PLL LOT nie wystąpi do końca czerwca o pomoc publiczną

Polskie Linie Lotnicze LOT nie wystąpią do końca czerwca br. o drugą transzę pomocy publicznej - poinformował prezes spółki Sebastian Mikosz. Ocenił, że firma wychodzi na prostą i poprawia wyniki finansowe.

Publikacja: 21.01.2014 14:43

PLL LOT nie wystąpi do końca czerwca o pomoc publiczną

Foto: Bloomberg

– Naszym celem na ten rok jest powrót do rentowności i dodatni wynik operacyjny na koniec 2014 r. – powiedział wczoraj na spotkaniu z dziennikarzami prezes LOT Sebastian Mikosz.

– Bardzo chciałbym o tej porze za rok poinformować, że osiągnęliśmy rentowność, ale jest to ogromne wyzwanie, gdyż mamy ograniczenia związane z restrukturyzacją. Ale koniunktura w światowym lotnictwie się poprawia, więc i LOT na niej skorzysta – dodał.

Przyznał, że firma wciąż negocjuje z Brukselą. – Nasza restrukturyzacja zakończy się w październiku 2015 r. Od tego czasu będziemy mogli już się rozwijać. Problem więc polega na przetrwaniu w jak najlepszej kondycji tego ponad półtora roku – mówił szef LOT.

Na początku listopada 2013 r. Komisja Europejska wszczęła szczegółowe postępowanie, aby ocenić, czy przyznanie LOT 804 mln zł (ok. 200 mln euro) wsparcia restrukturyzacyjnego było zgodne z unijnymi zasadami pomocy państwa. Jak pisaliśmy wczoraj, w Brukseli nieoficjalnie się mówi, że KE jest do pomocy dla LOT nastawiona negatywnie.

– Nie mam żadnych przesłanek, by uważać, że Komisja wyda negatywną opinię. Nie mam też żadnych pozytywnych sygnałów – powiedział Mikosz. Nie chciał odnieść się do tego, czy KE jest LOT-owi przyjazna, czy nie. – To nie jest ciało, które kieruje się uczuciami, tylko procedurami i formalnym procesem. Z formalnego punktu widzenia Komisja postępuje dokładnie tak, jak powiedziała, że postąpi – dodał.

„W dobrą stronę"

Teraz spółka powinna utrzymać tempo restrukturyzacji i wzmocnić uzyskane efekty. – Zdecydowanie lepsze wyniki od zakładanych potwierdzają, że idziemy w dobrą stronę – podkreślił Mikosz. LOT musi więc utrzymać płynność finansową i wzmocnić efekty restrukturyzacji poprzez wprowadzenie usług przynoszących dodatkowe przychody.

– Oczekuję, że w lutym, a w każdym razie nie później niż w I kwartale, Komisja Europejska opublikuje decyzję o otwarciu kolejnego etapu postępowania, wraz ze streszczeniem naszego planu restrukturyzacji – mówił Mikosz.

Zapowiedział jednocześnie, że ostatnia pula odpowiedzi na pytania Komisji zostanie wysłana przed 31 stycznia. Poprzedni pakiet informacyjny spółka wysłała 10 stycznia. – To bardzo żmudny proces. Prezes Air Malta, który przechodził przez takie postępowanie, mówił mi, że wysłał do Brukseli ponad 3 tys. stron informacji w formacie A4 – wskazał Mikosz.

Linia ostro negocjuje umowę z Eurolotem, który ma dowozić pasażerów do centrum przesiadkowego w Warszawie. – Jesteśmy na dobrej drodze do porozumienia i potrzebujemy jeszcze kilku dni, by dograć ostateczny kształt, ale uważam, że się dogadamy, bo to nasz wspólny interes – ocenił Mikosz.

Nie ukrywał też, że jest pozytywnie nastawiony do idei powstania Polskiego Holdingu Lotniczego, ale jak dodał „w żadnym jednak wypadku nie jest to dla nas jakikolwiek „plan B".

W podobnym tonie wypowiedział się dla „Rz" wiceminister skarbu Rafał Baniak. – Holding nie będzie lekarstwem na kłopoty LOT. Spółka musi samodzielnie dokończyć restrukturyzację – stwierdził.

Właściciel musi pomóc

– Z pomocy właścicieli korzystają linie na całym świecie. Tyle że akurat w Europie warunki jej udzielania są wyjątkowo ostre i o zgodę na skorzystanie z publicznych pieniędzy jest bardzo trudno – mówi „Rz" Tony Tyler, dyrektor generalny Międzynarodowego Zrzeszenia Przewoźników Powietrznych (IATA).

– Natomiast gdy chodzi o publiczne pieniądze, to jeśli państwo nie było w stanie sprywatyzować linii, kiedy byli chętni inwestorzy, to właśnie państwo powinno znaleźć sposób na dofinansowanie – dodaje szef IATA.

Zdaniem Tylera tak właśnie robią rządy w krajach, w których linie należą do państwa. Linia prywatna jest w lepszej sytuacji, bo zgłasza się do swoich akcjonariuszy. – Ale żadne pieniądze nie pomogą, jeśli linia sama nie będzie w stanie naprawić biznesu. Rozumiem, że nie jest to przypadek LOT – podkreślił Tyler.

• Wczorajsza konferencja LOT była poświęcona nowym produktom przewoźnika (m.in. otwarciu nowej poczekalni dla najwyższych klas podróży) i promocjom zaplanowanym z okazji 85-lecia istnienia linii – choćby czterem pakietom biletów po niższych cenach.

Opinia dla „Rz"

Adrian Furgalski Zespół Doradców Gospodarczych TOR

Trudno o szczegółową ocenę bez pełnej wiedzy o tym, jakie zastrzeżenia Bruksela ma wobec LOT. Nie można nie zauważyć, że działania urzędników wobec naszego przewoźnika są bardzo na rękę Lufthansie. Gdyby KE nakazała zwrot pomocy publicznej, dla LOT-u byłby to praktycznie koniec. Jednakże utworzenie Polskiego Holdingu Lotniczego i koncepcja konsolidacji LOT z Portami Lotniczymi nie wygląda źle. Chociaż diabeł tkwi w szczegółach. Podmiot będący operatorem Okęcia musiałby zostać wydzielony z holdingu, by zapewnić neutralność względem innych linii. W takim kształcie holdingu rolą PPL byłoby wspieranie LOT, ale trzeba pamiętać, że PPL realizują duży program inwestycyjny. Poza tym LOT podlega resortowi skarbu, a PPL resortowi infrastruktury i rozwoju regionalnego – wypracowanie wspólnego planu zabierze więc nieco czasu.

– Naszym celem na ten rok jest powrót do rentowności i dodatni wynik operacyjny na koniec 2014 r. – powiedział wczoraj na spotkaniu z dziennikarzami prezes LOT Sebastian Mikosz.

– Bardzo chciałbym o tej porze za rok poinformować, że osiągnęliśmy rentowność, ale jest to ogromne wyzwanie, gdyż mamy ograniczenia związane z restrukturyzacją. Ale koniunktura w światowym lotnictwie się poprawia, więc i LOT na niej skorzysta – dodał.

Pozostało 92% artykułu
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Do 300 zł na święta dla rodziców i dzieci od Banku Pekao
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?