Zarządzająca kolejową infrastrukturą spółka PKP Polskie Linie Kolejowe opublikowała propozycje nowego cennika za korzystanie z torów. W ciągu najbliższych dni propozycja powinna oficjalnie trafić do Urzędu Transportu Kolejowego, który cenniki zatwierdza.
Już wiadomo, że na zmianach skorzystają głównie przewoźnicy towarowi.
Taniej, ale...
Przewoźnicy na temat zmian wypowiadają się ostrożnie – wciąż analizują przedstawione zapisy. Wysokość stawki zależy od masy pociągu i kategorii linii, z jakiej korzysta.
2,4 mld zł zapłacili w 2012 roku przewoźnicy za korzystanie z torów
Szansę na największe oszczędności ma PKP Cargo. Rocznie będzie płacić z tytułu korzystania z torów ok. 1 mld zł. Obniżka nie wpłynie jednak decydująco na wynik netto przewoźnika, skorzystają za to na niej klienci spółki. W przypadku znacznej części umów wysokość stawki za przejazd pociągu wpływa na to, ile zapłaci klient PKP Cargo. Jeżeli obniżki będą miały pozytywny wpływ na wynik netto spółki, to w opinii analityków może on wzrosnąć o ok. 5–10 proc. kwoty obniżki. W przypadku PKP Cargo byłoby to od ok. 50 mln zł do ok. 100 mln zł. – Jestem bardzo zadowolony, że jedna z głównych barier rozwoju rynku kolejowego w Polsce została znacząco zniwelowana. W strategii Grupy PKP wskazywaliśmy, że kluczową kwestią dla całego rynku kolejowego są stawki dostępu do infrastruktury, których wysokość i nieprzewidywalność ograniczała możliwości rozwoju przewoźników działających w naszym kraju. To dobra wiadomość także dla PKP Cargo – mówi Jakub Karnowski, prezes grupy PKP i przewodniczący rady nadzorczej towarowego przewoźnika.