Reklama
Rozwiń
Reklama

Nowe prezydenckie śmigłowce Sikorsky'ego

Sikorsky Aircraft otrzymał od Pentagonu kontrakt za 1,24 mld dolarów na dostarczenie śmigłowców do transportu prezydenta USA i innych osobistości.

Publikacja: 08.05.2014 10:48

Grupa kilku firm kierowana przez producenta śmigłowców jako jedyna stanęła do przetargu o to zamówienie, przewidujące zaprojektowanie i dostawę początkowo sześciu maszyn — ogłosił resort obrony USA.

Pentagon usiłował od lat zapewnić następcę dla śmigłowca dla VIP-ów, noszącego nazwę Marine One, gdy leci nim prezydent. Wcześniejszy program Lockheeda Martina został anulowany w 2009 r. przez ówczesnego ministra obrony Roberta Gatesa, gdy okazało się, że koszty dostarczenia 28 maszyn rozrosły się z 6,1 mld dolarów do 13 mld. Około 3,1 mld wydano do chwili anulowania go, a prezydent Barack Obama powiedział w lutym 2009, że jest to „przykład procedury zamówienia publicznego, która oszalała".

Tym razem Sikorsky pokieruje ekipą firm Lockheed, Rockwell Collins, Honeywell International, United Technologies Aerospace Systems i L-3 Communications Holdings. General Electric dostarczy silniki do zmodyfikowanej wersji śmigłowca S-92 Sikorsky, a całym programem będzie zarządzać dowództwo lotnictwa marynarki wojennej Naval Air Systems Command.

Z producentem starszych maszyn używanych obecnie zawarto kontrakt przewidujący zachęty: wykonawca otrzyma premię, jeśli uda mu się dostarczyć śmigłowce taniej niż uzgodniono.

Pierwsze 6 maszyn ma być dostarczone w 2019 r. i rozdysponowane w roku następnym. Zastąpią 11 śmigłowców VH-30, które zaczęły służbę w marynarce w 1974 r. i osiem VH-60, używane od lat 80.

Reklama
Reklama

Śmigłowców do przewozu prezydentów USA zaczęto używać w 1957 r., gdy prezydent Dwight Eisenhower przebywający na urlopie musiał pilnie wrócić do Białego Domu. Zamiast dwóch godzin jazdy w kolumnie samochodów był na miejscu po 7 minutach lotu.

Biznes
90 mld euro dla Ukrainy, droższy prąd i miliardowy kontrakt ICEYE
Biznes
„Buy European”, czyli… jak nie dać Amerykanom zarobić na rosyjskiej wojnie
Biznes
Geopolityka, gospodarka, technologie - prognozy Rzeczpospolitej na 2026
Biznes
Agnieszka Gajewska nową prezeską PwC w Europie Środkowo-Wschodniej
Biznes
Chińskie auta „widzą i słyszą” wszystko. A Europa jest ślepa
Materiał Promocyjny
Działamy zgodnie z duchem zrównoważonego rozwoju
Reklama
Reklama
REKLAMA: automatycznie wyświetlimy artykuł za 15 sekund.
Reklama
Reklama