Zmiany stawek dostępu do torów

O około 20 proc. spadną opłaty za przewóz towarów

Aktualizacja: 20.09.2013 11:39 Publikacja: 20.09.2013 02:58

Zmiany stawek dostępu do torów

Foto: Fotorzepa, Marian Zubrzycki

Zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowała propozycje nowego cennika za korzystanie z torów. W ciągu najbliższych dni propozycja powinna oficjalnie trafić do Urzędu Transportu Kolejowego, który cenniki zatwierdza.

Już wiadomo, że na zmianach skorzystają głównie przewoźnicy towarowi.

Taniej, ale...

Przewoźnicy na temat zmian wypowiadają się ostrożnie – wciąż analizują przedstawione zapisy. Wysokość stawki zależy od masy pociągu i kategorii linii, z jakiej korzysta.

2,4  mld zł zapłacili w 2012 roku przewoźnicy za korzystanie z torów

Szansę na największe oszczędności ma PKP Cargo. Rocznie będzie płacić z tytułu korzystania z torów ok. 1 mld zł.  Obniżka nie wpłynie jednak decydująco na wynik netto przewoźnika, skorzystają za to na niej klienci spółki. W przypadku znacznej części umów wysokość stawki za przejazd pociągu wpływa na to, ile zapłaci klient  PKP Cargo. Jeżeli obniżki  będą miały pozytywny wpływ na wynik netto spółki, to w opinii analityków może on wzrosnąć o ok. 5–10 proc. kwoty obniżki. W przypadku PKP Cargo byłoby to od ok. 50 mln zł do ok. 100 mln zł. –  Jestem bardzo zadowolony, że jedna z głównych barier rozwoju rynku kolejowego w Polsce została znacząco zniwelowana. W strategii Grupy PKP wskazywaliśmy, że kluczową kwestią dla całego rynku kolejowego są stawki dostępu do infrastruktury, których wysokość i nieprzewidywalność ograniczała możliwości rozwoju przewoźników działających w naszym kraju. To dobra wiadomość także dla PKP Cargo – mówi Jakub Karnowski, prezes grupy PKP i przewodniczący rady nadzorczej towarowego przewoźnika.

Pozostali przewoźnicy towarowi obecni na polskim rynku płacą za korzystanie z torów ok. 1 mld zł rocznie.

– Zmiany cennikowe w poszczególnych przedziałach masy brutto pociągów dla poszczególnych kategorii linii odpowiadają mniej więcej zapowiedziom PKP PLK, co oznacza spadek opłat o ok. 20 proc. – mówi Rafał Milczarski, prezes Związku Niezależnych Przewoźników Kolejowych. – Mimo wszystko nadal rozmijamy się z PKP co do interpretacji wyroku Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości. Naszym zdaniem obniżka powinna wynieść co najmniej 50 proc. W Niemczech koszty dostępu do infrastruktury są dwa razy niższe i nie widzimy powodu, dla którego w Polsce miałoby być odwrotnie. Niemniej jednak obecna obniżka to krok w dobrą stronę – podsumowuje Rafał Milczarski.

Mniejszy zysk pasażerskich

Opłaty za korzystanie z torów stanowią ok. 25 proc. kosztów PKP Intercity, czyli ok. 500 mln zł. – Wciąż analizujemy, jaki wpływ będzie miał nowy cennik na nasze  finanse – mówi Zuzanna Szopowska, rzeczniczka PKP Intercity. Według wstępnych ostrożnych szacunków pasażerski przewoźnik z Grupy PKP może zaoszczędzić  już od przyszłego roku nawet ok. 100  mln zł.  To może oznaczać, że znacznie szybciej niż pierwotnie szacowano, spółce uda się osiągnąć zysk netto na poziomie ok. 100 mln zł. W roku przyszłym zysk miał być bliski zeru, a w roku 2015 wynieść ok. 100 mln zł.

Więcej z kolei za uruchomienie części pociągów zapłaci należąca do 16 marszałków województw spółka Przewozy Regionalne – największy pasażerski przewoźnik kolejowy w Polsce. Opłata za przejazd szynobusów jednoczłonowych na liniach niezelektryfikowanych  wzrośnie od ok. 3,6 do 4,7 proc., dla szynobusów dwuczłonowych spadnie średnio o ok. 2,8 proc.

Średnia stawka pobierana od pociągów pasażerskich na liniach niezelektryfikowanych spadnie o ok. 10 proc., a od pociągów towarowych o ok. 15 proc. W przypadku linii zelektryfikowanych obniżka będzie wynosić odpowiednio ok. 21 proc. dla pociągów pasażerskich i niewiele ponad 22 proc. dla pociągów uruchamianych przez przewoźników towarowych.

masz pytanie, wyślij e-mail do autorki a.stefanska@rp.pl

Zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowała propozycje nowego cennika za korzystanie z torów. W ciągu najbliższych dni propozycja powinna oficjalnie trafić do Urzędu Transportu Kolejowego, który cenniki zatwierdza.

Już wiadomo, że na zmianach skorzystają głównie przewoźnicy towarowi.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?
Biznes
Zygmunt Solorz wydał oświadczenie. Zgaduje, dlaczego jego dzieci mogą być nerwowe
Biznes
Znamy najlepszych marketerów 2024! Lista laureatów konkursu Dyrektor Marketingu Roku 2024!
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Złote Spinacze 2024 rozdane! Kto dostał nagrody?