Toyota nadal liderem sprzedaży

Japoński koncern motoryzacyjny utrzymał po 9 miesiącach przewagę nad General Motors i Volkswagenem w sprzedaży samochodów na świecie, a w dodatku spodziewa się rekordowego zysku

Publikacja: 29.10.2013 16:18

Toyota nadal liderem sprzedaży

Foto: Bloomberg

Grupa trzech marek Toyota, Daihatsu i Hino zwiększyła sprzedaż na świecie o 0,1 proc. do 7,412 mln pojazdów, bo dobry rynek w USA zrównoważył zwolnienie tempa w Tajlandii i Chinach. W całym roku grupa liczy na zwiększenie sprzedaży o 2 proc. do 9,96 pojazdów.

W tym samym czasie General Motors zwiększył sprzedaż o 4,6 proc. do 7,025 mln, a Volkswagen o 4,8 proc. do 4,03 mln, ale bez Scanii (56 220 sztuk) i MAN. Obie te marki dodają zwykle do bilansu 200 tys. pojazdów w całym roku.

Japończycy odzyskali pierwsze miejsce na świecie w 2012 r., po spadku na trzecie w 2011 r. za GM i Volkswagenem, na skutek konsekwencji trzęsienia ziemi i tsunami w Japonii i długotrwałej powodzi w  Tajlandii. Wcześniej byli liderami w latach 2008-10.

Analitycy spodziewają się zysku operacyjnego Toyoty w wysokości 2,4 bln jenowi (24,7 mld dolarów) w roku kończącym się 31 marca, większego od rekordowych 2,27 bln w roku do marca 2008, bo słabszy jen sprzyja teraz eksportowi.

Sama grupa liczy na zysk kwartalny w wysokości 616,5 mln jenów, niemal dwukrotnie wyższy niż przed rokiem.

We wrześniu jej sprzedaż zwiększyła się o 6,3 proc. do 832 tys. samochodów. Eksport do Stanów wzrósł o 9 proc. do 53 130, głównie dzięki popytowi na RAV4 i Lexus IS.

W Tajlandii, największym rynku w Azji Płd.-Wsch. sprzedaż maleje po zakończeniu rządowego programu zachęt przy kupowaniu pierwszego samochodu . We wrześniu sprzedaż zmalała o 33 proc. do 31 tys., a w III kwartale o 30 proc. do 96 tys.

W Chinach firma odczuwa w dalszym ciągu skutki napięcia w stosunkach dyplomatycznych z powodu sporu terytorialnego.

Grupa trzech marek Toyota, Daihatsu i Hino zwiększyła sprzedaż na świecie o 0,1 proc. do 7,412 mln pojazdów, bo dobry rynek w USA zrównoważył zwolnienie tempa w Tajlandii i Chinach. W całym roku grupa liczy na zwiększenie sprzedaży o 2 proc. do 9,96 pojazdów.

W tym samym czasie General Motors zwiększył sprzedaż o 4,6 proc. do 7,025 mln, a Volkswagen o 4,8 proc. do 4,03 mln, ale bez Scanii (56 220 sztuk) i MAN. Obie te marki dodają zwykle do bilansu 200 tys. pojazdów w całym roku.

Biznes
Pierwsze trzy śmigłowce AH-64D Apache w Wojsku Polskim
Biznes
Unia Europejska na półmetku cyfrowej dekady. Są zalecenia dla Polski
Biznes
Iran chce pokoju. LOT stawia na Airbusa. Polskie firmy płacą na czas
Biznes
Najmniejsze firmy zalegają ze spłatą 5,5 mld zł
Materiał Promocyjny
Bank Pekao nagrodzony w konkursie The Drum Awards for Marketing EMEA za działania w Fortnite
Biznes
Pięć powodów, dlaczego obrona w Izraelu jest skuteczniejsza od tej w Ukrainie