Dystrybutorzy IT na fali wznoszącej

Najwięksi polscy hurtowi sprzedawcy elektroniki i komputerów dzięki bardzo dobrej logistyce coraz śmielej wychodzą także za granicę.

Publikacja: 29.11.2013 04:44

Dystrybutorzy IT na fali wznoszącej

Foto: sxc.hu

Czołowi krajowi dystrybutorzy sprzętu IT od kilku kwartałów imponują tempem wzrostu sprzedaży daleko większym niż tempo rozwoju całego rynku IT.

Przychody wrocławskiego AB tylko w III kwartale były o 12 proc. większe niż rok wcześniej. ABC Data zwiększyła obroty o 36 proc., a Action o 37,8 proc.

Liderów tego rynku przebił Komputronik, który w przeciwieństwie do konkurentów zajmuje się również sprzedażą detaliczną. Przychody firmy w poprzednim kwartale były aż o prawie 75 proc. większe niż rok wcześniej.

Dynamiczny wzrost sprzedaży szedł w parze ze wzrostem zysków. AB w poprzednim kwartale zarobiło netto 13 mln zł, czyli 40 proc. więcej niż rok wcześniej. ABC Data poprawiła zarobek o 180 proc., do 14 mln zł. Action zwiększył zysk o 25,6 proc., a Komputronik zarobił 6 mln zł, wobec 4 mln zł straty rok temu.

Skokowa poprawa wyników miała istotny wpływ na wyceny rynkowe dystrybutorów, których akcje notowane są na warszawskiej giełdzie. Od początku roku papiery AB podrożały już o 65 proc., ABC Daty o 110 proc., Action o 130 proc., a Komputronika o 70 proc.

Przedstawiciele firm nie ukrywają, iż to, że ich sprzedaż rośnie w kilkudziesięcioprocentowym tempie, to w głównej mierze efekt agresywnego wejścia na rynki zagraniczne.

Pionierem było tu Action. Firma wykonała zresztą kolejny krok w tym kierunku, kiedy kupiła latem aktywa po niemieckim dystrybutorze Devil (jeden z największych graczy na tamtejszym rynku), który wpadł w kłopoty finansowe.

Piotr Bieliński, prezes Action, podkreśla jednak, że spółka bardzo dobrze radzi sobie też na rodzimym podwórku. Przypomina, że w III kw. Action zwiększył przychody na polskim rynku o 28,7 proc. i zdystansował o kilka długości krajowych konkurentów.

– To efekt intensywnej pracy nad rozwojem wszystkich kanałów sprzedażowych. Stale rozszerzamy portfolio produktowe, podpisujemy nowe umowy z kluczowymi producentami, jesteśmy aktywni na polu przetargów i sprzedaży korporacyjnej – mówi Bieliński.

Szczególnie agresywna w zdobywaniu zagranicznych rynków była ABC Data, która nie ukrywa, że chce stać się liderem rynku w całej Europie Środkowo-Wschodniej. W pierwszych trzech kwartałach sprzedaż eksportowa stanowiła już 48 proc. obrotów firmy. W tym czasie sprzedaż krajowa wzrosła tylko o 8 proc.

– Rynek polski powiększył się w tym czasie o 1–2 proc. – stwierdza Norbert Biedrzycki, prezes ABC Daty.

Imponować może też tempo wzrostu sprzedaży eksportowej Komputronika. Wyniosło, w dwóch poprzednich kwartałach, aż o 156 proc.

– Moglibyśmy sprzedawać jeszcze więcej za granicą, gdyby nie brak środków obrotowych – mówi Wojciech Buczkowski, prezes poznańskiej spółki.

Jego zdaniem to, że polskie spółki tak skutecznie rozpychają się poza Polską, wynika z faktu, że w naszym kraju sprzęt IT jest sprzedawany (przez producentów) najtaniej w Europie. Deklaruje, że wkrótce Komputronik zajmie się samodzielną (przez Internet) sprzedażą w Niemczech o raz uruchomi rosyjskojęzyczną wersję swojego e-sklepu.

– Klienci z Białorusi odpowiadają za 3 proc. ruchu na naszej stronie internetowej. Chcemy im ułatwić zakupy, które będą mogli odbierać w specjalnie uruchomionych tuż przy wschodniej granicy placówkach agencyjnych – oświadcza.

Razem ze sprzedażą dystrybutorzy sprzętu IT dynamicznie zwiększają też zyski. – Praca nad zyskownością naszego biznesu jest dla nas absolutnym priorytetem od kilku kwartałów – mówi Andrzej Przybyło, prezes AB.

Kierowana przez niego spółka w III kw. zwiększyła zarobek o 40 proc., do 13 mln zł. Jego zdaniem wzrost zysków to zasługa dywersyfikacji i poszerzania oferty produktowej o towary pozwalające generować wyższe marże oraz oferowania produktów z tzw. wartością dodaną (usługami). AB niedawno kupiło też sklep handlujący zabawkami. Reaktywowało też markę Optimus.

Sprzedaż pod własnymi markami jest oczkiem w głowie również innych dystrybutorów, bo marże w tym biznesie są daleko większe niż w sprzedaży towarów innych producentów. Action chwali się, że w tym roku sprzedał już 80 tys. tabletów pod marką Pentagram, które trafiły m.in. do operatorów telekomunikacyjnych. Tablety pod marką Colorovo sprzedaje też ABC Data. Wszyscy dystrybutorzy mają też własne marki materiałów eksploatacyjnych do drukarek.

Przedstawiciele hurtowników wierzą, że również IV kw., który w branży IT jest okresem żniw, będzie bardzo udany. Dlatego jesienią ABC Data i Action podniosły prognozy finansowe na 2013 r. Całoroczne wyniki wymienionych firm, a także AB i Komputronika, mają być rekordowe w historii.

Paweł Szpigiel

analityk DI BRE Banku Rynek dystrybucji sprzętu IT w Polsce jest bardzo konkurencyjny. Dlatego firmy szukają nowych źródeł przychodów poprzez wzrost sprzedaży eksportowej. Wprowadzają też do oferty nowe produkty, jak sprzęt AGD i zabawki oraz stawiają na marki własne. Rosnące zyski to pochodna większych obrotów oraz efekt ścisłej kontroli kosztów sprzedaży i ogólnego zarządu, które rosną wolniej niż przychody. Przy tak dużej skali działalności, jaką mają najwięksi dystrybutorzy, kluczową sprawą jest zarządzanie kapitałem obrotowym. Wyraźnie widać, że firmy dokładają dużych starań, żeby maksymalnie skracać cykle rotacji gotówki i generować jak największe przepływy z działalności operacyjnej. Dystrybutorom pomagają też niskie stopy procentowe oraz efektywna logistyka.

Rynek sprzętu IT rośnie powoli

Polski rynek informatyczny był w 2012 r. wart 31,5 mld zł, z tego rynek sprzętu IT był wyceniany na 18 mld zł. Prognozy na bieżący i przyszły rok, mimo ożywienia gospodarczego, zakładają wzrost wartości całego krajowego rynku IT o ledwie kilka procent. To oznacza, że nasz rynek nie będzie się różnił w tempie  rozwoju od światowego rynku IT. Według analityków firmy badawczej Gartner w 2014 r. jego wartość sięgnie 3,8 bln dol., co oznaczało będzie 3,6-proc. wzrost w porównaniu z bieżącym rokiem. Polski rynek hurtowej sprzedaży komputerów i elektroniki wyróżnia się zdecydowanie na tle innych rynków Starego Kontynentu tym, że wszyscy trzej czołowi gracze to firmy lokalne, których właścicielami jest rodzimy kapitał. AB, ABC Data i Action kontrolują wspólnie sporo ponad połowę rynku. Jeszcze niedawno po piętach deptała im TechData, która jednak straciła udziały w rynku i przechodzi gruntowną restrukturyzację. Wiodący dystrybutorzy nie ukrywają, że ich mocna pozycja rynkowa to m.in. efekt wprowadzenia do oferty produktów pod markami własnymi, ale przede wszystkim bardzo szerokiego portfolio produktów, w tym mobilnych. Szczególnie dużym wzięciem w ostatnim czasie cieszą się smartfony i tablety, które wypierają z rynku notebooki, nie mówiąc o komputerach stacjonarnych. W Polsce w 2012 r. sprzedano 880 tys. tabletów. Prognozy na bieżący rok zakładały wzrost sprzedaży do 1,8 mln sztuk. Coraz częściej słychać jednak głosy, że były to zbyt ostrożne założenia, a ostateczne wyniki będą daleko lepsze, m.in. dzięki temu, że ceny tego typu urządzeń mocno spadły, przez co ich dostępność znacząco wzrosła.

Czołowi krajowi dystrybutorzy sprzętu IT od kilku kwartałów imponują tempem wzrostu sprzedaży daleko większym niż tempo rozwoju całego rynku IT.

Przychody wrocławskiego AB tylko w III kwartale były o 12 proc. większe niż rok wcześniej. ABC Data zwiększyła obroty o 36 proc., a Action o 37,8 proc.

Pozostało 95% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca