Motoryzacja już przyspiesza

Globalne koncerny samochodowe szykują się do przejęć i nowych inwestycji

Publikacja: 28.02.2014 13:54

Motoryzacja już przyspiesza

Foto: Bloomberg

Ministerstwo Gospodarki jest na finiszu rozmów w sprawie dużej inwestycji firmy motoryzacyjnej w Polsce. Dzięki niej w kraju montowanych będzie 100 tys. samochodów – zapowiedział wczoraj wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. Nie zdradził, o jakiego producenta chodzi, ale nieoficjalnie wiadomo, że jest to Volkswagen. Ma wybudować w okolicach Poznania fabrykę samochodów dostawczych Crafter. Przy produkcji auta pracowałoby co najmniej 3 tys. osób. Inwestycja pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia w otoczeniu fabryki – u poddostawców i firm obsługujących – może nawet 2–3-krotny.

Wczoraj w Berlinie miała przebywać wiceminister gospodarki Ilona Antoniszyn-Klik. Oficjalne ogłoszenie przez Volkswagena decyzji o budowie spodziewane jest najpóźniej w marcu.

Budując fabrykę Craftera w Polsce, niemiecki koncern liczy na kilkakrotnie niższe niż w Niemczech koszty pracy i dobre perspektywy gospodarcze. Z raportu KPMG „Global Automotive Retail Market" wynika, że najbliższe lata mają przynieść wzrost światowego rynku samochodów osobowych i dostawczych średnio o 5,1 proc. rocznie, do 118 mln sztuk w 2020 roku.

Lepsze perspektywy dla branży motoryzacyjnej potwierdza także ósmy Barometr Nastrojów Menedżerów Firm Sektora Motoryzacyjnego firmy doradczej EY. Badanie, do którego wyników dotarła „Rz", zostało przeprowadzone wśród 1600 TOP menedżerów z różnych branż w 72 krajach świata. Połowa badanych to tzw. C-level – czyli prezesi, dyrektorzy finansowi lub inni członkowie zarządów.

Aż 61 proc. ankietowanych przedstawicieli 173 firm z branży motoryzacyjnej zadeklarowało chęć rozwoju swojego biznesu i jest to najwyższy wynik od dwóch lat. W ciągu roku znacznie zwiększyła się liczba transakcji kapitałowych w sektorze, co spowodowało zwiększenie apetytu na dalsze fuzje i przyjęcia. Jak deklaruje 38 proc. menedżerów zajmujących się przejęciami, strumień inwestycji będzie skierowany na rynki wschodzące: Indie, Brazylię i Chiny.

61 proc. szefów koncernów motoryzacyjnych twierdzi, że sytuacja w globalnej gospodarce się poprawia, a 27 proc. wskazuje, że jest stabilna. Przyczyną wzrostu optymizmu menedżerów jest poprawa sytuacji na rynkach dojrzałych i stabilna kondycja dużych rynków wschodzących.

Zdaniem EY, Polska stanowi bardzo ważny kraj na europejskim rynku sektora motoryzacyjnego. Nasza pozycja – mimo dużej konkurencji – wydaje się stabilna. Znajduje to odbicie w decyzjach największych koncernów motoryzacyjnych co do lokowania produkcji w Polsce. – Nastroje wśród polskich menedżerów sektora określiłbym jako umiarkowany optymizm. Nasza sytuacja zależy od sytuacji na rozwiniętych rynkach Europy Zachodniej, a tam do pełnego szczęścia jeszcze trochę brakuje – ocenia partner w EY Leszek Lerch.

Według wyliczeń Polskiego Związku Przemysłu Motoryzacyjnego i firmy doradczej KPMG produkcja sprzedana polskiej motoryzacji wzrosła w 2013 roku w porównaniu z poprzednim rokiem o ponad 6 proc. i wyniosła 109,2 mld zł. Za poprawę wyników „odpowiada" produkcja samochodów użytkowych oraz części i akcesoriów motoryzacyjnych. Wzrost odnotował także polski rynek pojazdów samochodowych. Do 289,9 tys. sztuk (o 6,3 proc. r./r.) zwiększyła się liczba rejestracji nowych samochodów osobowych. W jeszcze większym stopniu wzrosły rejestracje samochodów użytkowych.

Według szefa Zespołu Doradców dla Branży Motoryzacyjnej KPMG w Polsce Mirosława Michny poprawa sytuacji gospodarczej wpłynęła na nastroje przedsiębiorstw oraz konsumentów indywidualnych, które stopniowo polepszały się przez cały 2013 rok. – Wskaźniki koniunktury w obu sektorach nabywców są jednak wciąż negatywne, co przekłada się na niską skłonność do ponoszenia istotnych wydatków inwestycyjnych, w tym na środki transportu. Ożywienie popytu na pojazdy wymaga jednak silniejszych bodźców ekonomicznych – zaznacza Michna.

masz pytanie, wyślij e-mail do autora, a.wozniak@rp.pl

Ministerstwo Gospodarki jest na finiszu rozmów w sprawie dużej inwestycji firmy motoryzacyjnej w Polsce. Dzięki niej w kraju montowanych będzie 100 tys. samochodów – zapowiedział wczoraj wicepremier i minister gospodarki Janusz Piechociński. Nie zdradził, o jakiego producenta chodzi, ale nieoficjalnie wiadomo, że jest to Volkswagen. Ma wybudować w okolicach Poznania fabrykę samochodów dostawczych Crafter. Przy produkcji auta pracowałoby co najmniej 3 tys. osób. Inwestycja pociągnie za sobą wzrost zatrudnienia w otoczeniu fabryki – u poddostawców i firm obsługujących – może nawet 2–3-krotny.

Pozostało 85% artykułu
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki
Biznes
Podcast „Twój Biznes”: Rok nowego rządu – sukcesy i porażki w ocenie biznesu
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Umowa na polsko-koreańską fabrykę amunicji rakietowej do końca lipca