Wiedza Polaków o winie i kulturze winnej wciąż ogranicza się głównie do powielania stereotypów. Takie wnioski wynikają z badania, które w sierpniu zostało zrealizowane przez TNS Polska na zlecenie Lidl Polska.
Roczne spożycie wina w Polsce w 2012 r. wyniosło 100 mln litrów i według prognoz Euromonitor International, w 2017 r. ma przekroczyć 140 mln litrów.
Aż 8 na 10 Polaków przyznaje, że nasza wiedza o winie i kulturze jego picia jest niemal żadna, ponieważ nie mamy tradycji winnych, lub jest zupełnie podstawowa, ograniczona do znajomości kilku najważniejszych zasad. Tylko 1 proc. polskiego społeczeństwa twierdzi, że wiedza Polaków o winie i kulturze winnej jest specjalistyczna i bardzo rozległa, a 4 proc. sądzi, że jest na porównywalnym poziomie w stosunku do innych krajów.
Trudno nie uwierzyć srogiemu osądowi naszego stanu wiedzy na temat wina, bowiem jak wskazuje badanie, jedynie co dwudziesty Polak potrafi podać po jednej odmianie białych i czerwonych winorośli. Najczęściej wymieniane białe odmiany to Vermouth i Moscato, a czerwone to Cabernet i Merlot.
Dobre wino według pełnoletniego Polaka
Dobre wino dla 24 proc. Polaków to takie, które rekomenduje specjalista. Dwoma kolejnymi kryteriami jest cena. Tyle tylko, że w tym temacie hołdujemy skrajnie różnym opiniom. Na 22 proc. Polaków, którzy twierdzą, że im wino jest droższe, tym jest lepsze, przypada niemal tyle samo osób (20 proc.), według których dobre wino kosztuje między 10 a 20 zł. Inne atrybuty dobrego wina wskazywane przez Polaków to także: zaznaczony region pochodzenia (16 proc.), wyraźnie zaznaczona odmiana winogron (10 proc.), słodki smak (9 proc.; zdecydowana większość kobiet), atrakcyjnie wyglądająca etykieta (8 proc.), wysoka zawartość alkoholu (6 proc.), sprzedaż w drewnianej skrzyneczce (4 proc.; głównie wabik dla panów).