Airbus i Boeing. Farnborough 2014: plany największych

Podczas salonu pod Londynem Airbus pokaże rodzinę szerokokadłubowych A350 i być może ogłosi decyzję w sprawie A330. Boeing będzie chwalić się większym dreamlinerem i kilkoma samolotami wojskowymi

Publikacja: 06.07.2014 12:22

F/A-18e/F Super Hornet

F/A-18e/F Super Hornet

Foto: Bloomberg

W Farnborough (14-20 lipca) zostanie pokazany po raz pierwszy A350 XWB w locie i na płycie lotniska. Superjumbo A380 będzie eksponowany przez cały tydzień trwania salonu.

Przedstawiciele klientów, a następnie zwykli widzowie będą mogli zobaczyć inne samoloty z rodziny Airbusa, w tym A320 oraz ACJ319 Corporate Jet eksploatowany przez linię lotniczą Tyrolean, który ma najszerszą i najwyższą kabinę spośród. Ta maszyna składa się z salonu i prywatnej sypialni z przyległą łazienką.

Jest to pierwszy salon w Farnborough dla Grupy Airbus występującej pod nową nazwą. W jej pawilonie znajdą się najważniejsze produkty i innowacje Airbusa, w tym pełnowymiarowa makieta kokpitu A350 XWB Airbus jest również głównym sponsorem kanału „Farnborough TV", który będzie dostarczał wiadomości i informacje o produktach oraz innowacjach podczas dni otwartych dla publiczności (19 i 20 lipca)

Nowości zza oceanu

Boeing potwierdził w jubileuszowym salonie — mija właśnie 40 lat od jego udziału w tej imprezie — nowej większej wersji dreamlinera, B787-9, najtańszej B787-8 dla Qatar Airways oraz wojskowych P-8A, myśliwca F/A-18e/F Super Hornet i samolotu rozpoznawczego dla marynarki MSA.

P-8A jest samolotem wielozadaniowym, pochodną B737-800 NG (Next Generation) przeznaczonym do wykrywania i zwalczania okrętów podwodnych, także do prowadzenia ognia na akwenach, zamówiony już przez marynarkę wojenną USA i Indii. Ten samolot będzie wykonywać codziennie loty pokazowe, zwiedzający salon z obejrzą go również na płycie lotniska. Zalety w powietrzu i wyposażenie pokaże na ziemi wielozadaniowy myśliwiec Super Hornet.

Wśród maszyn wojskowych Amerykanie przygotowali wyłącznie do oglądania na ziemi samolot rozpoznania morskiego MSA, oparty na kanadyjskim samolocie dyspozycyjnym Challenger 605, ale wyposażony w systemy z P-8, które pozwolą na prowadzenie rozpoznania nad akwenami i stałym lądem, do walki z piratami, do ochrony wybrzeży i do udziału w akcjach poszukiwawczo-ratunkowych.

Wraz z Bristish Aeronautical Society Boeing pokaże 2 awionetki zaprojektowane przez uczniów szkół średnich Yateley School koło Farnborough i Marling School z Gloucestershire, powstałe w ramach inicjatywy „Wyzwanie dla szkół: budowa samolotu". Obie maszyny wezmą udział w próbnym locie.

Czekanie na decyzję o A330

Airbus nie podjął jeszcze decyzji, czy podczas salonu ogłosi o uruchomieniu produkcji nowszej wersji szerokokadłubowego A330neo, z bardziej oszczędnymi silnikami, jest jednak pewien, że uzyska na salonie odpowiednią liczbę zamówień — oświadczył szef od strategii tej grupy, Marwan Lahoud.

Europejczycy pracują nad planami unowocześnienia tej maszyny dla zachowania drugiego frontu walki z B787, obok nowego A350. — Ta sprawa jest nadal dyskutowana — stwierdził Lahoud na marginesie konferencji o gospodarce w Aix-en-Provence.

Osoby znające projekt mówią, że prace techniczne nad nowa wersją, z silnikami Roll-Royce i nowymi końcówkami skrzydeł, zostały zakończone i jeśli nie dojdzie do niespodzianki, to przeróbki kosztem 2 mld dolarów zaczną się wkrótce po zatwierdzeniu ich przez kierownictwo grupy. Unowocześnione zastaną obie wersje: -200 na 253 miejsca i -300 na 295 miejsc. Rada Airbusa omówi projekt przed salonem albo na zwykłym posiedzeniu 30 lipca, gdy zatwierdzi bilans półrocza.

Airbus i Boeing prowadzą strategiczną rozgrywkę w niższym segmencie rynku samolotów dalekiego zasięgu, szacowanym na kilkadziesiąt miliardów dolarów. Pojawienie się A330neo może wywołać większą walkę cenową o zamówienia. Airbus twierdzi, że ten samolot będzie mieć takie same koszty operacyjne, ale ma być znacznie tańszy od B787-9. Boeing kwestionuje to, podobnie jak prognozę sprzedaży ponad tysiąca A330neo.

Lahoud stwierdził, że jest optymistą co do perspektyw zamówień na salonie. Jest pewien dobrej dynamiki biznesowej, ale nie chciał wymieniać żadnych liczb.

Bilans półrocza

Airbus wypadł w I półroczu gorzej od Boeinga pod względem zamówień i dostaw, ale powszechne oczekuje się ogłoszenia nowych zamówień w Farnborough. Po 6 miesiącach uzyskał zamówienia na 515 samolotów, ale po rezygnacjach na 290. W czerwcu Emirates zrezygnowała z 70 szerokokadłubowych A350, United Airlines z 18 A320, a pakistańska airblue z 13 pozostałych A320, co oznacza, że odebrała tylko jeden samolot. Kliencie odebrali w tym czasie 303 maszyny, w tym 13 superjumbo.

W półroczu Boeing zawarł umowy na dostawę 553 samolotów, ale po rezygnacjach na 499, natomiast w II kwartale dostarczył klientom 181 sztuk, co dało po 6 miesiącach 342.

W Farnborough (14-20 lipca) zostanie pokazany po raz pierwszy A350 XWB w locie i na płycie lotniska. Superjumbo A380 będzie eksponowany przez cały tydzień trwania salonu.

Przedstawiciele klientów, a następnie zwykli widzowie będą mogli zobaczyć inne samoloty z rodziny Airbusa, w tym A320 oraz ACJ319 Corporate Jet eksploatowany przez linię lotniczą Tyrolean, który ma najszerszą i najwyższą kabinę spośród. Ta maszyna składa się z salonu i prywatnej sypialni z przyległą łazienką.

Pozostało 89% artykułu
Biznes
Rekordowa liczba bankructw dużych firm na świecie
https://track.adform.net/adfserve/?bn=77855207;1x1inv=1;srctype=3;gdpr=${gdpr};gdpr_consent=${gdpr_consent_50};ord=[timestamp]
Biznes
Święta spędzane w Polsce coraz popularniejsze wśród zagranicznych turystów
Biznes
Ministerstwo obrony wyda ponad 100 mln euro na modernizację samolotów transportowych
Biznes
CD Projekt odsłania karty. Wiemy, o czym będzie czwarty „Wiedźmin”
Materiał Promocyjny
Bank Pekao wchodzi w świat gamingu ze swoją planszą w Fortnite
Biznes
Jest porozumienie płacowe w Poczcie Polskiej. Pracownicy dostaną podwyżki