Pierwsze przetargi na realizację inwestycji, które będą współfinansowane z dotacji unijnych przyznanych spółce PKP Polskie Linie Kolejowe na kolejne siedem lat, mają zostać ogłoszone dopiero w przyszłym roku.
– Przetargi będą ogłaszane w zależności od dostępności współfinansowania krajowego – mówi Remigiusz Paszkiewicz, prezes PKP PLK. – Postępowania są gotowe do ogłoszenia od razu, na większą skalę z przetargami ruszymy w 2015 roku – dodaje prezes spółki odpowiedzialnej za budowę i modernizację linii kolejowych.
Niewykluczone że jeszcze w tym roku rozpoczną się postępowania na studia wykonalności, tak by móc rozpocząć ogłaszanie przetargów jak tylko finansowanie obejmujące wkład krajowy zostanie zapewnione.
Większe środki
Jak informuje Remigiusz Paszkiewicz, spółka na swoje inwestycje w nadchodzących latach chce otrzymać jak najwięcej z unijnych dotacji, bo potrzeby sieci są ogromne.
Adam Zdziebło, wiceminister Rozwoju Regionalnego, informuje, że na inwestycje w transport w ramach rządowego programu Infrastruktura i Środowisko na lata 2014–2020 wstępnie zarezerwowano ok. 17,6 mld euro. Jeszcze nie wiadomo, jak ta kwota zostanie podzielona pomiędzy poszczególne gałęzie transportu. – Ponieważ ustalenia wciąż trwają, bardzo wstępnie szacujemy unijne dofinansowanie, jakie będziemy mieć do dyspozycji na nadchodzące lata na kwotę 5–6 mld euro, czyli ok. 21–25 mld zł. Warto dodać, że w obecnej perspektywie PLK ma w sumie do dyspozycji 36 mld zł, z czego ok. 18 mld zł stanowią środki unijne – mówi szef PKP PLK.