Nowe prezydenckie śmigłowce Sikorsky'ego

Sikorsky Aircraft otrzymał od Pentagonu kontrakt za 1,24 mld dolarów na dostarczenie śmigłowców do transportu prezydenta USA i innych osobistości.

Publikacja: 08.05.2014 10:48

Grupa kilku firm kierowana przez producenta śmigłowców jako jedyna stanęła do przetargu o to zamówienie, przewidujące zaprojektowanie i dostawę początkowo sześciu maszyn — ogłosił resort obrony USA.

Pentagon usiłował od lat zapewnić następcę dla śmigłowca dla VIP-ów, noszącego nazwę Marine One, gdy leci nim prezydent. Wcześniejszy program Lockheeda Martina został anulowany w 2009 r. przez ówczesnego ministra obrony Roberta Gatesa, gdy okazało się, że koszty dostarczenia 28 maszyn rozrosły się z 6,1 mld dolarów do 13 mld. Około 3,1 mld wydano do chwili anulowania go, a prezydent Barack Obama powiedział w lutym 2009, że jest to „przykład procedury zamówienia publicznego, która oszalała".

Tym razem Sikorsky pokieruje ekipą firm Lockheed, Rockwell Collins, Honeywell International, United Technologies Aerospace Systems i L-3 Communications Holdings. General Electric dostarczy silniki do zmodyfikowanej wersji śmigłowca S-92 Sikorsky, a całym programem będzie zarządzać dowództwo lotnictwa marynarki wojennej Naval Air Systems Command.

Z producentem starszych maszyn używanych obecnie zawarto kontrakt przewidujący zachęty: wykonawca otrzyma premię, jeśli uda mu się dostarczyć śmigłowce taniej niż uzgodniono.

Pierwsze 6 maszyn ma być dostarczone w 2019 r. i rozdysponowane w roku następnym. Zastąpią 11 śmigłowców VH-30, które zaczęły służbę w marynarce w 1974 r. i osiem VH-60, używane od lat 80.

Reklama
Reklama

Śmigłowców do przewozu prezydentów USA zaczęto używać w 1957 r., gdy prezydent Dwight Eisenhower przebywający na urlopie musiał pilnie wrócić do Białego Domu. Zamiast dwóch godzin jazdy w kolumnie samochodów był na miejscu po 7 minutach lotu.

Grupa kilku firm kierowana przez producenta śmigłowców jako jedyna stanęła do przetargu o to zamówienie, przewidujące zaprojektowanie i dostawę początkowo sześciu maszyn — ogłosił resort obrony USA.

Pentagon usiłował od lat zapewnić następcę dla śmigłowca dla VIP-ów, noszącego nazwę Marine One, gdy leci nim prezydent. Wcześniejszy program Lockheeda Martina został anulowany w 2009 r. przez ówczesnego ministra obrony Roberta Gatesa, gdy okazało się, że koszty dostarczenia 28 maszyn rozrosły się z 6,1 mld dolarów do 13 mld. Około 3,1 mld wydano do chwili anulowania go, a prezydent Barack Obama powiedział w lutym 2009, że jest to „przykład procedury zamówienia publicznego, która oszalała".

Reklama
Biznes
Ultimatum Trumpa dla Putina, mniej ofert pracy, Bruksela szykuje cła odwetowe
Biznes
Nowy szef Konfederacji Lewiatan: Wyobrażam sobie fuzje organizacji biznesowych
Biznes
Trump straszy UE, Ryanair wraca do Modlina, KE planuje nowe podatki
Biznes
Będzie drastyczna unijna podwyżka akcyzy na papierosy? Okoniem staje Szwecja
Biznes
Cenny ręcznik z Wimbledonu. Iga Świątek rozsławiła nie tylko kluski z truskawkami
Reklama
Reklama
Reklama
Reklama