Sprzedaż pod własnymi markami jest oczkiem w głowie również innych dystrybutorów, bo marże w tym biznesie są daleko większe niż w sprzedaży towarów innych producentów. Action chwali się, że w tym roku sprzedał już 80 tys. tabletów pod marką Pentagram, które trafiły m.in. do operatorów telekomunikacyjnych. Tablety pod marką Colorovo sprzedaje też ABC Data. Wszyscy dystrybutorzy mają też własne marki materiałów eksploatacyjnych do drukarek.
Przedstawiciele hurtowników wierzą, że również IV kw., który w branży IT jest okresem żniw, będzie bardzo udany. Dlatego jesienią ABC Data i Action podniosły prognozy finansowe na 2013 r. Całoroczne wyniki wymienionych firm, a także AB i Komputronika, mają być rekordowe w historii.
Paweł Szpigiel
analityk DI BRE Banku Rynek dystrybucji sprzętu IT w Polsce jest bardzo konkurencyjny. Dlatego firmy szukają nowych źródeł przychodów poprzez wzrost sprzedaży eksportowej. Wprowadzają też do oferty nowe produkty, jak sprzęt AGD i zabawki oraz stawiają na marki własne. Rosnące zyski to pochodna większych obrotów oraz efekt ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, które rosną wolniej niż przychody. Przy tak dużej skali działalności, jaką mają najwięksi dystrybutorzy, kluczową sprawą jest zarządzanie kapitałem obrotowym. Wyraźnie widać, że firmy dokładają dużych starań, żeby maksymalnie skracać cykle rotacji gotówki i generować jak największe przepływy z działalności operacyjnej. Dystrybutorom pomagają też niskie stopy procentowe oraz efektywna logistyka.
Rynek sprzętu IT rośnie powoli
Polski rynek informatyczny był w 2012 r. wart 31,5 mld zł, z tego rynek sprzętu IT był wyceniany na 18 mld zł. Prognozy na bieżący i przyszły rok, mimo ożywienia gospodarczego, zakładają wzrost wartości całego krajowego rynku IT o ledwie kilka procent. To oznacza, że nasz rynek nie będzie się różnił w tempie rozwoju od światowego rynku IT. Według analityków firmy badawczej Gartner w 2014 r. jego wartość sięgnie 3,8 bln dol., co oznaczało będzie 3,6-proc. wzrost w porównaniu z bieżącym rokiem. Polski rynek hurtowej sprzedaży komputerów i elektroniki wyróżnia się zdecydowanie na tle innych rynków Starego Kontynentu tym, że wszyscy trzej czołowi gracze to firmy lokalne, których właścicielami jest rodzimy kapitał. AB, ABC Data i Action kontrolują wspólnie sporo ponad połowę rynku. Jeszcze niedawno po piętach deptała im TechData, która jednak straciła udziały w rynku i przechodzi gruntowną restrukturyzację. Wiodący dystrybutorzy nie ukrywają, że ich mocna pozycja rynkowa to m.in. efekt wprowadzenia do oferty produktów pod markami własnymi, ale przede wszystkim bardzo szerokiego portfolio produktów, w tym mobilnych. Szczególnie dużym wzięciem w ostatnim czasie cieszą się smartfony i tablety, które wypierają z rynku notebooki, nie mówiąc o komputerach stacjonarnych. W Polsce w 2012 r. sprzedano 880 tys. tabletów. Prognozy na bieżący rok zakładały wzrost sprzedaży do 1,8 mln sztuk. Coraz częściej słychać jednak głosy, że były to zbyt ostrożne założenia, a ostateczne wyniki będą daleko lepsze, m.in. dzięki temu, że ceny tego typu urządzeń mocno spadły, przez co ich dostępność znacząco wzrosła.