Toruń przejął dworzec kolejowy

Obiekty głównego dworca kolejowego przejęły w piątek z rąk PKP władze Torunia. W ciągu dwóch lat zostaną gruntownie zmodernizowane.

Publikacja: 31.01.2014 15:03

Red

- To prawdziwie historyczna chwila, gdyż przejmujemy fragment historii miasta – powiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia. Jak zaznaczył, miasto musi uporać się z rewitalizacją w ciągu dwóch lat, by skorzystać z funduszy unijnych. Prace trzeba prowadzić tak, by obiekt zachował pełną wartość historyczną.

- Jest to jak dotąd największy dworzec w Polsce przekazywany przez PKP samorządowi, a przekazaliśmy ich już 84 - powiedział  Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku. Dworzec należał dotychczas do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych, gdyż pojawiła się szansa na rewitalizację dworca w ramach projektu tworzenia w Kujawsko-Pomorskiem kolei aglomeracyjnej "BiT City".

Miasto nieodpłatnie otrzymało prawa użytkowania wieczystego budynku stacyjnego dworca Toruń Główny, budynku centrali telefonicznej, szaletu publicznego i budynku administracyjnego.Wszystko, co na stacji Toruń Główny jest związane z ruchem pociągów, pozostało w gestii PKP.

Zgodnie z rozstrzygniętym w ubiegłym roku przetargiem rewitalizacja dworca będzie kosztowała 43,5 mln zł, z czego prawie 69 proc. zostanie dofinansowane ze środków Unii Europejskiej. Prace budowlane mają się zakończyć pod koniec lipca 2015 r.

Prawą ręką za lewe...dworce

W Toruniu dworzec będzie gminy, ale kasy biletowe  nadal pozostaną w gestii PKP.  Tory z pociągami również, ale już szalet stanie się gminny.  Dworzec zyska pewnie na uroku, bo Unia ma wyłożyć ponad 40 mln zł, ale tzw. stosunki własnościowe zagmatwają  się znacznie. Budynek samorządowy, część wyposażenia PKP, odpowiedzialność rozmyta...

Dlaczego tak się dzieje? Dlatego, że są do m.in. wykorzystania tak „dedykowane" pieniądze unijne, że kasa dostępna jest tylko dla samorządów.  Stąd  pomysł , by dworzec stał się miejski, pozostając wszakże kolejowym.  Swego czasu było w Polsce sporo narzekań, że nie umiemy szybko i skutecznie wykorzystać  finansowego wsparcia, jakie proponowała Unia. Od tamtej pory sporo się nauczyliśmy – umiemy sprytnie wykorzystywać tę kasę. Tylko czasem powstają w tym celu konstrukcje aż tak piętrowe i skomplikowane, że trudno je zrozumieć.

No i mamy nową modę – już 85 dworców w Polsce jest  kolejowo-gminnych.

Krzysztof  Krubski

- To prawdziwie historyczna chwila, gdyż przejmujemy fragment historii miasta – powiedział Michał Zaleski, prezydent Torunia. Jak zaznaczył, miasto musi uporać się z rewitalizacją w ciągu dwóch lat, by skorzystać z funduszy unijnych. Prace trzeba prowadzić tak, by obiekt zachował pełną wartość historyczną.

- Jest to jak dotąd największy dworzec w Polsce przekazywany przez PKP samorządowi, a przekazaliśmy ich już 84 - powiedział  Tomasz Czabański, dyrektor Oddziału Gospodarowania Nieruchomościami PKP w Gdańsku. Dworzec należał dotychczas do PKP. W grudniu 2012 r. miasto wystąpiło z wnioskiem o nieodpłatne nabycie prawa użytkowania wieczystego gruntów oraz praw z nim związanych, gdyż pojawiła się szansa na rewitalizację dworca w ramach projektu tworzenia w Kujawsko-Pomorskiem kolei aglomeracyjnej "BiT City".

Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca