Więcej firm stawia na innowacje i rozwój za granicą

Polscy szefowie nie boją się już globalnego kryzysu i rzadziej chcą ciąć koszty. Zamiast tego myślą o ekspansji na nowych rynkach i o rozwoju nowych produktów.

Publikacja: 23.01.2014 09:46

Już co piąty polski prezes widzi teraz szanse rozwoju swej firmy w globalizacji, a przynajmniej europeizacji. To spory wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, gdy takie możliwości dostrzegał co ósmy z szefów – wynika z najnowszej edycji badania CEO Survey, które firma PwC prowadzi wśród menedżerów dużych firm na świecie.

Badanie zrealizowane pod koniec ubiegłego roku objęło 1344 szefów w 68 krajach, w tym czterdziestu w Polsce (spółek z Listy 500 „Rz").  – Przez lata narzekaliśmy, że polskie firmy nie doceniają szans, jakie daje im zagraniczna ekspansja. Teraz to się zmienia – podkreśla prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC, komentując wyniki ankiety.

Jak z niej wynika, zainteresowanie wejściem na zagraniczne rynki jest u nas większe niż w skali świata,  gdzie deklaruje je 14 proc. szefów. Zdaniem prof. Orłowskiego może się do tego przyczyniać krytyczna ocena perspektyw rozwojowych własnej branży. Choć aż 85 proc. polskich prezesów (podobnie jak na świecie) przewiduje poprawę wyników swej firmy w tym roku, to ponad połowa nie oczekuje tego wzrostu swego w kraju.

Gdzie więc będą się kierować? Przede wszystkim na rynki strefy euro, z Niemcami na czele, oraz  do Europy Środkowej,  choć rośnie też znaczenie bardziej odległych krajów, jak Turcja czy Chiny.

Jeszcze częściej niż w zagranicznej ekspansji polscy szefowie upatrują szans rozwoju swych firm w opracowaniu nowych produktów lub usług. Już ponad jedna trzecia prezesów docenia możliwości rozwoju poprzez takie innowacje – to niewiele mniej niż w skali świata (35 proc.) i ponad dwukrotnie więcej niż przed rokiem, gdy zalety nowych produktów lub usług doceniał co ósmy szef.

Być może część z nich będzie związana z nowymi technologiami, tym bardziej że w Polsce (podobnie jak na świecie) ponad 80 proc. menedżerów ocenia, iż w najbliższych latach decydujący wpływ na prowadzenie biznesu będzie miał właśnie postęp technologiczny.

Do realizacji planów rozwoju przez innowacje czy ekspansję zagraniczną potrzeba ludzi o odpowiednich kwalifikacjach. Polscy szefowie zaczynają się już poważnie obawiać o dostępność pracowników o kluczowych  umiejętnościach. O ile przed rokiem takie obawy zgłaszało 37 proc. prezesów, o tyle obecnie jest to już 55  proc. badanych. Na świecie ten problem niepokoi 63 proc. szefów.

Wraz z optymizmem rosną też chęci do zwiększania zatrudnienia. Na ten rok  wzrost zapowiada w tym obszarze 43 proc. polskich menedżerów. Jednocześnie  są mniej chętni do restrukturyzacji kosztów – o ile w ubiegłym roku przymierzało się do tego 75 proc. szefów, o tyle teraz 60 proc.

—a.b.

PwC

Już co piąty polski prezes widzi teraz szanse rozwoju swej firmy w globalizacji, a przynajmniej europeizacji. To spory wzrost w porównaniu z poprzednim rokiem, gdy takie możliwości dostrzegał co ósmy z szefów – wynika z najnowszej edycji badania CEO Survey, które firma PwC prowadzi wśród menedżerów dużych firm na świecie.

Badanie zrealizowane pod koniec ubiegłego roku objęło 1344 szefów w 68 krajach, w tym czterdziestu w Polsce (spółek z Listy 500 „Rz").  – Przez lata narzekaliśmy, że polskie firmy nie doceniają szans, jakie daje im zagraniczna ekspansja. Teraz to się zmienia – podkreśla prof. Witold Orłowski, główny doradca ekonomiczny PwC, komentując wyniki ankiety.

Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Polski rynek akcji – optymistyczne prognozy na 2025 rok
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Eksport polskiego uzbrojenia ma być prostszy
Biznes
Jak skutecznie chronić rynek Unii Europejskiej
Biznes
„Rzeczpospolita” o perspektywach dla Polski i świata w 2025 roku
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Czy Polacy przestają przejmować się klimatem?