepowych uderza głównie w operatorów niezależnych, którzy mają ich coraz mniej. POPiHN podaje, że w pierwszym półroczu 2013 r. liczba niezależnych stacji skurczyła się o ok. 50, a w ostatnich latach ich liczba spada o ok. 100 rocznie.

Reklama
Reklama

– Sklepowe stacje mogą w najbliższych latach stać się jednym z głównych kierunków rozwoju rynku paliwowego – mówi Jakub Bogucki, analityk rynku paliw serwisu e-petrol.pl.

Dlatego ofertę rozbudowują także inne firmy. Łukoil od grudnia 2012 r. współpracuje z grupą Carrefour, której sklepy w systemie franczyzowym pojawiają się właśnie na stacjach tej sieci. Rosyjska firma ma w Polsce 115 stacji. Z kolei sieć Lidl regularnie dla swoich klientów organizuje promocje, podczas których można otrzymać kupony rabatowe na zakup paliwa na stacjach Shell.

Biznes
Nieoficjalnie: Rząd Donalda Trumpa rozmawia o przejęciu udziałów w Intelu
Biznes
Anita Sowińska: Żadna apteka nie będzie zbierała pustych butelek
Biznes
Trump i Putin – Zachód ustala strategię, ustawa o plastiku, Włochy kontra Chiny
Biznes
37% emisji CO2 mniej: Coca-Cola HBC Polska i Kraje Bałtyckie prezentuje najnowsze wyniki ESG
Biznes
Ukrainie brakuje żołnierzy, nie sprzętu
Reklama
Reklama